• Sara K

Hur slutar jag amma HYSTERISK 1-åring???

Jag har sen ca 1 månad tillbaka slutat amma på dagtid, och det har gått jättebra!
    MEN nätterna!! Som det ser ut just nu (och det är ohållbart!) så ammar jag henne på kvällen när vi lägger oss, oftast somnar hon då. Sen kan hon vakna allt mellan 2-8 ggr varje natt och vilja snutta! Det går ju bara inte, jag orkar inte längre.. Jag har flera ggr tänkt att nej nu får hon bara inte, men hon blir alltså HELT hysterisk!! Gallskriker, (tycker synd om sambon som jobbar tidigt, grannarna som måste höra henne, mig själv och henne!) spänner sig i en båge så man inte kan ta i henne, lyfter man upp henne så slänger hon sig bakåt, kastar iväg nappen när man försöker ge henne den, sliter i min tröja för att komma åt och tillslut kräks hon!!!
    VAD ska jag göra??? Egentligen vet jag ju.. Jag måste vara helt konsekvent, helst ska pappan kunna ta henne några nätter osv..
    Men helt ärligt tror jag inte pappan kan det.. hon är ju (om möjligt) ÄNNU mer hysterisk hos honom (ja, vi har provat) och tillslut blir han stackarn oxå smått hysterisk.
    Så, SNÄLLA är det NÅGON i denna värld som haft en så hysterisk avvänjning men det har tillslut gått bra??? Hur lång tid tog det?

Kan ju tillägga att hon inte tar välling, och jag har försökt erbjuda både vatten o saft (!) på flaska, vilket går jättebra när hon ska sova på dagen, men hon vägrar ta den.

HJÄLP MIG!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-06 14:12:55:
    Glömde säga att jag en annan anledning till att jag vill sluta nu är att jag är gravid igen och vill inte sluta i för nära anslutning till nästa barn kommer (aug), vill inte att Stella ska \"komma ihåg\" amningen när jag ammar ny bebis..
    Dessutom rasar jag i vikt och har gått ner 3 kg till nu under grav (v 14-15) istället för att gå upp, och tror kanske att det kan bero lite på att jag ammar??

• Svar på tråden Hur slutar jag amma HYSTERISK 1-åring???
  • knattis

Hade inte lika jobbigt och han hade hunnit bli 2 år.. Du kan läsa i min DB i nov 2005 om du vill..

Det är nog dessvärre så att du får sluta amma helt Jag smorde in med ättika, och vips ville han inte ha längre Härda ut, det kommer att går över, men förstår verkligen din förtvivlan och frustration. För hennes skull är det dock snällast att vara konsekvent istället för att dra ut på pinan..

Kramisar i massor!!!

• Sara K

knattis
    ättika? Ja det är ju värt att prova! Blev han inte ledsen när det inte smakade gott?

• skriva

Ja, det är ju en viljornas kamp.

min systerson var väldigt fixerad vid sin nattvällning och stod upp i sängen och vrålade ICKA, ICKA! (Dricka). De började med att ge honom det kallet och sedan bara kallt vatten. Då var han så avvänjd att han sedan inte vaknade mer.

Hoppas du kan komma på något liknande med tutten. Kanske något som smakar lite illa som gör att det inte blir så himla mysigt?

• skriva

kallet - kallt menar jag såklart!

• betsla

Ok, vet att du vill ha svar på hur du ska kunna sluta amma...

Men måste i alla fall fråga Du har inte övervägt att amma båda barnen?

• knattis

Sara K: Jo han blev mest paff tror jag Mamma köpa annan tutte sa han

Klart han var lite ledsen då och då, men LÅNGT ifrån den pärs som jag förberett mig på! Han har fått smaka alldeles nyligen, men jag sa att det finns ingen mat där längre, den är slut. Han kom inte ens ihåg hur man gjorde lilla grynet Nu känns det väldigt avlägset och det är SÅ skönt att få sova på nätterna!!

Kramsi

• Johanna71

Har haft 4 snuttiga barn... Varje gång har jag varit HELT övertygad om att det aldrig kommer gå att sluta nattamma. Försökte att inte ge tutte utan buffa lite för att se om de kunde somna om, men det var helt omöjligt.., de gallskrek till de fick tutte och somnade då nöjt. Jag fick lite panik och tänkte att jag kommer amma i all evighet och att mina barn är extra "ammiga" även om de säger på bvc att de kommer sluta nån gång så gäller det inte mina barn osv....

Men sen helt plötsligt! Utan gråt ch gnäll så har jag vaknat kl 8 på morgonen och insett att jag inte har behövt gå upp på natten, att den lilla har sovit hela natten!

Mirakel!

Lillkillen är 10 månader så jag är precis inne i den perioden när jag tror att jag kommer få amma honnom tills han slutar gymnasiet eller nåt. Men jag VET att det kan gå smärtfritt, utan gråt och skrik om man orkar vänta tills de själva är mogna.
    Just nu känns det som jag intee orkar, som vi ska ta kampen och låta pappa sova själv med honom några nätter. Men sen tänker jag att det är så kort tid i livet och att det snart är slut så jag ska försöka stå ut lite till... Vill inte att sovandet ska bli nåt negtiivt heller. Mina tre döttrar har alltid sovit som små gudinnor (förutom ammningstidn när de var små)

lycka till, du ska se att det vänder snart!

• Sara K

betsla
    nej, jag vill inte amma båda, även om jag vet att det går.. Tycker det är så jobbigt nu att vakna så många ggr varje natt bara för att hon vill amma (det är ju inte hunger, utan bara lite "snutt"..), och vill vara "amningsfri" ett tag innan nästa bebis.
    Tycker dessutom att det räcker att amma i 1 år!

• Mamma Plä

Hej Sara. Det där är en otroligt jobbig tid. Jag trodde inte heller att det skulle gå. Ammade i 1 år och 3 mån ca. Jag började också med att sluta amma på dagarna och sedan tog det ca 2-3 mån innan det tog slut på nätterna också. Det gick ganska bra till slut, men för mig blev det så att jag ersatte bröstet med nappflaskan (BabyPlus). I början gick det inte men sedan accepterade hon det. Nu håller jag på att byta BabyPlus mot vatten. Det finns en författare som heter Elizabet Pantley som har en "gentle removal method". Den går ut på att avbryta ammandet och hålla ihop munnen med ett finger under hakan. Man kan få göra det många många gånger innan det lyckas. Jag läste om det i hennes bok "No-Cry Sleeping Solution". Vet också att en av mina kompisar sagt att om man lyckats sluta amma ett tag så glömmer barnet ganska fort "hur man gör". Så sedan kan det inte amma även om det försöker. Lycka till och hoppas att det går bra. Augusti är en bit bort så känn dig inte alltför stressad för det. Barn glömmer fort. Värre är det väl med att man är så trött och har andra prio för barnet i magen också när man är gravid. Ta hand om dig och hoppas att din man kan avlasta dig så gott det går åtminstone när han är ledig.

• Louise

Kunde lika gärna varit jag som skrev inlägget
    Har en tjej som fyller 1 år i morgon och jag tycker det räcker bra med amning nu men vet inte hur jag ska sluta. På dagarna går det bra men det är värre på nätterna. Hon dricker välling men vill oxå snutta och jag tycker det oxå är mysigt men man blir ju så trött och utmattad.
    Under julhelgen när maken var ledig fick han ta några nätter, det tog 3 innan hon sov hela natten, för att vänja henne av med vaknandet... då fick hon på morgonen vid 5-6 och på kvällen efter vällingen. Funkade jättebra tills hon blev förkyld och började vakna igen och då vill man ju inte hålla på och bråka så nu är vi tillbaka i nattmatning igen... och jag vet ju att jag har mig själv att skylla.
    Men å andra sidan så vet jag ju oxå att det funkar att sluta men för mig är det som minsta motståndets lag på nätterna. Vill bara få sova igen och vill inte att alla andra ska vakna.
    Nu jobbar jag dessutom lite och då blir det rätt jobbigt att vara vaken flera gånger per natt. Nu så är hon jätteförkyld och inatt har hon varit vaken mest hela tiden för hon inte kommit till ro med allt snörvlande.
    Lycka till! Det kommer gå bra men man måste bestämma sig... det gör ju så ont att höra dom gråta och skrika och så vet man att dom bara vill vara nära och snutta...
    Kan du så sov borta någon/några nätter (första natten är ju värst. Någon natt när din sambo inte jobbar dagen efter! Du kan ju behöva vila ordentligt oxå med tanke på att du är gravid igen (grattis förresten)!

• Sara K

Tack för alla svar!!
    Vi ska ta nästnästa helg (då är sambon ledig, och det verkar inte vara några aktiviteter alls då) och jag ska sova på extrasäng så Stella och pappa får sova själva!
    (hon sover i vår säng på nätterna)
    Ska börja med att amma henne på kvällen, (hon brukar somna då) och sen flyttar jag över till andra sängen och så får hon inte amma på hela natten, några nätter och sen försöka sluta även med det!
    Som nån skrev, augusti är ju en bit bort!! Jag vill inte "stressa" heller.. klarar inte av att hon blir så där ledsen.. är sååå blödig!

Louise
    jag har från att knappt amma på nätterna alls (kväll o tidig morgon) vid 8 mån ålder fått amma upp till 8 ggr varje natt just pga förkylningar!!! Hon hade nästan slutat nattamma när hon sen har fått förkylning efter förkylning...

• Louise

Ja men precis så har det varit här oxå... Emma sov hela nätterna från 2 månaders ålder upp till hon var 7 månader, jag var toknöjd!
    Men man kanske ska få sin rättmätiga del av vaknätter
    Och nu har jag fått veta att det är öroninflammation den här gången...

• doddit

Vi har precis slutat amma på nätterna. Vi gjorde så att när han vaknade tog vi upp honom i sjalen och han somnade om där. Men det gick inte att lägga ner honom igen för då vaknade han. Så det blev några nätter utan sömn för våran del och så plötsligt en natt efter ca en vecka så behövde vi inte gå upp utan det räckte med att buffa honom lite i rumpan så somnade han om.
    Har ni provat att gå upp och gå eller lägga henne i vagnen tex?

Kan även tipsa om no-cry sleep solution www.pantley.com/elizabeth Den innehåller bla gentle removal plan för att sluta amma på nätterna www.pantley.com/elizabeth/content/excerpts/frequentw.htm

Svar på tråden Hur slutar jag amma HYSTERISK 1-åring???