• Anonym (ts)

Hur stora barn drar ni uppför pulkabacken?

Snön har kommit och med den pulkaåkandet. Min sambo och jag har olika åsikter om hur stora barn som dras i pulka uppför backen.

Vi har två barn, ett på 2 år 8 mån och en bebis som jag är föräldraledig med. Eftersom jag är hemma blir det ju jag som kommer tillbringa mest tid i pulkabacken. Bebisen bärs i samband med dessa turer och att dra det större barnet uppför backen samtidigt som man bär bebisen blir tungt.

För att orka hjälper jag till med att få upp pulkan (svårt att få tag på snöret med klumpiga tumvantar) men barnet får snällt knata upp själv. När barnet börjar bli trött hjälper jag till ibland.

Sambon drar upp barnet varje gång (och gnäller om att det är jobbigt efter 3 åk).

Är det jag som är för hård eller är sambon för snäll? När har era barn fått börja gå uppför pulkabacken?

• Svar på tråden Hur stora barn drar ni uppför pulkabacken?
  • Anonym (ts)
    BeanBag skrev 2013-12-09 18:26:23 följande:
    När de kan gå i snön själv
    Vid typ 1 år då? Blir de inte trötta efter bara nått åk då?
  • BeanBag
    Anonym (ts) skrev 2013-12-09 18:29:57 följande:
    Vid typ 1 år då? Blir de inte trötta efter bara nått åk då?
    Vid ett år kan de flesta barn inte gå själva i snö med alla vinterkläder på. Skulle tro vid 18 månader -2 år har mina gått själva för då har de klarat av att gå i snön. De orkar oftast mer än man tror. Jobbar på förskola och där dras inte barnen upp för backen de knatar och går själva
  • Dimitra

Jag drar ingen uppför backen. Vill man åka får man helt enkelt gå själv

Min yngste är inte ens två år och han knatar upp med pulkan i släptåg helt oförtröttligt i ett par timmar.

The Dimitra universe.
  • Sisisisi

När de var 1,5 drog jag säkert upp dem en del, men de fick nog gå en del för att hålla sig varma. Året efter var de ju 2,5 år, då gick de mest upp själva. Tycker inte alls att du är för hård. Om din sambo vill dra upp barnet men tycker att det är jobbigt kan väl barnet gå själv varannan gång eller nåt sånt :)

Min äldsta unge sprang glatt upp för backen men den lilla är mer bekväm av sig, behöver lite mer pepp :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Catbride

Hade en "diskussion" med min dotter om detta i dag. Hon är 2 år och 8 mån och ville bli BUREN upp för kullen. Jag vägrade! Pulkan kan jag hjälpa till med, men en liten kulle kan hon klara tycker jag. Efter att hon suttit/legat i snön i 10-15 min och skrikit/gråtit och varit skitförbannad så enades vi om att hon går, så stödjer jag henne med en hand under armen så hon inte ramlar. Kan väl säga att det blev bara 2 åk idag Sonen som är snart 5 drog vi upp länge! Men tänker inte göra om samma misstag... Tror att detta är första vintern som han går och drar pulkan helt själv. (Snowracern hjälper jag till med, han försöker, men det blir för tungt). Så jag tycker att din man är lite för mjäkig, små kullar och inte allt för branta backar klarar de själv om det inte är allt för djup snö.

• Anonym (ts)

Jag har sagt att jag inte drar stora tvååringar upp för backen och tömmer helt enkelt ut barnet i snön om det sitter kvar. Efter 10 åk eller så började jag vara lite snäll idag. Vi håller precis på att sluta med middagssömnen och det syntes att barnet var trött (åkte pulka istället för att sova middag idag).

• Nyfiken gul

så länge det inte handlar om att åka pulka i skidbacken så får dom allt gå själva.  Aldrig dragit upp mina barn för en pulkabacke.  Dom har gått själva. 

Som förälder får man helt enkelt anpassa sin takt till barnens. Det spelar ingen roll om det tar 15 min att ta sig upp 4 meter.  Dom har fått gå själva och klarat av det.   

jag kan förvånat se på hur många många föräldrar dra upp sina barn i backen under förevändningen att det är brant , jobbigt, långt att gå osv. .Men har inga bekymmer med att sen släppa pulkan med 3-åringen själva i den och försvinna bakom kröken medan föräldern surfar på Facebook i mobilen....  Va likksom?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • elyse

När de har motorik nog att röra sig relativt obehindrat i vinterkläder och skor samt kan greppa i pulkans handtag. 

• HWR

Mina barn får traska upp själv. De är snart 4 och 2,5 år.
    Vi var iväg med svärmor och åkte pulka igår. Hon drog upp barnen i pulka....mig frågade de inte ens för de vet att svaret blir nej. Vill de åka får de gå själva. Jag kan hjälpa till med pulkan och sen åka ner med dem ;)

Svar på tråden Hur stora barn drar ni uppför pulkabacken?