• Glosan

Trött mamma :-(

Känner mig trött sliten o lite deppig. Är föräldraledig med en liten gosse på 5 mån. Allt frid o fröjd där.
    Har också en 2,7-åring och en snart 7-åring.
    Dagarna är sååå intensiva. Mellanbarnet går 15 Tim på dagis. Stora barnet har sina tider i förskoleklass. Känns sim jag mest skjutsar o hämtar. Urtungt hämta på skolan med de andra två. Bebis som måste störas i sin rytm hela tiden.. Och eftermiddagarna som börjar vid 14-tiden.. Stora barnen är rätt energiska... Alla vill mig ngt hela tiden.. Jag ska hjälpa o serva o avstyra 1000 bråk o mata lillen o fixa middag o ha grannbarnen här.. Ofta hinner jag knappt ens gå på toa..

Och det stökas ner, jag plockar o tjatar men ligger alltid massa steg efter.. Hinner aldrig ens sätta mig med en kopp te en sekund knappt. När maken kommer jag hem är jag antingen sur eller gråtfärdig.

Vi bor på landet o känner inte så många här.. Vet inte om man borde flytta tillbaka till storstan? Känner mig inte lycklig . Barnen regerar i huset och styr för mkt och vi lyckas inte få balans. Hinner aldrig fixa med ngt utöver tvätt. Och ibland städ. Känner mig klaustrofobisk o vet inte hur jag ska ta mig ur detta och få det bra.

Till saken hör oxå att stora barnet alltid varit väldigt energisk o krävande. Tar musten ur oss ibland. Mellanbarnet känns mer harmonisk.

Ngn som känner igen sig? Eller som kan trösta mig lite ? Eller komma med goda råd...

• Svar på tråden Trött mamma :-(
  • enmamma

Försök få förskolan att gå med på att du har mellanbarnet tex 3dagar i veckan på tider som passar med skolans tider.

• Glosan

Pappan jobbar och är borta 7-17.30. Han kommer dock hem när det är riktig kris. Och han skjutsar stora barnet till skolan på morgnarna.

Men det blir ändå jag som måste laga middag och planera för det eftersom vi behöver äta vid 17.30.

Sedan lägger vi var sitt barn och vid 20 så sover 2 av 3. Då skall fixas inför morgondagen osv, duscha (hinner ej morgonen), så mkt fritid blir inte kvar. Plus att är rejält trött då.

Även om jag verkligen vill ge mina barn all tid jag har så är jag tom på energi. Allt tjafs... Suck. Så ibland känns som det vore semester gå till jobbet..

• Glosan

Dagis är inte så vänligt inställda på att ändra tiderna. Vi har försökt..

• Glosan

Är extra illa nu då jag varit sjuk o hostar nätterna igenom.. Men även när jag är frisk så känner jag så här så är egentligen ingen större skillnad.

• M78

Förstår dig verkligen! Och jag har ändå 'bara' två barn.. Jag är hemma med min 7 månaders och har en 2,5 åring på förskola. Nu på hösten/vintern har han dock varit hemma sjuk mycket och då är det verkligen fullt upp.. Vi har försökt hitta sätt att underlätta på. Vi har städhjälp och matkasse för att slippa handla/planera middagar. Det har iallafall hjälpt lite.. Styrke kram!

• MrsP79

Jag har inga direkta tips, men jag känner igen mig. Också 3-barnsmamma, och är SÅ trött ibland. De två stora bråkar en del och den minsta är ännu så liten att hen behöver tas om hand typ hela tiden. Jag försöker bara tänka att det kommer att bli bättre. Just nu är det jobbigt, men det blir bättre. Kanske inte imorgon eller om en månad, men så småningom kommer jag förhoppningsvis kunna se tillbaka och tänka att nu är det faktiskt bättre. Nu bor jag ju inte på landet, så jag har det nog lite lättare. Måste din man verkligen jobba heltid? Kanske han kunde sluta tidigt EN eftermiddag i veckan? Många familjer klarar sig på lite mindre pengar, även om man inte tror det. Du måste i alla fall prata med din man. Och prioritera bort allt som inte måste göras. Den stora måste ju kunna få lite uppgifter, typ plocka undan sina leksaker innan hen lägger sig. Ja, det är lätt att säga, svårare att göra, vill bara att du ska veta att du inte är ensam om att känna så! Kram

• Glosan

Tack för svar.. skönt höra att jag inte är ensam.. Ibland känner jag mig som ett ufo.. och att jag är dålig som inte klarar det bättre.

Pappan o jag pratar hela tiden, han lider med mig och försöker komma hem tidigt ibland. Nu har han lagt in i jobbkalendern att hämta varje fredag exempelvis. Han försöker, det vet jag, men ibland känns det som jag vädjar om hjälp fast han inte tar det på allvar riktigt. Eller slår bort det, han har det pressat på jobbet och vet att han slits mellan det.
    Sedan är jag urdålig på att stå på mig, jag liksom viker alltid undan, och tror jag gör det eftersom jag inte tror att det är ok känna som jag gör, Eller för att jag är sjåpig.

Den stora är väldigt hjälpsam ibland, men oftast trött o grinig på eftermiddagarna. Vill ha min uppmärksamhet till 100%. Ligger ofta o kravlar på golvet o säger hur tråkigt han har det..

• En blå giraff

Men kan ni inte dela mer på föräldraledigheten? Nu är ju den lilla bara 5 mån och du kanske ammar ännu? När bebisen är så stor att han inte enbart ammas så kanske pappan ska vara hemma ett tag och du jobbar? Känns som om jag skriver såhär i många många trådar, men det verkar vara så vanligt med trötta utslitna mammor och pappor som arbetar mycket och inte kan avlasta tillräckligt med barnen. 

Kanske kan du få intyg via BVC att du behöver ändra tiderna för mellanbarnet på fsk - för att du ska få mer vila och sömn?

Svar på tråden Trött mamma :-(