• Anonym (inte mammig?)

Hur nära står du din mamma?

Jag skriver anonymt här, då det är ett ämne som är känsligt för mig, och därför inte vill röja min identitet.

Hur nära står ni era mammor? Är hon hela er värld, eller någon ni lika gärna kan klara er utan.

Hur har din relation till din mamma påverkats sen du fick man/sambo/barn? Är den ännu närmre, eller känner du mer att du har lämnat ursprungsfamiljen och har din egen familj nu?

Hur ofta träffas/hörs ni? Är det på ditt eller hennes initiativ?

Gör ni några roliga aktiviteter tillsammans (typ går på bio, fikar, shoppar och tar ett glas vin på stan etc)?

Kan/vill du dela ditt innersta med henne?
    Känner du att hon finns där "no matter what"?

Är du nöjd med hennes uppfostran av dig?

Vad stör du dig på gällande din mamma?

* * *

Själv har jag inte särskilt bra relation till min mamma. Vår relation har egentligen varit halvdålig jämt (även om det funnits en del bra också), men det är först nu som jag har vågat erkänna det för mig själv (och för andra), samt har börjat sätta gränser för min mamma.

Tycker därför att det vore intressant att höra hur andra har det.

• Svar på tråden Hur nära står du din mamma?
  • Anonym (Sorgligast)

Min mamma har jag brutit med för länge sedan. Det finns inget där jag är intresserad av. Tyvärr, jag hade som alla andra behövt en bra mamma. Tråkigt nog är pappa ännu värre. Grattis till mig.

• viseversa

Jag står min mamma VÄLDIGT nära. Vindes flera gånger i veckan och har jättekul ihop.

• Cecese

Jag har ingen relation eller kontakt med mamma. Bröt med henne för 14 år sen.

• MotvilligaMamman

Jag och mamma står väldigt nära varandra. Efter jag själv blev mamma så kom vi ytterligare närmre varandra och hon är en fantastisk mormor. Hittar ofta på saker tillsammans, går och fikar, shoppar eller bara sitter och pratar. Hon finns alltid där för mig och jag för henne.

• Anonym (M)
    Anonym (Sorgligast) skrev 2013-12-11 15:12:13 följande:
    Min mamma har jag brutit med för länge sedan. Det finns inget där jag är intresserad av. Tyvärr, jag hade som alla andra behövt en bra mamma. Tråkigt nog är pappa ännu värre. Grattis till mig.
    Jag har också brutit med mina föräldrar. 
  • MigSjälv

Tror jag träffat min mamma fyra gånger sista tre åren.

Alla gånger på akuten, då hon legat för döden pga diverse orsaker.

Ingen kontakt annars.

• Anonym (Jenny)

Vi har ingen kontakt alls, jag har inte sett eller hört av hennes sedan jag var 13 år. Jag vet inte ens om hon lever, men jag tror att hon gör det. Jag inbillar mig att jag skulle få någon slags meddelande, ett brev eller ett telefonsamtal om hon gick bort.

• Anonym (Mommy)

Jag träffar inte min mamma så ofta som jag skulle önska då hon bor rätt många mil bort (ses kanske 5 ggr om året). Vi pratar dock i telefonen minst 1 timma om dagen. Ringer henne säkert minst 2 ggr om dagen bara för småsaker. Jag har flera väldigt nära vänner och hon är en av dom kan man säga, även om hon är mer som en mamma än som en kompis. Vet inte vad jag skulle göra utan henne!

• Anonym (för lite)

Jag önskar jag stod närmare min mamma än vad jag gör. Jag saknar att ha en såndär supernära relation där man kan ringa varann varje dag och att man vet att ens mamma alltid finns där för en.

Min mamma ringer mig sällan, om hon ringer så är det för att hon har ngt ärende. Träffas gör vi kanske ca en gång i månaden då vi ändå bor ganska nära varandra och jag har nyss fått ett barn.

Men jag saknar den där nära relationen och att höra av henne mer. Jag vet inte varför hon inte gör det.

• Anonym (inte mammig?)
    Anonym (för lite) skrev 2013-12-11 16:31:24 följande:
    Jag önskar jag stod närmare min mamma än vad jag gör. Jag saknar att ha en såndär supernära relation där man kan ringa varann varje dag och att man vet att ens mamma alltid finns där för en.

Min mamma ringer mig sällan, om hon ringer så är det för att hon har ngt ärende. Träffas gör vi kanske ca en gång i månaden då vi ändå bor ganska nära varandra och jag har nyss fått ett barn.

Men jag saknar den där nära relationen och att höra av henne mer. Jag vet inte varför hon inte gör det.
    Känner igen mig lite i det du skriver. Förut saknade jag också att min mamma inte hörde av sig. Det kunde gå två veckor innan hon ringde. Tilläggas bör dock att jag själv hörde av mig oftare, så det var inte så att jag alltid förväntade mig att hon skulle ta initiativ...

Nu är jag inte så jätteintresserad av hennes kontakt längre, så det är skönt om hon inte hör av sig så ofta, men förut kände jag precis så som du beskriver det.
Svar på tråden Hur nära står du din mamma?