• skellmama

4 månaders baby sjuk i 2 månader. Vad??

Vår kille har varit sjuk sen han var 8 veckor men ingen verkar veta vad det är! Någon som känne igen detta?
    Symptomen har varierat en del men främst har magen varit uppsvälld och han har haft svårt att äta. Jag var tvungen att sluta amma eftersom han inte kunde ligga i knäet och äta utan böjde kroppen upp som ett u. Magen mullrar mkt speciellt då han äter och ibland skriker han då. Han har varit förkyld nästan hela tiden, sover dåligt och vaknar och skriker emellanåt när han har en sämre period. Det rinner saliv ur hans mun och han gräver i munnen hela tiden trots att det inte är nån tand på gång. Är röd på kinder och haka, nu även små röda prickar på bål och blöj området. Hes, har fått torsk eller svamp på tungan. Känns ofta het men har inte feber. Han äter lemolac. Vi har provat althera men det blev inte bättre.

• Svar på tråden 4 månaders baby sjuk i 2 månader. Vad??
  • Lady Paraplyh

Det låter som någon allergi.

• minerva123

Reflux? Kan inte amma (maginnehållet åker lättare upp och ner när barnet ligger ner), böjer sig som ett u, gräver sig i munnen etc. Jag skulle definitivt ta upp den möjligheten med BVC. Ta kontakt med en barnläkare om du inte får gehör där!

• minerva123
    any19877 skrev 2013-12-09 19:48:03 följande:
    Jag säger bara kolik!

Kolik är bara en slaskdiagnos för barn som skriker mycket utan att ha en fastatälld diagnos.

Tillägg till dig, TS, bebisar kan också bli hesa av reflux. Kan också låta slemmiga och rossliga. Många förknippar reflux med kräkningar, men det behöver inte förekomma och det kallas då tyst reflux.
  • minerva123

Oj, nu blir det många inlägg av mig... Jag skulle också fundera ett varv till på allergi. Reflux kan ju gå både med och utan mjölkproteinallergi. Har du slutat amma 100% så behöver du inte tänka på vad du själv äter. Althera är gjord på mjölk (vassle) som brutits ner så att en allergiker ska tåla det. Men det finns allergiker som faktiskt reagerar ändå! Så jag skulle överväga att testa även andra ersättningar för mjölkallergiker. Hör med BVC, de ska kunna sådant här!

Kanske finns det någon här på FL som har liknande erfarenheter av Althera och vad som funkade istället?

• skellmama

Är inte althera baserad på soja? Det funkade inte. Jag hann inte få med att han äter zantac en magsårsmedicin för spädbarn. Jag har varit på lassa med honom 3 gånger och dom har bara tagit blodprov och klämt på magen. Tror dom skrev ut zantac för att lugna mig och sa att det kanske kunde vara reflux. Men medicinen har inte hjälpt alls. När han böjer sig som ett u så vill han böja sig mer åt höger som om det gör ont där. Jag kunde inte amma alls ett tag så han får bara ersättning. Finns det någon annan komjölksfri ersättning än althera?

• a no nym

Ja det finns det. Mjölk o soja allergi går ofta hand i hand så om den ni använder nu är sojabaserad hade jag bytt. Prata med ditt BVC eller Apoteket.

• minerva123

Nej, Althera innehåller inte soja. De andra ersättningarna som finns heter Pepticate, Nutramigen och Neocate. Vissa av dem är baserade på vassle och vissa på kasein, men jag är inte säker, det går säkert att googla fram. Jag tror inte man får sälja sojabaserad ersättning i Sverige.

Lassa, vad är det? Var du på akuten? Via akuten är det svårt att få till någon utredning, där vill man bara utesluta att det något akut jättefarligt. Jag skulle kontakta en barnläkarmottagning,, man kan ofta komma utan remiss. Annars kan läkaren på BVC ordna remiss. Ni har ju provat Zantac, men det hjälper inte! Det kanske behövs förtjockningsmedel i maten? Annan medicin?

Svar på tråden 4 månaders baby sjuk i 2 månader. Vad??