• Anonym (Undrar)

Renovera badrum själv, vilket blir billigast?

Jag & maken är händiga & vana att renovera . Vi har i ett tidigare hus gjort om ett badrum men då satte vi väv på väggarna, nu vill vi ha kakel & klinkers. Funderar på om det blir billigare per kvm att sätta "Fibo trespo-våtrumsskiva" ist för våtrumsgips, tätskikt, kakel etc. Kostnaden för våtrumsskivan är 621:-/kvm enligt Woody. Nu minns jag inte priset för tätskiktet per kvm, någon som nyligen har gjort ett badrum som vet kostnaden per kv på det? Sen tillkommer ju kakel/klinker förstås etc. Kanske säljs våtrumsskivor till bättre priser någon annanstans?

• Svar på tråden Renovera badrum själv, vilket blir billigast?
  • Momalicious

Minns inte vad något kostade men för oss blev det betydligt billigare att göra allt själva. Min man sa att det lönade sig att välja kakel och klinkers istället för våtrumsskiva, men jag vet inte exakt vad skillnaden blev. Beror ju också på hur dyrt kakel och så man väljer.

• Anonym (Undrar)

Ok, har kikat lite och skulle tro att det kommer att hamna runt 400:-/kvm för både kakel & klinkers så skulle tätskiktet kosta under 200kr/kvm så kanske det är värt att sätta själv men annars spar vi ju dessutom en massa arbete. Våtrumsgips är inte billigt

• Anonym (säljare)

Hej!
    Jobbat ganska länge med att sälja byggmaterial.  Det går fortare med Fibo trespo men den kräver också för godkännande att du använder hela dess system med reglar, skruv och lim etc. De flesta byggvaruhus har inte dessa på lager utan måste beställa hem. Fabriker bryter aldrig förpackningar så har du ett litet badrum finns risken att du får köpa mer reglar och dylikt än vad du behöver. Du åker också på kostnader för frakt och emballage.
    Enklast är nog att begära offerter på båda alternativen hos flera olika byggvaruhus.

• Troysan

Då det krävs otaliga timmar av både erfarenhet och utbildning inom våtrum och tätskikt för att få arbeta inom området tänker jag att det är ganska naivt att tro att ni kan greja detta själva. Visst kan ni få det att se bra ut, men den dagen en fuktskada kryper sig på är det troligt att ert försäkringsbolag inte täcker kostnaden för era skador och ny renovering då ni troligtvis inte lyckats få arbetet att vara 100% fackmannamässigt gjort.

• Anonym (Undrar)
    Troysan skrev 2013-12-11 14:19:01 följande:
    Då det krävs otaliga timmar av både erfarenhet och utbildning inom våtrum och tätskikt för att få arbeta inom området tänker jag att det är ganska naivt att tro att ni kan greja detta själva. Visst kan ni få det att se bra ut, men den dagen en fuktskada kryper sig på är det troligt att ert försäkringsbolag inte täcker kostnaden för era skador och ny renovering då ni troligtvis inte lyckats få arbetet att vara 100% fackmannamässigt gjort.

Ja särskilt mkt arbete inom våtrum har vi inte men har renoverat en bostadsrätt dock ej badrummet i den, en mindre villa med badrum, vårt nuvarande hus från grunden & uppåt vilket är nästan 300kvm innehållandes tre badrum, separat tvättstuga m.m. Jag betvivlar inte att vi klarar av uppgiften ville bara veta ungefärlig kostnad för tätskiktet gentemot våtrumsskiva då jag inte lagt det på minnet.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (säljare) skrev 2013-12-11 14:17:53 följande:
    Hej! Jobbat ganska länge med att sälja byggmaterial.  Det går fortare med Fibo trespo men den kräver också för godkännande att du använder hela dess system med reglar, skruv och lim etc. De flesta byggvaruhus har inte dessa på lager utan måste beställa hem. Fabriker bryter aldrig förpackningar så har du ett litet badrum finns risken att du får köpa mer reglar och dylikt än vad du behöver. Du åker också på kostnader för frakt och emballage. Enklast är nog att begära offerter på båda alternativen hos flera olika byggvaruhus.

Tack för ditt svar! Vi håller på att regla upp så inom kort ska vi antingen sätta våtrumsgips etc eller då Fibo trespo. Golvet måste vi flytspackla & sätta ny brunn, där blir det klinker med golvvärme oavsett hur vi gör väggarna
  • Momalicious

Jag frågade min man nu och han trodde att tätskikt, matta och sånt där grönt klet, kostade runt 2,5-3000 för oss. Vi har dock ett relativt litet badrum. Gipset frågade jag inte om men det är ju lätt att kolla själv.

Min man kan göra badrum men det var ett tag sen så han ville inte göra tätskiktet själv så det gjorde en vän till oss som jobbar enbart med badrum, han gjorde det gratis men genom sin firma.

• SupersurasunkSara
    Troysan skrev 2013-12-11 14:19:01 följande:

Det är faktiskt inte så väldans svårt. Men du har rätt om föräkringsbolagen.
  • Anonym (Undrar)
    Momalicious skrev 2013-12-12 10:22:49 följande:
    Jag frågade min man nu och han trodde att tätskikt, matta och sånt där grönt klet, kostade runt 2,5-3000 för oss. Vi har dock ett relativt litet badrum. Gipset frågade jag inte om men det är ju lätt att kolla själv. Min man kan göra badrum men det var ett tag sen så han ville inte göra tätskiktet själv så det gjorde en vän till oss som jobbar enbart med badrum, han gjorde det gratis men genom sin firma.

Vårt badrum är nästan 12kvm + 4kvm bastu i anslutning till badrummet så golvet i bastun görs samtidigt som badrumsgolvet. Satte ni matta själva?
  • Troysan

Som sagt skunken; det svåra är inte att få det att se bra ut. Är gift med en man som driver företag med inriktning på just badrum. Jag har hört det mesta om folk som renoverat badrum själva, gärna med tips från TV. Faktum kvarstår fortfarande att otaliga tusen arbetstimmar, kurser och auktorisering inom säkert vatten inte går att komma ikapp genom internettips och gör-det-själv-böcker.

Svar på tråden Renovera badrum själv, vilket blir billigast?