• Anonym (Grannen)

Får man ta barn hårt i armen?

Hej, jag har två flickor som har varit väldigt lugna och lätta att ha att göra med. Min granne har tre pojkar som är väldigt vilda och bråkiga. 

Så jag förstår att det är olika jobbigt med olika barn och att man har olika metoder för att ta hand om sina barn.

Men....

Hon brukar ta dom hårt i armen när det gjort något dumt, ibland drar hon dom med sig in i lägenheten genom att dra dom med sig.

Får man göra så? Jag har sagt att man inte bör göra så. Hon säger att hon får gör vad hon vill. 

Bör jag anmäla?

• Svar på tråden Får man ta barn hårt i armen?
  • Anonym (Socionomstudent)

Nej, man får inte göra så. Det finns lag som förbjuder aga/misshandel av barn (ja - att ta hårt i armen står också med som exempel på detta). Dock beror ju allt på vem som tolkar lagtexten och hur, samt hur de utsatta barnen upplever det. Svårt att säga om en anmälan skulle leda någonstans.

• Anonym (Grannen)
    Anonym (Socionomstudent) skrev 2013-12-10 18:15:52 följande:
    Nej, man får inte göra så. Det finns lag som förbjuder aga/misshandel av barn (ja - att ta hårt i armen står också med som exempel på detta). Dock beror ju allt på vem som tolkar lagtexten och hur, samt hur de utsatta barnen upplever det. Svårt att säga om en anmälan skulle leda någonstans.
    Ja det är ju väldigt bråkiga så kan förstå på ett sätt men ser väldigt dumt ut när hon drar dom med sig in i lägenheten efter sig dragandes i armen.

Varför skulle inte en anmälan leda någonstans?
  • Anonym (Grannen)
    Anonym (Socionomstudent) skrev 2013-12-10 18:15:52 följande:
    Finns det några tidigare domar? 
  • Anonym (Dåre)

Men lägg av!! Låt hon ta dom i armen!

• puss

nej man får inte dra folk i armen. det gör ont. man får inte göra illa folk.

*puss puss puss puss*
  • Anonym (Grannen)
    puss skrev 2013-12-10 18:23:43 följande:
    nej man får inte dra folk i armen. det gör ont. man får inte göra illa folk.
    Vad ska jag säga och göra?

Ska jag stoppa henne?
  • puss
    Anonym (Grannen) skrev 2013-12-10 18:24:32 följande:
    Vad ska jag säga och göra?

Ska jag stoppa henne?

ja du ska stoppa henne.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (Grannen)
    puss skrev 2013-12-10 18:24:58 följande:

ja du ska stoppa henne.
    Hur? Ta tag i hennes armar?
  • Anonym (ok)

Fast jag kan oxå dra med mig min son in i lgh i armen när man har stått o försökt att förklarat an lång stund o försökt med annat..
    "kom nu, jag får dra dig i armen in annars, vill du det eller ska du gå själv" ngt sånt.
    Min son är 5 år och fattar ju när man pratar med honom så varför inte om man ger barnet alternativ innan.
    Sen beror det ju på hur man gör det oxå så klart och om barnet är tillräckligt stor för att fatta liksom!

• puss
    Anonym (Grannen) skrev 2013-12-10 18:25:27 följande:
    Hur? Ta tag i hennes armar?

nej. det får man inte.
    säg till, det betyder använda ord.
    *puss puss puss puss*
Svar på tråden Får man ta barn hårt i armen?