• SDS

Måste man slipa trä:t innan man kan betsa/lasera/måla det?

Nu har vi kommit igång med renoveringen igen! och är ute efter en skänk och ett vitrinskåp!

Hittar inget av detta som skulle kunna passa ihop med våra mörka kaffe fondvägg, övriga väggar kommer att vara latte färg (cappuccino heter den)
    Vi kommer antgligen ha antingen latte färgade lister eller vitlasera.. är inte överens på den punkten än

De ända skänkar och vitrinskåp jag hittar, som jag tycker är snygga är i furu....
    Skulle sånt passa in( vi tvekar lite på den punkten)? eller kam man måla dem? och måste man då slipa det?

Vill så mkt, men är inte så haj på allt sånt här

borde ju finnas någon här ute i FLs storavärld som är bra på inredning mm

• Svar på tråden Måste man slipa trä:t innan man kan betsa/lasera/måla det?
  • Knådd till våren

Om träet inte är lackat, så måste man inte slipa. Då räcker en målartvätt gott och väl för att få en bra fästyta. Målartvätt finns att köpa på färgaffärer och är ganska billigt. Ytan blir litet ruggad av det + att det blir rent från fett och smuts.

• Linda1976

Här kommer mina åsikter:

*Vita lister, absolut!! Det _måste_ man ha, oavsett väggfärg!

*Furu är förbjudet! Tycker det känns 70-tal och sommarstuga. Hellre ek eller björk.

*Tycker inte att vitrinskåp och skänk blir snyggt att måla, det blir för mycket liksom. Det är skillnad om det är ett litet nyckelskåp Blir inte så bra heller, om man inte sprutlackerar det förstås... Försök hellre hitta nåt snyggt, ni slipper göra vid.

Japp, det var mitt tyckande! Take it och leave it

• versan

Hej! Om möbeln ej är lackad så är det bara att måla och laser som du vill men om det är lackad furu så måste du slipa bort innan du kan göra något med den.
    Visst skulle det passa in med furumöbler om du tex ändrar färgen på dom.
    Furu mot lattefärgade väggar kanske inte riktigt blir så snyggt
    Vi har själv kaffelattefärgade väggar i biblioteket och till det har vi brunbetsade möbler i mahognyfärg läckert och snyggt.

• SDS

ja vill ju inte ha furu Men de är bara dom ja tycker är snygga.. inte färgen utan själva möblen.. därför vi har problem

jaja.. får väll leta vidare... o se om vi hittar nått snyggt!

Vi har ja mahognyfärgademöbler nu... men dom är så gamla o slitna... så vi vill ha lite snyggare.. o sen ha vi kastat 2 av de 3 delarna...

Tack för svar

• 2mammis

har ett vitrinskåp och en skänk av furu i köket. Skåpet har jag målat vitt på och jag ska göra likadant med skänken. Jag tycker skåpet blev jättebra.

• 2mammis

Glömde skriva att jag inte behövde slipa det innan.

Svar på tråden Måste man slipa trä:t innan man kan betsa/lasera/måla det?