• NickeLillTroll

    Rökning

    Jag behöver ett råd...
    För några år sedan hade jag och mina föräldrar en väldigt bra relation. Vi umgicks mycket och firade alla högtider tillsammans. Oftast var vi av praktiska skäl hos oss.
    Av flera anledningar har relationen försämrats. Vi ses inte lika ofta och firar inte längre några högtider tillsammans längre. En av anledningarna till att det har blivit så här är att jag alltid haft stor respekt för min mamma. Jag har väldigt svårt att berätta om vår familj. Hon har aldrig tagit mig på allvar när jag har försökt att prata med henne om problem som vi haft. Hon har viftat bort det som trams, och nått som kommer att gå över med tiden.
    Jag vet att dom skulle uppskatta att vi kom till dom i jul. Men eftersom dom inte längre känner sina barnbarn och barnen inte känner sina morföräldrar vill ett av mina barn inte åka dit. Jag har förstått att det beror på att hon inte vågar eller vill röka när vi är där. Morföräldrarna vet inte om att hon röker och har gjort det ganska länge... Jag vet att det skulle bli en massa suckande och pekpinnar över detta. Och jag skulle få bära hundhuvudet för att min dotter röker...
    Både mormor och jag är fd rökare. Jag fick ett "återfall" för flera år sen och rökte en period i smyg för både min familj och för mina föräldrar... Precis som min mamma gjorde...Så idiotiskt nu i efterhand...
    Så nu till det jag skulle vilja ha era åsikter och tankar kring.
    Ska jag berätta innan vi åker dit om dotterns rökning och isf hur?
    Eller ska jag helt enkelt skita i att fira jul med dom pga av detta?
    Tack på förhand för era råd!


  • Svar på tråden Rökning
  • Herr Grön

    Vad knasigt det låter Obestämd

    Vad är det ni röker egentligen? Som kan vara så hemligt menar jag....


    Angel came down from heaven yesterday
  • tjiiingeling

    Säg sanningen tycker jag. Ni har ju redan en dålig relation så kan det bli så mycket värre? Om din mamma själv har rökt vore det ju lite konstigt om hon blev helt oförstådd i situationen ang din dotters rökning? Som d låter när du beskriver träffar ni dom antingen o får vara berädda på lite tjafs som med tiden antagligen går över eller om det överhuvudtaget blir så stort, eller inte umgås med dom alls.

  • Herr Grön
    NickeLillTroll skrev 2013-12-10 01:12:14 följande:
    Ja det kan man ju undra... Men det är helt vanliga cigaretter.
    Nej jag fattar ändå inte... har ni lovat varandra att aldrig röka eller hur kan det bli ett sånt problem?
    Angel came down from heaven yesterday
  • NickeLillTroll

    Herr Grön, nej det har vi då rakt inte. Men det ska väl vara så präktigt på något vis. Barnbarnen ska vara så perfekta och några problem med att de inte går i skolan som man ska och inte har sommarjobb som alla andra ungdomar ses som misslyckat. Båda har mer eller mindre problem med sin psykiska hälsa, vilket mormor inte vet om, eftersom hon inte vill lyssna på det örat...

    Jag förstår om du tycker det är svårt att greppa problemet. Och nu när jag sitter här och skriver, undrar jag " vad är egentligen grundproblemet...?". Nej du Herr Grön. Jag tror inte jag fattar heller...

  • NickeLillTroll
    tjiiingeling skrev 2013-12-10 01:14:07 följande:
    Säg sanningen tycker jag. Ni har ju redan en dålig relation så kan det bli så mycket värre? Om din mamma själv har rökt vore det ju lite konstigt om hon blev helt oförstådd i situationen ang din dotters rökning? Som d låter när du beskriver träffar ni dom antingen o får vara berädda på lite tjafs som med tiden antagligen går över eller om det överhuvudtaget blir så stort, eller inte umgås med dom alls.



    Tack, ja det skulle kännas lättast så. Här du något tips på hur man ska lägga fram det? Innan man åker dit eller när vi är där?

    Känns så konstigt att informera eller rapportera om en sån sak. Hur skulle du gjort?
  • RåttanRat

    Jag förstår problemet. Jag röker själv inte när jag är med min mormor utan använder snus de gångerna istället, kan det vara ett alternativ? Det vore trist att ni inte kan fira tillsammans pga rökningen, men eftersom din mor bara viftar bort dina problem tycker jag att du gott och väl kan vifta bort det om hon problematiserar det faktum att din dotter röker.

  • RåttanRat

    Jag förstår problemet. Jag röker själv inte när jag är med min mormor utan använder snus de gångerna istället, kan det vara ett alternativ? Det vore trist att ni inte kan fira tillsammans pga rökningen, men eftersom din mor bara viftar bort dina problem tycker jag att du gott och väl kan vifta bort det om hon problematiserar det faktum att din dotter röker.

  • NickeLillTroll
    RåttanRat skrev 2013-12-10 08:30:53 följande:
    Jag förstår problemet. Jag röker själv inte när jag är med min mormor utan använder snus de gångerna istället, kan det vara ett alternativ? Det vore trist att ni inte kan fira tillsammans pga rökningen, men eftersom din mor bara viftar bort dina problem tycker jag att du gott och väl kan vifta bort det om hon problematiserar det faktum att din dotter röker.



    Jag föreslog nikotintuggummi. Men de var väl inte jättepoppis.

    Jag tror att endel i problemet att hon inte vill åka dit ligger i att dom tappat kontakten också. Hon känner inte sin mormor längre. Och mormor känner inte henne.

    Hon känner säkert ett dåligt samvete mot sin mormor att hon inte (i hennes ögon) är perfekt.
  • Herr Grön
    NickeLillTroll skrev 2013-12-10 08:23:31 följande:
    Herr Grön, nej det har vi då rakt inte. Men det ska väl vara så präktigt på något vis. Barnbarnen ska vara så perfekta och några problem med att de inte går i skolan som man ska och inte har sommarjobb som alla andra ungdomar ses som misslyckat. Båda har mer eller mindre problem med sin psykiska hälsa, vilket mormor inte vet om, eftersom hon inte vill lyssna på det örat...
    Jag förstår om du tycker det är svårt att greppa problemet. Och nu när jag sitter här och skriver, undrar jag " vad är egentligen grundproblemet...?". Nej du Herr Grön. Jag tror inte jag fattar heller...
    Spontant tänker jag när jag läser dina rader... dålig kommunikation, en del skamkänslor och prestige? kassa vibbar mellan en eller flera personer? Verkar hur som ha väldigt lite med själva rökningen att göra, eller kan det vara så tokigt?

    Inga bra förutsättningar skapa sig bra känslor inför julfirandet med andra ord. Jättesvårt skriva något till dig som kan hjälpa, men åter igen rent spontant... så tycker jag, låt dem som röker röka, ignorera eventuella pekpinnar! Eller så skit i att fira med dem och gör något som känns bra för er istället...

    Hoppas det löser sig för er, och önskar dig allt det bästa... nu skriver vi till tomten
    Angel came down from heaven yesterday
Svar på tråden Rökning