• misswunderbaum

    Förstföderska - Sätesbjudning

    jag är när detta skrivs 37+6
    Jag var hos min barnmorska häromdagen (när jag var 37+2) som inte kände huvudet neråt och jag blev ivägskickad på ett extra ultraljud som visade sätesbjudning, fick en tid för vändningsförsök, det misslyckades och jag blir tillsagd att det kommer bli snitt

    Jag blir väldigt ledsen och besviken. Jag får ett datum för snitt.

    Det sjukhus som jag är hos har som policy att det blir snitt när barnet ligger i sätesbjudning, jag får ingen större förklaring än att det  är deras policy att det blir snitt när jag frågor om man får föda vaginalt iaf, om man kan göra en bäcken röntgen och se hur det ser ut, men blir helt avfärdad att det spelar ingen roll för dom har sin policy.

    Jag har ringt ett annat sjukhus där man får välja om man skulle vilja föda vaginalt, jag vet själv inte vad jag vill just nu.

    Det har gått några dagar sedan beskedet och jag har pratat med kompisar och bekanta men känner mig fortfarande helt borta i hur jag ska göra.
    Att veta vilket datum bebisen ska komma (visst kan den komma före utsatt datum för snitt också, men ändå) känns som att en del i graviditeten försvinner, är det inte en viss charm att under några veckor (38+0 - 42+0) inte veta när den ska komma ? utan varje dag tänka att nu kan den komma, idag kan det ske, nu kanske jag blir mamma ?

    Är det fel av mig att inte vilja ha ett snittdatum ?
    Jag kan tänka mig snitt men skulle gärna vilja att bebis och min kropp själv visar tecken på att det är dags att komma ut, är det fel av mig ?

    Jag är så osäker på vad jag vill och det är inte långt kvar. Jag tycker det hela är jobbigt, ska jag bara acceptera snittdatum å va glad ? jag tycker verkligen att allt detta är jobbigt

    Hur är era tankar ? någon som vart i samma situation ? vad tycker ni att jag ska göra ?

  • Svar på tråden Förstföderska - Sätesbjudning
  • Limhe

    Nu är inte jag i samma situation men jag tycker det låter ganska sjukt i mina öron, var glad att de hellre är mer försiktiga och snittar dig än att utsätta dig och bebisen för något som kan bli livsfara.. Det blir inte alltid som man tänkt sig och att ta onödiga risker är bara dumt.

  • kattur

    Jag är i V40 nu. Min bebis ligger i säte och även jag gjorde ett misslyckat vändningsförsök i V37. Som tur är ska jag föda på ett sjukhus som uppmuntrar vaginal sätesförlossning. Att föda naturligt känns viktigt för mig. De gjorde en utredning som visade att bebisen inte är för stor och att min kropp rent fysiskt är kapabel till en sätesförlossning. Jag skulle prata med någon på det andra sjukhuset om jag var du. Lycka till!

  • KarinF88

    Jag va i samma sits som du för ett tag sen, min dotter är nu 5 veckor. Det gick inte vända henne men jag fick välja om jag ville ha snitt eller röntga bäckenet och kolla om jag kunde föda i säte. Jag valde då att få snitt då jag inte vill försöka föda och sen kanske det blir akut ks istället, då är det bättre med planerat snitt så allt går lugnt till tyckte jag. Men min läkare uppmuntrade till att föda i säte för det var tydligen nått Linköpings universitetssjukhus fokuserade på och ville få bra statistik på sätesbjudningar. Men man tänder ju inte så mycket på ks innan man väl sitter i den sitsen, jag hade inte en tanke på att det kanske kunde bli så, ingen barnmorska hade nämnt något om detta och på föräldrarträffar var det heller inget tal om det så det kändes lite främmande men sen när jag läste på om det så kändes det bra.. Och nu i efterhand är jag så nöjd med Mutt ks, allt var jättesmidigt och jag kan verkligen rekommendera det:)

Svar på tråden Förstföderska - Sätesbjudning