Konstigt svullen halsmandel! Någon som vet?
Hej!
Jag vaknade idag och skulle som vanligt äta frukost. När jag åt kände jag att det gjorde ganska ont att gapa och att det var svårt att svälja det jag åt, samt att det nästan fastnade bak i munnen. Kände då på utsidan av halsen att den högra halsmandeln svullnat upp jättemycket, nästan i storlek med en tennisboll som var väldigt hård. Jag frågade min sambo om det syntes varpå han direkt sa "du måste ringa läkare". Jag gick och såg mig själv i spegeln. Har aldrig varit så svullen tidigare. Ringde vårdcentralen och fick en telefontid. När de ringde upp mig ca 3 timmar senare, så hade svullnaden nästan försvunnit helt, men jag hade fått en konstig värk i halsen. Vårdcentralen bad mig avvakta några dagar.
Jag är fortfarande nästan lite osäker om det var halsmandeln som var så otroligt svullen. trodde till en början att det kunde komma från en tand då svullnaden sträckte sig från halsen ned på underkäken.
Nu har det gått ytterligare några timmar. Halsen värker mer och mer och jag känner mig trött. Är orolig att halsen ska svullna upp igen. Någon som har en aning om vad detta kan vara ? Känns inte som halsfluss och känner mig egentligen inte sjuk alls. Har ingen feber heller. Var förkyld för en dryg vecka sen och hade då lite halsont, inte alls i närheten av detta.