Anonym (frågvis) skrev 2013-12-09 14:27:25 följande:
Vad anser ni bio som bonusföräldrar att en 11-åring bör ha för krav på sig/borde klara av tex: städning,läxor, hjälpa till hemma, läggtid??
Rimliga krav:
-Städa rummet
Gör barnet själv (dock brukar jag själv dammsuga efter barnet har plockat ihop allt) är även ett rimligt krav att få damsuga själv.
-Läxor
Gör man när enligt överenskommelse och det ska aldrig tjafsas om det, vi finns med som stöd i läxläsningen dvs sitter bredvid men kan göra annat samtidigt.
-Hjälpa till hemma
Plocka bort tallriken, sätta i diskmaskinen, hjälpa till att ta bort/plocka fram, hjälpa till i matlagning på helgen (ex tacos för att det är kul)
-Tvätt
Sätta sina kläder i tvättkorgen, hämta klädhögen från tvättstugan och vika in det själv i sin garderob.
-Övrigt
Plocka bort det man tagit fram.
Hämta post
Gå ut med sopor
Torka upp efter sig när man duschat om det är vatten överallt
Hänga upp blöta gympakläder
Obs! Tycker även barnet kan plocka ur/i diskmaskinen men det gör jag hellre själv för det blir sån o-ordning! ^^
Jag gör mycket som barnen tyvärr kan fixa själv. Men detta hjälper min 10 åring till med.
Jag bäddar hennes säng, lägger fram kläder till skolan (detta skall hon få börja göra själv), hon skall även få packa sin gympaväska själv det gör jag i nuläget.