• Challe N

sömn 5 åring

Har en dotter på 5,5 år som alltid varit väldigt kvällspigg.. Hon slutade på förskola för ett tag sen och sen dess somnar hon nästan aldrig före 22 hur vi än gör på kvällarna, och vad vi än hittar på på dagarna.. Hon går upp mellan 7 och 8 på morgonen. Känns som att det är för lite sömn för en 5 åring.. Blir ju ca 9-10 timmar. Hur mycket sover era i samma ålder?

• Svar på tråden sömn 5 åring
  • Flickan och kråkan

10-11 hamnar våra på (4, 5 resp. snart 6 år). Somnar oftast vid 20-tiden. Vaknar vid 06.30. Det händer att de sover till 07, men det är sällan. De går korta dagar i förskola/förskoleklass då jag är föräldraledig. Ganska mycket aktiviteter på eftermiddagarna (skridskoskola två gånger i veckan, gymnastik två gånger i veckan och idrottsskola).

• Charlotte N

Varför går hon inte på förskola? Hon är nog understimulerad. Tror inte en 5,5-åring behöver mer sömn. Min son, snart 6 år, sover i snitt 9-10 timmar och då går han ändå i skolan. Är hon trött på dagarna?

• sextiotalist

Sömn är individuellt, min egen grabb sov inte mer när han var i den åldern (somnade någon gång strax före 21 och vaknade utvilade mellan fem och sex på morgonen)

Är din dotter utvilad, så har hon fått tillräckligt med sömn

• Rocket Mania

Min 5-åring somnade vid 20 igår och sover fortfarande. Misstänker att det dröjer en timme innan hon kommer vinglande Hjärta

Men hon sover mer än genomsnittet skulle jag säga. Verkar din unge pigg och glad ser jag inte varför 9-10 timmar skulle vara för lite.

• Natulcien

Om hon vaknar av sig själv och verkar pigg och glad, så behöver hon inte mer. Alla är olika.
    Vår son är bara 3 år, så han är ju inte jämförbar. Men min systerson är 6 år och somnar runt 20-20.30 och sover till 06. Hans syster, däremot, är 8 år, och sover gärna ett par timmar mer än brorsan... Glad

• Challe N

Tack för svar!

CharlotteN: vi har valt att ha henne hemma när jag är föräldraledig med lillasyster..

Jag kanske oroar mig i onödan, kanske behöver hon inte mer sömn.. Hon är pigg och glad så det kanske är så här..

Svar på tråden sömn 5 åring