• Anonym (undrar...)

Är det här halsfluss? BILD! (känsliga varnas)

Jag har haft dessa symtom sen i lördagskväll:
    - Halsont
    - Feber (växlar mellan 37,9-38,4°)
    - Fryser för att helt plötsligt börja toksvettas, och sen fryser igen
    - Har idag även ont i muskler, typ som träningsvärk.. Främst i nacken och övre ryggen.

Och här är bilden.. En av halsmandlarna är lite större än den andra, det ser jag också.
    Men jag vet inte hur dessa omtalade "vita prickar" brukar se ut vid halsfluss?
    Kanske inte den bästa bilden.. Men jag hoppas att någon kan se om jag eventuellt har det eller inte.

Ja, jag förstår att ingen här kan ställa en diagnos - men kanske finns de som jobbar inom sjukvården 
    och kan se om det eventuellt är det eller inte, och vad gör man åt det? Är så många år sen jag hade det
    sist och vet inte om det är något att gå till hälsocentralen för eller om de inte gör nånting åt det.

Hela bilden:

Inzoomad bild:

• Svar på tråden Är det här halsfluss? BILD! (känsliga varnas)
  • Sweet life

Inte halsfluss, men möjligtvis halsböld. Men varför inte söka läkare istället för att få hobbyläkares diagnoser här?

• RosaGrisen

Ser inte ut som halsfluss. Symtomen låter som influensa. Men varför inte ringa läkare istället?

• Anonym (undrar...)
    Sweet life skrev 2013-12-09 14:06:14 följande:
    Inte halsfluss, men möjligtvis halsböld. Men varför inte söka läkare istället för att få hobbyläkares diagnoser här?
    För att här måste man boka tid hos hälsocentralen och det gör man via telefon, man ringer och får en uppringningstid då de ringer upp en. Jag har ringt, men alla telefontider var slut, och jag känner inte att det är akut så att jag måste åka in på primärvården.

Jag har hört att de inte gör så mycket åt halsfluss om det inte är alltför illa. Tänkte att, i väntan på telefontid, någon här kanske visste om det eventuellt kunde vara halsfluss eller om det bara är att härda. Finns ju utbildade läkare och sköterskor här som jag tänkte kanske hade ett hum om vad det skulle kunna vara, även om man aldrig kan ställa en säker diagnos bara såhär - det är jag mycket väl medveten om.
  • Anonym (undrar...)
    RosaGrisen skrev 2013-12-09 14:09:27 följande:
    Ser inte ut som halsfluss. Symtomen låter som influensa. Men varför inte ringa läkare istället?
    Brukar man inte ha hög feber vid influensa? Jag har som mest haft 38,5 nu och det räknar jag inte som hög feber.

Varför jag inte ringer läkare kan du läsa i svaret ovanför :)
  • Velonka

Äsch. Halsinfektioner går oftast över på en vecka... Även en fluss. Bara att knapra alvedon, dricka mycket och ta det lugnt. Var uppmärksam på om febern stiger och om du får så svårt att svälja att du inte får i dig vätska, bara.

• läkarstudent

Jag tycker du ska gå iväg. De där vita prickarna ser man inte alltid vid en streptokockerinfektion, man behöver ta ett svalgprov/odling för att veta säkert. En bakteriell halsfluss i kombination med feber ska behandlas med penicillin, eftersom det annars finns en risk - även om den är mycket liten - att infektionen sprider sig till hjärtat.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Anonym (undrar...)
    Velonka skrev 2013-12-09 14:20:26 följande:
    Äsch. Halsinfektioner går oftast över på en vecka... Även en fluss. Bara att knapra alvedon, dricka mycket och ta det lugnt. Var uppmärksam på om febern stiger och om du får så svårt att svälja att du inte får i dig vätska, bara.
    Okej, tack för svaret :) Är det något man måste stanna hem från jobbet för? Jag är ju pigg i övrigt, alltså jag är inte speciellt påverkad och jobbar bara halvtid. Jobbar med människor, dock inte åldringar eller sjuka.
  • Sweet life
    Anonym (undrar...) skrev 2013-12-09 14:31:21 följande:
    Okej, tack för svaret :) Är det något man måste stanna hem från jobbet för? Jag är ju pigg i övrigt, alltså jag är inte speciellt påverkad och jobbar bara halvtid. Jobbar med människor, dock inte åldringar eller sjuka.
    Är det halsfluss smittar det...
  • Anonym (undrar...)
    läkarstudent skrev 2013-12-09 14:30:49 följande:

Jag tycker du ska gå iväg. De där vita prickarna ser man inte alltid vid en streptokockerinfektion, man behöver ta ett svalgprov/odling för att veta säkert. En bakteriell halsfluss i kombination med feber ska behandlas med penicillin, eftersom det annars finns en risk - även om den är mycket liten - att infektionen sprider sig till hjärtat.

Var ska jag gå? Hälsocentralen tänkte du? Ja jag tänkte ringa imorgon direkt på morgonen när telefontiderna öppnar så jag hinner få en tid innan de tar slut. Förhoppningsvis är det väl bara vanligt halsont, men lika bra att vara på den säkra sidan. Till saken hör att jag är infektionskänslig och drar på mig det mesta, behöver i princip bara höra om en sjukdom så får jag den.
  • Anonym (undrar...)

En till fråga: Får man veta direkt på hälsocentralen om det är halsfluss eller inte? Eller måste man vänta på provsvar?

• Velonka

Men snälla, inte behandlar man ofta halsinfektioner med penicillin? Inte konstigt man hör om ökad resistens om det är sånt man lär sig som läkarstudent idag.:)

TS, ring 1177 och rådgör med dom istället. Lycka till!

• läkarstudent
    Anonym (undrar...) skrev 2013-12-09 14:33:15 följande:
    Var ska jag gå? Hälsocentralen tänkte du? Ja jag tänkte ringa imorgon direkt på morgonen när telefontiderna öppnar så jag hinner få en tid innan de tar slut. Förhoppningsvis är det väl bara vanligt halsont, men lika bra att vara på den säkra sidan. Till saken hör att jag är infektionskänslig och drar på mig det mesta, behöver i princip bara höra om en sjukdom så får jag den.

Ja, så länge du inte blir jättedålig (hög feber, andningspåverkan o.s.v.) så kan du absolut vänta tills imorgon. Det kan mycket väl vara ett virus du har, men som sagt, det är bättre att vara på den säkra sidan.
    Anonym (undrar...) skrev 2013-12-09 14:39:12 följande:
    En till fråga: Får man veta direkt på hälsocentralen om det är halsfluss eller inte? Eller måste man vänta på provsvar?

Du får veta det vid besöket.
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Anonym (undrar...)
    läkarstudent skrev 2013-12-09 14:49:04 följande:

Ja, så länge du inte blir jättedålig (hög feber, andningspåverkan o.s.v.) så kan du absolut vänta tills imorgon. Det kan mycket väl vara ett virus du har, men som sagt, det är bättre att vara på den säkra sidan.

Du får veta det vid besöket.
    Tack så mycket :)
  • belnea721

Det ser ut som början till halsfluss jag ligger nämligen själv sjuk i det just nu :S

• Anonym (undrar...)
    belnea721 skrev 2013-12-09 22:47:25 följande:
    Det ser ut som början till halsfluss jag ligger nämligen själv sjuk i det just nu :S
    Ja, får väl se vad läkaren säger imorgon helt enkelt.. Om jag inte känner mig bättre imorgon då :)

Krya på dig!
  • Blåsippan84

Hur går det att gapa? Svälja saliv? Tycker det mer ser ut som en början på peritonsillit, halsböld. Men då brukar man få trismus (svårt att gapa) och svårt att svälja. Gå till Vc så de får kolla upp dig. Om det är det så blir du insatt på antibiotika och sedan behöver du gå och få bölden debriderad så varet kommer ut. Lycka till och uppdatera oss gärna vad det var:)

• Anonym (undrar...)
    Blåsippan84 skrev 2013-12-09 22:53:04 följande:
    Hur går det att gapa? Svälja saliv? Tycker det mer ser ut som en början på peritonsillit, halsböld. Men då brukar man få trismus (svårt att gapa) och svårt att svälja. Gå till Vc så de får kolla upp dig. Om det är det så blir du insatt på antibiotika och sedan behöver du gå och få bölden debriderad så varet kommer ut. Lycka till och uppdatera oss gärna vad det var:)
    Gapa går bra, inga problem alls.. Det ömmar lite på den sida där den förstorade halsmandeln är, men typ 1 cm nedanför där halsmandlarna är. Likaså om jag trycker där så ömmar det, antar att det är en svullen körtel där just nu. Men det ömmar ju inte så pass att jag bryr mig om det och jag kan gapa precis som vanligt :)

Svälja går också bra, eller det gör ju ont i halsen men det går ju :) Är törstig hela tiden så jag dricker mängder just nu, för blir jag det minsta torr i halsen så gör det ännu ondare.
  • Anonym (Halsflussveteranen)

Jag hade halsfluss två ggr i somras och jag har typ ALDRIG varit sååå jävla dålig förrut! Hade sååå ont att jag grät varje gång jag tvingades att svälja! Var helt igensvullen i halsen och lät grötig när jag pratade vilket är en stark indikator på halsfluss.

Bakterien vid halsfluss är ganska farlig, obehandlad och med otur kan den vandra vidare och orsaka hjärnhinneinflammation eller hjärtmuskelinfl osv. Halsfluss SKA behandlas!

Men utifrån dina symptom och bilder så tror jag det är osannolikt att det är halsfluss du har..,,

Är du snorig/täppt i näsan?

• Anonym (undrar...)
    Anonym (Halsflussveteranen) skrev 2013-12-09 23:09:31 följande:
    Jag hade halsfluss två ggr i somras och jag har typ ALDRIG varit sååå jävla dålig förrut! Hade sååå ont att jag grät varje gång jag tvingades att svälja! Var helt igensvullen i halsen och lät grötig när jag pratade vilket är en stark indikator på halsfluss.
    Bakterien vid halsfluss är ganska farlig, obehandlad och med otur kan den vandra vidare och orsaka hjärnhinneinflammation eller hjärtmuskelinfl osv. Halsfluss SKA behandlas!

Men utifrån dina symptom och bilder så tror jag det är osannolikt att det är halsfluss du har..,,

Är du snorig/täppt i näsan?
    Ja jag minns att när jag hade halsfluss i yngre dar så hade jag riktigt jäkla ont och kunde knappt svälja, utan satt med en spottkopp hemma. Så är det ju inte denna gång.. Men det finns ju olika halsfluss också, fast de känns väl kanske likadant ändå skulle jag gissa på.

Jag är täppt i näsan också och har torrhosta, så det är ju säkert "bara" en vanlig förkylning.. Men jag brukar nästintill aldrig få ont i halsen, inte haft det på flera år och sen att det är lite vitt kring och på halsmandlarna gjorde mig fundersam.
Svar på tråden Är det här halsfluss? BILD! (känsliga varnas)