RöttÄrSött skrev 2013-12-10 15:07:20 följande:
Jag jobbar som förskollärare men är utbildad f-6. Ingångslönen är samma för tidigarelärare och förskollärare i min kommun (logiskt eftersom man läser lika länge) så det är samma. Förskollärare har fem veckors semester och jobbar 40 timmar i veckan vilket vissa lärare gör också medan de flesta jobbar fler timmar i veckan men har ledigt på många av loven.
Som förskollärare måste du vara beredd att börja tidigare och sluta senare än som skollärare. Å andra sidan slutar du också tidigt 1-2 dagar i veckan. Arbetet är stimulerande om du är på en bra förskola som jobbar mycket med lärande men det är också enormt tungt fysiskt och ljudmässigt. Det är dock mycket bättre inom förskolan då det gäller barn i behov av stöd då man har arbetslaget med sig i arbetet oavsett om du har resurs eller inte. Som lärare står du i värsta fall ensam, det är ett helvete då ett barn får ett utbrott (och i värsta fall springer iväg) medan man har övriga klassen som också måste tas omhand. Förskolan har mer nära relationer med barnen och föräldrarna, på gott och ont. 90 procent av arbetet görs på arbetstid, det är planering av aktiviteter, dokumentation och utvecklingssamtal som inte hinns med. Dock är det enormt skönt att ha 4-7 utvecklingssamtal istället för över tjugo.
Jag trivs jättebra inom förskolan just nu, i synnerhet som småbarnsförälder. Måste jag vabba må kollegorna få kämpa för att hitta en vikarie eller hjälpas åt i huset men det kan inte jämföras med att hela ens klass ska delas upp mellan ens kollegor samt att allt jobb klassen skulle ha gjorts behövs göras då man kommer igen. Det är också en enormt bra pedagogik som ligger före skolan i många avseenden, utforskande och med många sinnen. Dock känner jag att det är ett tungt fysiskt jobb (på- och avklädning) samt att det är så många praktiska uppgifter (laga frukost, ta ut sopor, sopa, dammtorka alla hyllor, tvätta, duka, diska, dammsuga osv) som stjäl från pedagogikbiten. Jag kommer inte att orka jobba inom förskolan fram tills pensionen som det är idag. Skolan kommer å andra sidan innebära mer hemarbete, jag ser fd pluggkompisar som jobbar till 23 varje dag och alla säger att första året som lärare är ett helvete. Jag vill därför ha större barn själv som inte är sjuka lika ofta samt inte kräver lika stor omvårdnad.
Det är två slimmade verksamheter som ändå är enormt roliga

Jag tänker förskollärare , lättast att få jobb, men jag har nog mer på ett sätt funderat på att bli lärare årskurs
4-6.
Är väl den låga lönen för grundskollärare som avskräcker.
Förskollärare trodde jag var 3,5 år och Grundskollärare 4 år.
Det som avskräcker för mig att bli Grundskollärare är dels de långa arbetsveckorna min vän jobbar mellan 45-50 timmar i veckan. Kanske stressen också. Alla åtgärdsprogram.
Däremot mer stimulerande saker som matte, svenska engelska, som grundskollärare.