• Mystra

Byta jobb precis innan föräldraledighet?

Känner mig helt förvirrad. Blev idag erbjuden anställning på det företag där jag jobbar som inhyrd konsult. De vill alltså anställa mig innan jag går på föräldraledighet och jag är såklart väldigt smickrad över det.
    Sitter och väger för och emot om jag ska ta det eller inte men jag funderar även över hur det fungerar praktiskt med föräldrapenning och så.

Jag har två månaders uppsägningstid så om jag sa upp mig idag skulle jag sluta på mitt konsultföretag samma dag som jag har tänkt gå hem. Har BF 24/4.

Blir det några problem med FP om man byter jobb så här precis innan föräldraledighet?

Kan ni komma på något annat som skulle vara negativt?

• Svar på tråden Byta jobb precis innan föräldraledighet?
  • Sanna73

FP grundar väl sig på den lön du har nu, oavsett om du byter jobb eller inte?

Om det är ett jobb du vill ha och de vill anställa dig under din föräldraledighet finns väl inga hinder (om inte fp påverkas, men som sagt det tror jag inte). Jag hade absolut sagt ja. Kan väl vara kul att ha nytt jobb att återkomma till

• pruppa

jag han jobba på tre ställen under min graviditet o det va inga problem huvudsaken va ju att man jobbat 240(?) dagar innan bf.

• Mystra

Ja, det var just de där 240? dagarna jag tänkte på. Fick för mig att det var hos samma arbetsgivare men så är väl inte fallet.

• JohnB

Grattis till jobbet! Det är ju superkul att det finns företag som vågar anställa gravida!!! Känn dig riktigt riktigt bra som fick erbjudandet! Lycka till!

• Mystra

JohnB - jo, det gör jag ju verkligen. Känner mig så enormt uppskattad! Tack!

• JLj

Något du kanske ska kolla upp är detta som hände mig; jag jobbar inom kommun och när jag skulle anmäla föräldraledighet så fick jag avslag. Man måste ha varit anställd i minst 6 månader för att få vara föräldraledig. Nu menar de att jag endast har rätt till mammaledighet som tex. inte innebär att de första 120 dagarna på ledigheten är semesterlönegrundande....Kolla föräldraledighetslagen noga så att det inte blir samma strul som för mig....

Lycka till vad du än bestämmer dig för!

• Mystra

Pea - precis såna saker jag tänker på. Man kan ju be att få det inskrivet i sitt anställningsavtal att man ska ha rätt till de 120 dagarna kanske?
    Ska dock absolut kolla upp lagen. Tack!

• Mystra

Ingen annan som har erfarenheter eller tips att komma med?

• Crown

Grattis Mystra!
    Är du osäker tycker jag att du ska ringa FK, men jag tror som de övriga att det inte har någon som helst betydelse.
    Jag hoppas själv på att byta jobb snart och har bf om 3v... Hoppas på samma tur som du! Fast de behöver inte ta mig förrän efter ledigheten... Det spelar ju ingen roll rent praktiskt...

• Mystra

Crown - jag ringde faktiskt FK igår och det var inga problem. Bara man har ett avtal där det står att det är en tillsvidareanställning och att tanken är att man ska jobba där direkt efter föräldraledigheten så funkar det som vanligt.
    Tjejen på kundtjänst hade först lite svårt att förstå min situation och tyckte nog det lät skumt men när jag förklarade var det inga problem.
    Min nya lön kommer att gälla som SGI när jag är föräldraledig.

Jag har bestämt mig för att ta jobbet så det känns skönt att ha en fast punkt att gå tillbaka efter ledigheten.

Svar på tråden Byta jobb precis innan föräldraledighet?