• Anonym (frågvis)

11-åring

Vad anser ni bio som bonusföräldrar att en 11-åring bör ha för krav på sig/borde klara av tex: städning,läxor, hjälpa till hemma, läggtid??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-14 18:20
    Måste fråga en till sak, tycker ni det är okej(/normalt) att en 11åring dricker 6 liter läsk äter massa godis, samt inte lämnar rummet mer än för toabesök och dusch från fredag efter skolan ca 14.00 tills byte söndag 18.00??

Jag har aldrig låtit mina barn när dom var i samma ålder göra så. Men det är 7 år sen min yngsta var 11 och tiderna ändras, så det kanske är så det ska vara nu.

• Svar på tråden 11-åring
  • Anonym (10 åring)
    Anonym (frågvis) skrev 2013-12-09 14:27:25 följande:
    Vad anser ni bio som bonusföräldrar att en 11-åring bör ha för krav på sig/borde klara av tex: städning,läxor, hjälpa till hemma, läggtid??
    Rimliga krav:
    -Städa rummet
    Gör barnet själv (dock brukar jag själv dammsuga efter barnet har plockat ihop allt) är även ett rimligt krav att få damsuga själv.

-Läxor
    Gör man när enligt överenskommelse och det ska aldrig tjafsas om det, vi finns med som stöd i läxläsningen dvs sitter bredvid men kan göra annat samtidigt.

-Hjälpa till hemma
    Plocka bort tallriken, sätta i diskmaskinen, hjälpa till att ta bort/plocka fram, hjälpa till i matlagning på helgen (ex tacos för att det är kul)

-Tvätt
    Sätta sina kläder i tvättkorgen, hämta klädhögen från tvättstugan och vika in det själv i sin garderob.

-Övrigt
    Plocka bort det man tagit fram.
    Hämta post
    Gå ut med sopor
    Torka upp efter sig när  man duschat om det är vatten överallt
    Hänga upp blöta gympakläder

Obs! Tycker även barnet kan plocka ur/i diskmaskinen men det gör jag hellre själv för det blir sån o-ordning! ^^
    Jag gör mycket som barnen tyvärr kan fixa själv. Men detta hjälper min 10 åring till med.
    Jag bäddar hennes säng, lägger fram kläder till skolan (detta skall hon få börja göra själv), hon skall även få packa sin gympaväska själv det gör jag i nuläget.
  • Anonym (..)

Läxor är väl självklart även om jag gärna satt med min bonus  och hjälpte henne om hon behövde hjälp. Mitt barn gjorde läxor i skolan.

Städning av sitt eget rum fick båda barnen sköta helt själva. I övrigt hjälpa till hemma genom att plocka undan efter sig, hänga upp handduken i badrummet, ibland hjälpa till att duka.
    Duka av gjorde alla efter sig själva och satte in i diskmaskinen. Kläder ska läggas i tvätten. Bonusdottern har tvättat själv, men det har inte mitt barn gjort. Inget jag har krävt av henne, hon gillar att vara lite huslig ibland.

Läggtid 21:30 när det är skola dagen efter, helgdagar ingen läggtid.

• Anonym (10 åring)

Summan av kardemumma en 10-11 åring kan hjälpa till med så gott som allt förrutom tvätta kläder i maskinen enligt mig! Mycket handlar ju om hur mycket ansvar man lägger på barnen, barn klarar av ansvar och det är nyttigt för dom dessutom att få ta del av familjens sysslor, det underlättar för hela familjen om alla hjälper till!

• Anonym (10 åring)

Min 10 åriga dotter lägger sig kl 20.00 på vardagarna, kliver upp 06.30 och åker iväg med skolbuss 7.10

På helgerna är det läggning mellan 21-22.00, söndag läggning kl 20.00

• Anonym (styvmorsan)

Detta försöker vi få vår 11-åring (sambons dotter) att göra.
    Vissa saker sköter hon riktigt bra, några saker behöver vi påminna om och vissa tjata väldigt mycket om.

- Packa skolväska och gympapåse
    - Fixa frukost/mellanmål själv
    - Hjälpa till att duka
    - Gå ut med sopor
    - Ta undan sin tallrik och stoppa i diskmaskinen
    - Passa småsyskon kortare stunder
    - Bädda sängen
    - Hålla snyggt på rummet
    - Lägga in ren tvätt i garderoben
    - Lägga smutsig tvätt i tvättkorgen
    - Göra sina läxor med stöd
    - Passa tider

Tycker nog att man även ska hjälpa till med viss matlagning och t ex dammsuga/damma sitt eget rum emellanåt. Får bli nästa mål!

• Anonym (styvmorsan)

Läggning vid 21 vardagar, helger ingen speciell tid men runt 22-23 brukar det bli.

• Anonym (laga mat)

När jag var 11 år var min mamma ensamstående och för att hon skulle få gå på gympa 1 gång i veckan hade jag ansvar för matlagningen själv den kvällen. Jag fick bestämma maten själv, men mamma handlade. Jag fick också diska efter maten. Tycker att det var lärorikt och roligt.

Duka gör både min 4 åring och 7 åring. Hemma hos oss är regeln att den som dukar får bestämma vart alla ska sitta vid bordet. Tömma diskmaskinen gör 7 åringen när hen känner för det och det blir inte alls rörigt. Hen frågar om det är något som hen inte vet vart det ska någonstans.

Barn kan i regel hjälpa till i mycket större utsträckning än vad vi tror/låter dem göra. Prata med din 11 åring och säg att du inte riktigt orkar/hinner med i vardagen och fråga denne vad hen kan tänkas hjälpa till med.

• Hannah76
    Anonym (styvmorsan) skrev 2013-12-09 14:44:26 följande:
    Vissa saker sköter hon riktigt bra, några saker behöver vi påminna om och vissa tjata väldigt mycket om.

- Hjälpa till att duka
    - Gå ut med sopor
    - Bädda sängen
    - Hålla snyggt på rummet
    - Passa tider

Tycker nog att man även ska hjälpa till med viss matlagning och t ex dammsuga/damma sitt eget rum emellanåt. Får bli nästa mål!
    Detta är ungefär vad som gäller hemma hos oss också..
    De har fått hjälpa till från början, sen har det lagts på efter ålder/förmåga/intresse.

Vi har haft 21 som läggtid, det har passat bäst.
  • vampyria2
    Anonym (styvmorsan) skrev 2013-12-09 14:44:26 följande:

- Hjälpa till att duka
    - Gå ut med sopor
    - Bädda sängen
    - Hålla snyggt på rummet
    - Passa tider

samma som här fast inte passa små syskon, fast laga mat gör hon en gång i veckan också men mest för att hon gillar det.

hon lägger sig kl 22 och går upp kl 07.
  • sextiotalist

Vi är en ganska slapp familj, så jag ställer inte högre krav på vår tonåring (och inte som 11-åring) än vad jag gör på mig själv
    Men när mitt barn var 11

Packa skolväska och gympapåse
    Nja, där hjälpte jag nog till, han är lika virrig som sin kära mor

Det var inga problem

- Hjälpa till att duka
    Duka kunde han, men jag föredrog att göra det själv

- Gå ut med sopor
    Det var inget krav, men gjorde om jag bad om det

Här vill jag helst att tallrikarna står kvar på bordet och inplockning i maskinen gör jag

Inga småsyskon

- Bädda sängen
    Gör ingen av oss till vardagen

- Hålla snyggt på rummet

Hans rum, hans röra, sanering sker och skedde med ojämna mellanrum

Det gjorde jag (och gör), men det gör jag för alla

Helst, men när jag ska tvätta, så samlar jag ihop från oss alla, för vi är lika dåliga på att lägga tvätten i tvättkorgen allihopa

När han var 11 fick vi tjata en del, han låg efter ett år i samtliga kärnämnen efter det vi lämnat en usel skola, så vi fick kämpa rätt mycket, för det var motigt för honom

- Passa tider
    Det har han alltid varit duktig på (precis som sin mamma)

Svar på tråden 11-åring