• Anonym (Hypotetiskt)

Arbeta med sjukersättning

Om man har sjukersättning enligt de gamla reglerna har man ju rätt att arbeta om man bara anmäler det i förväg. Men vad händer om man som ren hobby sitter och skriver på sin kammare.... får för sig att skicka in manuset till ett bokförlag, blir antagen och det råkar bli en bästsäljare. Hypotetiskt javisst men jag tycker det är roligt att sitta och skriva och familjen säger att det är klart du ska försöka få ihop till en bok och skicka in det..... vad skulle hända i sådant fall? Räknas det som att jag har arbetat då? Jag är inte författare utan skriver mest som ett sätt att koppla av.

• Svar på tråden Arbeta med sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej!

När det gäller de som har beslut om sjukersättning enligt de gamla reglerna så är det inkomsten i sig som påverkar eventuella avdrag så svaret på frågan är ja.

Det kan jämställas med arbete och eventuell inkomst ska redovisas, tjänar du över det så kallade fribeloppet så blir det en avräkning från sjukersättningen som i så fall bli lägre. När man redovisar sin sammanlagda årsinkomst till oss så ska man räkna med alla inkomster som är pensionsgrundande.

Du kan läsa mer om att arbeta med sjukersättning i vårt faktablad och det hittar du på hemsidan:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/broschyrer_och_faktablad/faktablad/

Scrolla ner till rubriken ”Prova att arbeta eller studera med sjuk- eller aktivitetsersättning”

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

• Anonym (Hypotetiskt)
    Försäkringskassan skrev 2013-12-10 09:35:30 följande:

Hej!

När det gäller de som har beslut om sjukersättning enligt de gamla reglerna så är det inkomsten i sig som påverkar eventuella avdrag så svaret på frågan är ja.

Det kan jämställas med arbete och eventuell inkomst ska redovisas, tjänar du över det så kallade fribeloppet så blir det en avräkning från sjukersättningen som i så fall bli lägre. När man redovisar sin sammanlagda årsinkomst till oss så ska man räkna med alla inkomster som är pensionsgrundande.

Du kan läsa mer om att arbeta med sjukersättning i vårt faktablad och det hittar du på hemsidan:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/broschyre.../

Scrolla ner till rubriken ”Prova att arbeta eller studera med sjuk- eller aktivitetsersättning”

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Tack för svar. Men man måste ju anmäla i förväg om man börjar arbeta. Och om man sitter och skriver som en hobby och sedan får för sig att skicka in manuset till en bok - har man då arbetat olovandes? Och riskerar att bli av med sin sjukpenning? Detta är ju ett högst hypotetiskt resonemang, de flesta som skriver som avkoppling blir ju aldrig publicerade givetvis men tanken är intressant.
  • Försäkringskassan

Hej!

När man har sjukersättning enligt de äldre reglerna, så det först när man arbetar och får en inkomst av detta arbetet som man behöver anmäla detta till oss. Alltså måste kombinationen av arbete och inkomst finnas under samma kalenderår. Annars ses det som hobby eller ideellt arbete.

Hur gör jag om jag vill arbeta ideellt?
    Du kan arbeta ideellt och ändå behålla din sjukersättning. Ideellt arbete kan till exempel vara uppdrag i en förening eller att hjälpa en vän eller anhörig. Du behöver inte ansöka eller meddela Försäkringskassan så länge du inte får något arvode eller lön för arbetet. Om du får arvode eller lön ska du kontakta oss.

Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden Arbeta med sjukersättning