Orolig för kubtest
Någon gång kring vecka 12-13 var jag på mitt första ultraljud, och beslutade mig i samband med detta även för att göra kub.
Jag fick en risk på 1:2000, (vilket jag efter senare efterforskningar insåg var ganska lågt med tanke på min relativt unga ålder). Har dessutom läst/hört om andra som har varit äldre och fått betydligt högre siffror än så.
När jag frågade bm om vad det bästa resultatet kunde bli, viftade hon bort min fråga och tyckte att jag skulle vara nöjd med dessa siffror. Hon berömde dessutom resultatet som ultraljudet hade visat. Då jag var naiv nog att helt förlita mig på hennes erfarenhet och kompetens, pustade jag ut och kunde äntligen glädjas av graviditeten på riktigt.
Nu är jag i vecka 20, och har varit på ytterligare ett ultraljud (även det med bra resultat), men kan trots det inte släppa oron som av någon anledning ständigt har börjat infinna sig hos mig på senare tid.
Jag ångrar grovt att jag förlitade mig så pass mycket på bms ord att jag inte ens övervägde att läsa på mer om både foster och moderkaksprov...
Nu är det vad jag har förstått alldeles för sent att göra abort ifall något av de testen skulle visa att något var fel.. :(
Skulle uppskatta ifall någon i ungefär samma ålder med liknande resultat kunde svara mig (andra är förstås också välkomna att ge sin synpunkt på det hela).
Hur tog ni det, och fick ni friska barn ifall ni valde att slutföra graviditeten?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-11 12:01
Jag fyller 23 inom ett par dagar..