• Anonym (Föräldern)

Hälsning till döende lärare

En av dotterns lärare är döende i cancer, han har kämpat mot tarmcancer sedan förra hösten och sedan en tid tillbaka finns inga mer botemedel att ta till. Läraren har varit sjukskriven sedan förra hösten och har hälsat på eleverna några gånger under året men eleverna pratar såklart om och saknar sin lärare. Jag tror inte att han är "i livets slutskede" riktigt än, men han har inte många månader kvar.
    Så, jag håller i insamlingen till den lilla julklappen som ska överlämnas vid avslutningen, ni vet den som visar på vår uppskattning för deras insats för våra barn. Även om inte den sjuka läraren kommer dit så känner jag att han också borde få i alla fall en liten hälsning från sina elever och deras föräldrar (en liten skola på landet där alla kommer varandra nära). Räcker det med ett fint kort och en hälsning "Vi tänker på dig, Barn och föräldrar klass ..." Eller vad skriver man egentligen?

En present känns meningslös till någon som har kort tid kvar, kanske en fin chokladkaka?? Eller blir det bara fel?

• Svar på tråden Hälsning till döende lärare
  • Anonym (Diva)

Det är inte säkert att han har någon aptit

så hellre en blomma eller en bok
    eller teckningar eller brev från eleverna vad han betyder för dem.

• Anonym (lärare)

Usch, vad svårt. Ja, vad ger man någon som bara har några månader kvar i livet? Tycker att det låter bra att skriva "Vi tänker på dig". Men presenten då? Man vill ju att det ska vara något han kan njuta av NU liksom. Kan du inte höra med hans kolleger om det är något speciellt han gillar? Kan ju vara saker han inte kan äta om det är tarmcancer tänker jag. Tycker att du är modig som gör detta, många håller sig nog i bakgrunden för att de inte vet hur de ska bete sig. Lycka till!

• Anonym (Föräldern)

Jo, ni har rätt, jag tänker också att han kanske inte är jättesugen på att äta. En bok var en fin idé, jag ska se om jag hittar någon bra. En blomma är också en fin idé men jag får lite, jag vet inte hur jag ska förklara, jag själv i det här läget kopplar ihop det med kondoleansblommor och han är ju inte död än. Men kanske har jag fel där? Kanske är en liten vacker blomma något han kan glädjas av just nu.

Tack för era synpunkter!

• Anonym (Föräldern)

Teckningar vet jag att han fått från barnen via lärarkollegor tidigare, jag ska höra mig för om dom kommer skicka några fler till honom.

• Mli 014

Musik kan uppfattas som smärtlindrande så om han inte längre kan läsa (det kan vara jobbigt att hålla i en bok)

Så kan en ljudbok eller en cd med musik vara en uppskattad gåva.

• 891008

Usch, vad sorligt. "Vi tänker på dig", låter jättebra. Behöver absolut inte vara mer än så. :)

Jag skulle nog också satsar på något inte ätbart, med tanke på hans eventuella avsaknad av aptit m.m. 
    En bok som någon föreslog verkar fint. :)

Hur gamla är barnen? Är det låg/mellanstadiebarn så kan en teckning/brev från vart och ett av barnen inbunden på något fint sätt vara en fantastisk gåva. Även högstadiebarn kan såklart skriva brev. 

• Bolla

Jag är själv högstadielärare, och personligen skulle jag uppskatta om alla eleverna skrev något litet egenhändigt gjort kort med någon rolig anekdot som vi haft.. Vill jag bli på bra humör tänker jag på mina fantastiska elever och den dagen är räddad

• Anonym (Föräldern)

Barnen går i första klass nu men har varit i kontakt med läraren under 6-årsverksamheten och vissa känner igen honom också sedan förskoletiden.

Jag surfar böcker och ljudböcker. Tack snälla för alla fina tips!

• Anonym (Föräldern)

Barnen går i tvåan nu, tiden går fort...

Anonym (Föräldern) skrev 2013-12-09 21:23:49 följande:
    Barnen går i första klass nu men har varit i kontakt med läraren under 6-årsverksamheten och vissa känner igen honom också sedan förskoletiden.

Jag surfar böcker och ljudböcker. Tack snälla för alla fina tips!
Svar på tråden Hälsning till döende lärare