• Anonym (Dåligstart)

Klassen är så stökig!!! Hjälp!

Hej fl-are!

Mitt barn går i en oerhört stökig klass, i åk 3. Läraren får inte mycket tid till undervisning pga alla bråkiga barn. Klassen har fått väldigt dåligt rykte på skolan. Föräldrar ringer till läraren för att deras barn blivit utsatta för allt möjligt som inte är ok.

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta. Lärare eller förälder. Vad kan man göra och vilka skyldigheter har skolan? Kan de tvingas sätta in extra personal?

Mitt barn är ett av de utsatta och visst är det på ett sätt skönt att höra att han inte är ensam om att vara utsatt, men hur kommer man till rätta med problemet?

Tacksam för tips och råd!

//Stina

• Svar på tråden Klassen är så stökig!!! Hjälp!
  • Anonym (S)

Vi har en sådan klass på barnens skola och den oron sprider sig ut på raster till andra klasser, vi andra föräldrar krävde av skolledningen att de skulle ta tag i det för var så illa att ordinarie lärare samt vikarier vägra gå in i den klassen. Idag har den klassen på 15 elever 6 resurspersonal samt klassläraren och jag tror att nästa steg blir att grupera om klasserna så de 5 som är stökiga delas i olika klasser, det är en kamp men se till att ta hjälp och läs skollagen så du kan den i diskussioner med skolledning

• Anonym (Dåligstart)
    Anonym (S) skrev 2013-12-11 12:27:02 följande:
    Vi har en sådan klass på barnens skola och den oron sprider sig ut på raster till andra klasser, vi andra föräldrar krävde av skolledningen att de skulle ta tag i det för var så illa att ordinarie lärare samt vikarier vägra gå in i den klassen. Idag har den klassen på 15 elever 6 resurspersonal samt klassläraren och jag tror att nästa steg blir att grupera om klasserna så de 5 som är stökiga delas i olika klasser, det är en kamp men se till att ta hjälp och läs skollagen så du kan den i diskussioner med skolledning

Läsa skollagen ska jag garanterat göra. Det handlar om mitt första barn och jag arbetat inte inom skolvärlden så jag har ingen aning om vad som gäller där.

De har nyss bytt lärare. Den tidigare hade låtit barnen vara väldigt fria i klassrummet medan den nya inte accepterar det, utan kräver att alla barn ska ta ansvar för studiemiljön för alla i klassen. Eleverna gör allt för att köra över och, som du skriver, oron har spridit sig till raster, matsal och fritids. Grupperingarna i klassen är starka och när någon gör någon anna illa så flinas det bara.

Den tidigare läraren trodde att klassen bestod av starka elever med fin sammanhållning men klassen består av egoister med starka grupperingar som mobbar och inte visar hänsyn för varken kamrater eller lärare. Det är så tråkigt. Jag samlar information för att gå vidare.
  • Anonym (S)
    Anonym (Dåligstart) skrev 2013-12-11 12:42:59 följande:
    Läsa skollagen ska jag garanterat göra. Det handlar om mitt första barn och jag arbetat inte inom skolvärlden så jag har ingen aning om vad som gäller där. De har nyss bytt lärare. Den tidigare hade låtit barnen vara väldigt fria i klassrummet medan den nya inte accepterar det, utan kräver att alla barn ska ta ansvar för studiemiljön för alla i klassen. Eleverna gör allt för att köra över och, som du skriver, oron har spridit sig till raster, matsal och fritids. Grupperingarna i klassen är starka och när någon gör någon anna illa så flinas det bara. Den tidigare läraren trodde att klassen bestod av starka elever med fin sammanhållning men klassen består av egoister med starka grupperingar som mobbar och inte visar hänsyn för varken kamrater eller lärare. Det är så tråkigt. Jag samlar information för att gå vidare.

Jag ska iväg på nästa skolmöte med rektorn straxt och är hypernervig trots att det inte gäller min son men vi är några föräldrar som kämpar för att våra barn skall få en lugn studiemiljö och miljö på raster, vi har kämpat i snart ett år, då misshandla dessa elever min son så mucket att han fick hållas nersövd medan kroppen läkte det var i dec förra året. Det är bättre men ja vi kämpar på och det tar på psyket jag utvecklat kronisk magkatarr eller nåt. Läs skollagen och gärna arbetsmiljölagen var råden jag fick av min vännina som är advokat, kräv att få ordning för det är skolans skyldighet, du hade ju aldrig accepterat att det var så på jobbet eller hur så varför skall barnen acceptera det? Det som sker i skolan är skolans ansvar och där lär man barnen respekt och ödmjukhet osv, sen kräver du att man jobbar ihop klassen som ett team, stå på dig för de ska lösa det i värsta fall får du göra som jag hota med att flytta barnen från skolan det tog skruv för rektorn vill inte missa pengarna! Nu har vi ett samarbete så mitt barn skall vara trygg på raster, i matsal och fritids och jag är nog ganska hård vid dessa mötena men det är mitt barn värd
  • Anonym (S)

Du kan kräva att han får börja i en lugnare parrellelklass om det finns

• Anonym (Dåligstart)
    Anonym (S) skrev 2013-12-11 13:11:02 följande:

Jag ska iväg på nästa skolmöte med rektorn straxt och är hypernervig trots att det inte gäller min son men vi är några föräldrar som kämpar för att våra barn skall få en lugn studiemiljö och miljö på raster, vi har kämpat i snart ett år, då misshandla dessa elever min son så mucket att han fick hållas nersövd medan kroppen läkte det var i dec förra året. Det är bättre men ja vi kämpar på och det tar på psyket jag utvecklat kronisk magkatarr eller nåt. Läs skollagen och gärna arbetsmiljölagen var råden jag fick av min vännina som är advokat, kräv att få ordning för det är skolans skyldighet, du hade ju aldrig accepterat att det var så på jobbet eller hur så varför skall barnen acceptera det? Det som sker i skolan är skolans ansvar och där lär man barnen respekt och ödmjukhet osv, sen kräver du att man jobbar ihop klassen som ett team, stå på dig för de ska lösa det i värsta fall får du göra som jag hota med att flytta barnen från skolan det tog skruv för rektorn vill inte missa pengarna! Nu har vi ett samarbete så mitt barn skall vara trygg på raster, i matsal och fritids och jag är nog ganska hård vid dessa mötena men det är mitt barn värd

Men usch så hemskt!! Men skönt att ditt barn mår bra nu (hoppas jag). Men eftersom ni har ett samarbete ang rasterna så gissar jag att han inte känner sig trygg än.

Jag tittar faktiskt på vilka möjligheter det finns att få byta skola. Inte i min vildaste fantasi hade jag trott att det skulle vara så svårt att få till en lugn och trygg skolmiljö. Det finns alldeles för få vuxna på skolan i förhållande till alla bråkiga barn.
  • Anonym (S)
    Anonym (Dåligstart) skrev 2013-12-11 13:25:55 följande:
    Men usch så hemskt!! Men skönt att ditt barn mår bra nu (hoppas jag). Men eftersom ni har ett samarbete ang rasterna så gissar jag att han inte känner sig trygg än. Jag tittar faktiskt på vilka möjligheter det finns att få byta skola. Inte i min vildaste fantasi hade jag trott att det skulle vara så svårt att få till en lugn och trygg skolmiljö. Det finns alldeles för få vuxna på skolan i förhållande till alla bråkiga barn.

Rastvakter och ungdomar har de satt in här. Jo min son är trygg när han har sina klasskamrater kring sig jag som mamma är inte trygg så nu består våra möten mer i att jag ska vara trygg men jag är ofta med i skolan och på raster och jag ser hur lugnt det blivit men som sagt hade jag inte läst lagarna så hade jag inte vetat vad jag kunnat kräva heller. Min son går i 2an idag och detta hände när han gick i 1an av en kille som då gick i 3an och är en stor skithög (han är ofta på mitt jobb) hela det gänget 5 killar är ofta på mitt jobb och vi har stora problem även vi och de har föräldrar som inte bryr sig så egentligen är det synd om dem. Nu ska jag gå önskar dig lycka till och hoppas du får lite hjälp och tips av att läsa lagarna och hoppas det går bra för din son
  • Anonym (Dåligstart)
    Anonym (S) skrev 2013-12-11 13:38:59 följande:

Rastvakter och ungdomar har de satt in här. Jo min son är trygg när han har sina klasskamrater kring sig jag som mamma är inte trygg så nu består våra möten mer i att jag ska vara trygg men jag är ofta med i skolan och på raster och jag ser hur lugnt det blivit men som sagt hade jag inte läst lagarna så hade jag inte vetat vad jag kunnat kräva heller. Min son går i 2an idag och detta hände när han gick i 1an av en kille som då gick i 3an och är en stor skithög (han är ofta på mitt jobb) hela det gänget 5 killar är ofta på mitt jobb och vi har stora problem även vi och de har föräldrar som inte bryr sig så egentligen är det synd om dem. Nu ska jag gå önskar dig lycka till och hoppas du får lite hjälp och tips av att läsa lagarna och hoppas det går bra för din son

Tack! Frustrerande är det. Och synd om alla inblandade som får en dålig start på alla skolåren.
  • Anonym (fy 17)

Så fruktansvärd situation. Att skolan inte fungerar det har man verkligen förstått på senare tid.
    Har 2 barn nu i skolåldern och min fasa är att de ska få skolgången förstörd av ouppfostrade ungar (diagnoser el ej)
    Varför ska skötsamma barn bli lidande? Sedan är det ju ett problem att föräldrarna ibland har abdikerat från föräldrarollen för dessa bråkbarn. 
    Att din son blev misshandlad är ju skrämmande. Vad gör de för att förhindra sådant? 

• Anonym (anonym lärare)

Problemen är på flera plan.

Skolledningen måste vidta åtgärder när elever kränker andra elever.

Föräldrar som inte tar ansvar för sina barn är en fråga för de sociala myndigheterna.
    Lärare som har för stor arbetsbelastning ska få omedelbar hjälp att reda ut situationen. Där hjälper inget gullegull, man måste jobba med hela klassen i samtal, det finns olika slags
    metoder, men ingen ska få komma undan. Kamratsamtal osv brukar det kallas.

• Anonym (Dåligstart)
    Anonym (fy 17) skrev 2013-12-11 14:15:53 följande:
    Så fruktansvärd situation. Att skolan inte fungerar det har man verkligen förstått på senare tid.
    Har 2 barn nu i skolåldern och min fasa är att de ska få skolgången förstörd av ouppfostrade ungar (diagnoser el ej)
    Varför ska skötsamma barn bli lidande? Sedan är det ju ett problem att föräldrarna ibland har abdikerat från föräldrarollen för dessa bråkbarn. 
    Att din son blev misshandlad är ju skrämmande. Vad gör de för att förhindra sådant? 

Det stora problemet är att dessa föräldrar tror (läs: vet) att deras barn är skötsamma. Föräldrarna är hårt arbetande med villa, 2 bilar, sommarstuga och utlandsresor och skidresor minst ett par ggr per år. De har sina barn i flera fritidsaktiviteter och där ska det presteras (vissa barn får pengar för att de presterar bra under matcher).
    Anonym (anonym lärare) skrev 2013-12-11 14:19:06 följande:

Problemen är på flera plan.

Skolledningen måste vidta åtgärder när elever kränker andra elever.

Föräldrar som inte tar ansvar för sina barn är en fråga för de sociala myndigheterna.
    Lärare som har för stor arbetsbelastning ska få omedelbar hjälp att reda ut situationen. Där hjälper inget gullegull, man måste jobba med hela klassen i samtal, det finns olika slags
    metoder, men ingen ska få komma undan. Kamratsamtal osv brukar det kallas.

De sociala myndigheterna skulle inte hitta fel hos hemma hos de barnen. De är bra omhändertagna men de saknar det här med att vara omhändertagande. Föräldrarna låter barnen ta för mycket beslut. De låter tex barnen bjuda vilka de vill på kalas (sedan dagisålder) och blir det ett barn som inte bjuds så är det ok, för det är ju deras barns vilja (även om barnet är 4-5 år). Barnen får inte lära sig att ta hänsyn till andra. Det gör inget om andras barn bilr ledsna så länge deras prinsar/prinsessor är glada.

Jag vet att deras lärare jobbar hårt med klassens attityder till sina kamrater. Väldigt egoistiskia barn som tycker det är kul att andra blir ledsna. Alla är inte så men många
  • Anonym (anonym lärare)
    Anonym (Dåligstart) skrev 2013-12-12 11:15:17 följande:

Det stora problemet är att dessa föräldrar tror (läs: vet) att deras barn är skötsamma. Föräldrarna är hårt arbetande med villa, 2 bilar, sommarstuga och utlandsresor och skidresor minst ett par ggr per år. De har sina barn i flera fritidsaktiviteter och där ska det presteras (vissa barn får pengar för att de presterar bra under matcher).

De sociala myndigheterna skulle inte hitta fel hos hemma hos de barnen. De är bra omhändertagna men de saknar det här med att vara omhändertagande. Föräldrarna låter barnen ta för mycket beslut. De låter tex barnen bjuda vilka de vill på kalas (sedan dagisålder) och blir det ett barn som inte bjuds så är det ok, för det är ju deras barns vilja (även om barnet är 4-5 år). Barnen får inte lära sig att ta hänsyn till andra. Det gör inget om andras barn bilr ledsna så länge deras prinsar/prinsessor är glada.

Jag vet att deras lärare jobbar hårt med klassens attityder till sina kamrater. Väldigt egoistiskia barn som tycker det är kul att andra blir ledsna. Alla är inte så men många
    Ja, usch, jag känner igen det där från en tidigare arbetsplats i ett "fint" område, många barn som betedde sig vidrigt och där hemmet hade uppenbara brister , men det är inget man kommer åt inom t.ex. socialtjänsten, för det syns inte vid ett hembesök  :D

Nu jobbar jag i ett mer blandat område där det inte saknas problem, men där föräldrar och barn har en helt annan förståelse för att läraren är en yrkesperson.

Tyvärr kommer många av barnen från min gamla arbetsplats i framtiden inneha  maktpositioner i samhället (läkare, advokater, politiker) och ta med sig sina psykopatmetoder in i vuxen- /arbetslivet. Kanske blir de världsmästare i curling?  :D

Svar på tråden Klassen är så stökig!!! Hjälp!