• Joysan

Blir alldeles deppig när jag ska handla mammakläder..

Jag bor i Sthlm och är gravid i v. 13. Min mage har redan börjat växa och det är inget snack om att man fortfarande skulle känna sig bekväm i de vanliga jeansen.

Har varit på stan några gånger för att leta byxor främst, men även övrigt som klänningar och så för framöver. 
    Köpte ett par jeans på HM och efter en vecka kastade jag dem för de var värdelösa. Har hittat ett par på Top shop som är det första stället som talar för att man inte behöver klä sig som en tant för att man är gravid.

Utbudet är värdelöst med jättetöntiga kläder i huvudsak. Nu har jag ju tur att jag kan ha mina vanliga tröjor och klänningar ett tag till, men sen då?

Jag vet att det finns tusentals ställen att beställa mammakläder från på internet, men jag är en sån som gärna provar saker innan de köps.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Blir alldeles deppig när jag ska handla mammakläder..
  • indiemorsa

Asos har fina mammagrejer men annars har jag mest köpt "vanliga" kläder, typ klänningar, tunikor, leggings. Gillar monki, indiska och hm och försöker vara påhittig medde kläderjag redan har. Mammakläderna är ju tyvärr så tråkiga ute i butikerna, enda jag köpt är mammaleggings och mammajeans!

• Burberry

Tycker faktiskt inte alls det är svårt att klä sig snyggt trots mammamagen. Ja, finns mycket fult på HM, men också några bra plagg. Men beror ju på vilken stil man har förstås.

Min vardagsoutfit kan tex bestå av svarta stuprörsjeans (från HM / Mamalicious), Burberry långärmad trikåtröja (köpt den i tre olika färger) (tagit en storlek större än vanligt), svart pälsväst, scarf o svarta läderstövlar. Eller så mammajeans, uggs och en vanlig stickad tröja i en storlek större (tex Ralph Lauren har flera snygga, Gant likaså)

Till fest har jag endera svart mammaklänning med vanlig kavaj eller bolero eller kofta eller så en vanlig klänning från Ilse Jacobsen, hon har många bra modeller som också fungerar som gravid (kolla på NK!)

Prova dig fram, snyggast blir att kombiners vanliga överdelar med mammabyxor/kjolar/ klänningar. Satsa därtill på snygga accessoarer!

H. Gravid i vecka 35

• Kattamaja

Håller med Burberry, satsa på att hitta mammabyxor, men i övrigt har jag köpt vanliga kläder fast en strl större. Fast jag har köpt det mesta på hm, ginatricot och Åhléns. Ett plagg jag använt mycket är en vanlig svart trikåklänning som man klä upp med en kavaj eller pälsväst, eller klä ned med en mysig kofta. Har även köpt snygga strumpbyxor i en eller två strl större. Kan varmt rekommendera Åhléns fleecefodrade leggings. Ett annat plagg jag använt mycket är ett par boyfriend-jeans, tillsammans med bara en basic T-shirt och en snygg scarf. Och accessoarer! Med lite enkla kläder kan man ha stora armband/halsband/örhängen Sen beror det på vad man har för stil förstås Lycka till!

• Joysan

Tack för tipsen! Ska kolla efter en storlek större helt enkelt.

Mitt läge är att jag nyligen startat företag och därför är ekonomin kanske inte så fet som jag skulle vilja. Brukar köpa kläder av högre kvalitét och som är lite dyrare (Acne, whyred, marlene birger osv). Jag känner väl att jag inte heller vill lägga sjukt mycket pengar på kläder som man bara kommer ha under en begränsad period.
    Jag tycker det är konstigt att ett företag som till exempel HM inte har ett bättre utbud av mammakläder..

• Annsiss

Är man inte jättestor som jag så har stl large funkat jättebra, var höggravid i somras och använde inga mammakläder bara vanliga tunikor och låga jeansskorts och klänningar. Annars har proud på Karlavägen mammakläder mkt är tantigt och fult men endel okej.

• DetÄrBaraLillaJag

när jag var gravid så handlade jag mkt vanliga kläder fast i 3 storlekar större iaf i överdelar, byxor är ju lite svårare. och mkt trikåtoppar. 

Gina tricot hade ganska mkt som man kunde ha på sig trots att jag va höggravid. 
    och så använde jag mkt tunikor och leggings och treggings lr vad jeansleggings kallas va också super, speciellt eftersom att jag hatade mudden över magen på mamma jeansen.

• Maria 164

Huruvida man kan ha vanliga kläder i större storlek, eller behöver "mammakläder" beror rätt mycket på hur man är byggd och vilken form magen tar. Jag har för smala axlar för att större storlekar vanliga toppar ska sitta bekvämt, och sen fick jag en mage som putade rakt ut rakt fram. Såg tydligen inte gravid ut bakifrån, men med 25% extravikt till största delen placerad i form av en badboll fram - då behövdes specialskärning på kläderna!

Håller dock med om att utbudet på mammakläder är jättetråkigt, och att man helst vill prova i butik. Jag mådde illa om något satt åt för högt upp på magen och tyckte att alla former av resår och kanter kliade.

Bästa köpen för mig var HM's gravidjeans, men med nedvikt mudd första halvåret, (illamåndet gjorde att jag började med gravidjeansen innan magen blev rund, och Boob's before-and-after toppar (som jag köpte fler av på reor på nätet eftersom) som dessutom var guld under amningsperioden. De tänjdes inte ut permanent av jättemagen, utan höll formen och kunde användas även när jag ammat mig underviktig en period.

Koftor, jackor, halsdukar från vanliga garderoben räddar en när det kommer till behov av färg och stil!

Knepigt nog är gravidkläderna oftast bara tråkiga baskläder i vitt, svart, grått och marinblått, t o m HMs allra billigaste!

Annars känns det som att det är just när man köper kläder för en så kort period som de två sista månaderna av graviditet som man kunde gå all in på de allra mest färgstarka och udda modetrenderna?  :D

Svar på tråden Blir alldeles deppig när jag ska handla mammakläder..