• VictoriaJ02

I hur stor utsträckning skyller ni på andra?

Jag tycker det är lite intressant detta att så många idag hävdar att var och en är fullt ansvariga för sina egna liv.

Men finns det verkligen inte situationer eller tillfällen när det verkligen är någon annans fel?

T.ex. när någon aktivt har försökt förstöra eller sabba för dig på olika vis.

Eller när du pga någon annans inflytande eller påverkan har blivit satt i en svår eller prekär situation?

Och är det inte rentav lite oempatiskt att säga att var och en har sig själva att skylla? Eller kanske säger man det av ren bekvämlighet för att slippa bry sig? Vad tror ni?

Är man verkligen alltid fullt ansvarig och "aldrig" kan skylla på någon annan?

• Svar på tråden I hur stor utsträckning skyller ni på andra?
  • Hannah76

Man har alltid ansvar för dig själv och sitt handlande. Men jag tycker självklart det finns tillfällen/händelser där man kan skylla på andra. Det innebär ju inte att man inte tar något ansvar själv.

• VictoriaJ02
    Hannah76 skrev 2013-12-11 08:28:58 följande:
    Man har alltid ansvar för dig själv och sitt handlande. Men jag tycker självklart det finns tillfällen/händelser där man kan skylla på andra. Det innebär ju inte att man inte tar något ansvar själv.
    Jag menar t.ex

Om du söker ett arbete och arbetsgivaren beslutar att anställa dig, men sedan ringer någon anonym person till arbetsgivaren och ljuger om att du har grava missbruksproblem, bara för att misskreditera dig och se till att du inte får jobbet, är det ens eget ansvar då om man inte får det?

Eller om någon pratar bakom ryggen öht och sprider illasinnade rykten om dig av ren avundsjuka, är det ens eget ansvar då om folk börjar titta snett på en eller slutar prata med en?

• Reina

Mobbning, där är man utvald av individer att bli utsatt för diverse sjuka skämt som man inte kan styra över.

Manilulation, att nån man tror sig kunna lita på övertygar en om saker som inte stämmer.

För övrigt tycker jag att man styr sitt liv i den kurs man vill åt. Omger man sig av väl utvalda människor, sköter sitt jobb, har ordning på sin ekonomi och strävar uppåt tror jag att man kan klara sig rätt bra! :) ja, man kan skylla på andra ibland men det får inte vara en ursäkt till allt som endel tenderar att gömma sig under...

• Tow2Mater

Klart det finns situationer och tillfällen när det är någon annans fel. Men det betyder ju inte att man inte samtidigt är fullt ansvarig för sitt eget liv och hur man hanterar dessa situationer och tillfällen, och går vidare. Kan man använda DO, facket, polisen, annan instans etc till sin hjälp, gor det - men sist o slutligen är det ju man själv som har ansvaret.

• zylviaplaton

Alla ser igenom sina egna glasögon och är begränsade av sig själva och sina personligheter.
    Så är det. Därför ÄR det oempatiskt att ensidigt säga att alla får skylla sig själva. Samtidigt blir det fel när folk spelar offer och utnyttjar det mot människor, spelar på att de pga sin "bakgrund" inte kan det och det.
    Man får ta ansvar och ta små steg mot att bättra sig/nå ett mål men man ska inte kräva av medmänniskor att alla kan göra samma sak i samma takt.

• Dina08

Även en dålig chef och en dålig arbetsmiljö kan man påverka själv genom att inte jobba ihjäl sig för att förändra, utan göra sina uppgifter och lyfta sin lön och njuta av sin fritid istället. Umgås med de kollegor som ger energi och tolerera/undvik de som tar energi.

• Hannah76
    VictoriaJ02 skrev 2013-12-11 08:43:48 följande:
    Jag menar t.ex

Om du söker ett arbete och arbetsgivaren beslutar att anställa dig, men sedan ringer någon anonym person till arbetsgivaren och ljuger om att du har grava missbruksproblem, bara för att misskreditera dig och se till att du inte får jobbet, är det ens eget ansvar då om man inte får det?

Eller om någon pratar bakom ryggen öht och sprider illasinnade rykten om dig av ren avundsjuka, är det ens eget ansvar då om folk börjar titta snett på en eller slutar prata med en?

man kan ju inte ta ansvar för andras handlande. i de situationerna kan man ju endast ta ansvar för sitt eget handlandel som lett fram till den osämja(?) som skapat detta?
  • VictoriaJ02
    Hannah76 skrev 2013-12-16 12:08:04 följande:
    man kan ju inte ta ansvar för andras handlande. i de situationerna kan man ju endast ta ansvar för sitt eget handlandel som lett fram till den osämja(?) som skapat detta?
    Jo men om det nu handlar endast om avundsjuka?

• Hannah76
    VictoriaJ02 skrev 2013-12-16 12:21:46 följande:
    Jo men om det nu handlar endast om avundsjuka?

Jag har svårt att tänka mig att man inte på något litet sätt har gett bränsle till elden..
  • VictoriaJ02
    Hannah76 skrev 2013-12-16 12:43:27 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att man inte på något litet sätt har gett bränsle till elden..
    Själv känner jag en kille vars enda "brott" bestod i att han ville leva ett normalt liv tillsammans med sin flickvän. Detta gjorde hans f.d. kompis så avundsjuk /svartsjuk att han i flera års tid gick in för att förstöra för dem. Endast pga att han inte tålde att han hade hittat någon.

• EnLitenSvamp

Om något är FEL är det aldrig mitt fel. Om något är BRA så är det pga mig.

Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • MadHatter

Det finns väl en massa saker i ett liv som man inte styr själv över. Man är ju inte ensam i världen precis.

Däremot är det ju bra om man kan hantera livets alla händelser på ett så hälsosamt och konstruktivt sätt som möjligt. Men även till det har man ju olika förutsättningar.

Men att man inte styr över alla aspekter av livet själv fråntar en ju inte det egna ansvaret att styra livet.

Men livet är ju en växelverkan mellan egen drivkraft, drömmar och mål och och det man stöter på i livet.

Svar på tråden I hur stor utsträckning skyller ni på andra?