• ldr15

    Utetider för 14 åring

    Hej! Är en 14 åring Stockholms tjej och jag undrar hur ni föräldrar tänker när ni sätter "utetider" för er tonåring och vilka tider ni tycker är lämpliga för en 14 åring. Min mamma vill gärna att jag ska vara hemma minst en natt på helgen och att jag senast ska komma hem kl 9 på vardagar och 12 på helger. Tycker ni det är rimliga tider? Skriv gärna flera förslag och så


    Utetider
  • Svar på tråden Utetider för 14 åring
  • Masken84

    Tycker det låter rimligt. Inget händer efter kl 24 en helg. Och som 14 åring så har man inget ute att göra efter det. Visst finns det specialfall.

    Nu var det iofs många årsen jag var 14 år men jag skulle oxå vara inne kl 24 på helgen. Var sjukt sur över det men helt ärligt så missar man inget direkt. Mina polare hade föräldrar som lät dom göra allt de brydde sig direkt inte. I dag är jag glad att mina föräldrar var hårda. Det gick utför för alla mina kompisar.

    Var glad att din mamma är rädd om dig och vill dig väl!!

  • Niju

    Nej tycker det är för sent för en 14 åring! Senast 19 vardagar om hon/han inte har en fritidsaktivitet som slutar senare och senast 21 helger.

  • Luffi

    Tycker absolut att det är rimliga tider. Har du vänner som vill umgås efter dessa tider kan väl de följa med till dig?
    Som 14åring behöver man inte vara ute till 12 på natten på helger ens när man bor i en så stor stad som Stockholm, om man frågar mig i alla fall...

  • Busbellan

    Låter väl rimligt kan jag tycka.
    Min 14-åring får vara ute lite senare men vi bor också i en mycket liten stad och jag antar att jag tänkt annorlunda om vi bott i stockholm


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lovisa76

    Hej jag är en 14 årig tjej. Min mamma har gett mig ute tiden 12 (möjligtvis kl 1 någon gång ibland). De flesta av mina kompisar har sena ute tider oftast samma som mig men jag har en kompis som behöver vara hemma 22.00-22:30. Jag tänkte bara höra hur ni tänker när ni ger sån tidig ute tid? Du har också varit ung och så länge det inte kommer fram att ditt barn gör något dålig bör du låta den få leva, ha det kul och spendera tid med sina vänner.

  • Lovisa760

    Hej jag är en 14 årig tjej. Min mamma har gett mig ute tiden 12 (möjligtvis kl 1 någon gång ibland). De flesta av mina kompisar har sena ute tider oftast samma som mig men jag har en kompis som behöver vara hemma 22.00-22:30. Jag tänkte bara höra hur ni tänker när ni ger sån tidig ute tid? Du har också varit ung och så länge det inte kommer fram att ditt barn gör något dålig bör du låta den få leva, ha det kul och spendera tid med sina vänner.


    Tjo
  • tvillingmammaVastmanland

    Tycker att det är alldeles för sena tider för en fjortonåring.

  • mammalovis

    När är ni i säng och sover, ni som får vara ute till 12 och hur länge sover ni dagen efter?

    Det viktiga för mig är nog inte utetiden, utan att ungdomen klarar av sitt liv och att skolan fungerar. Däremot kan jag personligen tycka att 12 är väl sent för de viktigaste sömntimmarna missas. 

    Ännu har vi inte detta önskemål från sambons 13-åring då hon har kompisarna på mammans ort, men det lär komma ... Däremot sover hon redan bort större delen av förmiddagen på helgerna.

Svar på tråden Utetider för 14 åring