• Anonym (ber, närvaro.)

födelsemärke växer på höjden, gravid

Jag är gravid med tvillingar i v36, och har ett födelsemärke på låret som jag haft där så länge jag kan minnas. Det har alltid varit upphöjt, och ca 4-5 mm stort.
    Nu under graviditeten tycker jag att det vuxit, framför allt på höjden och blivit mera "bulligt". Det är ljusbrunt och jämnt i färgen.

Jag antar att jag borde kolla upp detta?
    Men samtidigt har jag förstått att det ändå är ganska vanligt att födelsemärken växer under graviditeten utan att det är farligt.

Någon som varit med om liknande?
    Kollade ni upp det?

• Svar på tråden födelsemärke växer på höjden, gravid
  • Fia 28

Syrran fick nog ett trettiotal nya födelsemärken vid varje graviditet. Troligen är det helt ofarligt, men du kan ju visa upp det nästa gång du ska till läkaren/barnmorskan.

• Anonym (ber, närvaro.)
    EJL skrev 2013-12-10 11:07:26 följande:
    Det kliar inte eller har ändrat färg?

Nej, inget av det. Bara blivit "bulligare".
  • kaffetunnan

Tyvärr är det vanligt att födelsemärken förändras under graviditeter. Inget att (vad jag vet) oroa sig för. Det du ska göra om någon irriterar dig är att gå och ta bort den (menar om någon sitter så det skaver, kliar osv).

• EJL

Men brukar fråga om den kliar, ändrat färg, växt och blivit ojämn. (För att forska i om det skulle vara något som behöver tas bort). Det låter inte som det är farligt. Men Ring 1177 och rådfråga.

• Anonym (ber, närvaro.)

Ja, men den har ju växt, men mest på höjden...

EJL skrev 2013-12-10 14:57:01 följande:
    Men brukar fråga om den kliar, ändrat färg, växt och blivit ojämn. (För att forska i om det skulle vara något som behöver tas bort). Det låter inte som det är farligt. Men Ring 1177 och rådfråga.

• EJL

Ja, men den uppfyller ju bara ett kriterium. Boka tid på vårdcentralen om du vill kolla.

• Anonym (Undrar)

Hur gick allt?? Skulle va intressant med uppföljning

Svar på tråden födelsemärke växer på höjden, gravid