• Anonym (jullan)

Jag vill säga upp mig under julledigheten, chefen är ledig då! Från vilket datum räknas min uppsägning?

Jag har fått nytt jobb som jag fått erbjudande om att börja 1 april. Jag har 3 månaders uppsägningstid, och behöver alltså säga upp mig senast 31/12. Då är ju chefen ledig! Hur går man då tillväga? Chefen är tillbaka först ca 7/1. Jag vill inte säga till före jul dels för att det då blir mer än tre månader och dels för att det känns jobbigt att sabba julen för chefen (som får ett rejält problem med nyrekrytering när jag slutar). 

Råd och tips?

• Svar på tråden Jag vill säga upp mig under julledigheten, chefen är ledig då! Från vilket datum räknas min uppsägning?
  • Petite Chérie

Kan man inte bara mejla/ringa chefen?

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Anonym (jullan)
    Petite Chérie skrev 2013-12-11 20:02:16 följande:
    Kan man inte bara mejla/ringa chefen?
    Chefen åker utomlands. Jag varken vill eller kan ringa hen privat, och mejlar jag så är ju risken att det inte kommer fram eller att hen nås av uppsägningen först på nyåret (om hen inte läser mailen på semestern). Vad jag förstått gäller uppsägningen från det datum den når chefen!

Tack ändå för ditt svar!
  • Petite Chérie
    Anonym (jullan) skrev 2013-12-11 20:04:13 följande:
    Chefen åker utomlands. Jag varken vill eller kan ringa hen privat, och mejlar jag så är ju risken att det inte kommer fram eller att hen nås av uppsägningen först på nyåret (om hen inte läser mailen på semestern). Vad jag förstått gäller uppsägningen från det datum den når chefen!

Tack ändå för ditt svar!

Men usch, vilken jobbig situation.

Hoppas att du kan börja ditt nya jobb den 1a april på något sätt.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Anonym (jullan)
    Petite Chérie skrev 2013-12-11 20:07:54 följande:

Men usch, vilken jobbig situation.

Hoppas att du kan börja ditt nya jobb den 1a april på något sätt.

tack!

Hoppas nån kan svara, detta kan ju inte vara första gången man vill säga upp sig utan att veta hur man får fram meddelandet till själva chefen....
  • Stokke

Har ni någon tf. som kan ta emot din uppsägning? Jag tror dock att du kan sägs till chefen innan och att du får vara kvar till den 1/4 :)

• frippe1964

Säg upp dig meddetsamma, och ge chefen maximal chans att lyckas med nyrekryteringen.

• ParaplyHelvete

Gör det något då om det blir ett glapp på några dagar mellan anställningarna? Eller fungerar inte det ekonomiskt?

• frippe1964
    ParaplyHelvete skrev 2013-12-11 20:15:34 följande:
    Gör det något då om det blir ett glapp på några dagar mellan anställningarna? Eller fungerar inte det ekonomiskt?
    Varför skulle det bli någon glapp? Man måste inte säga upp sig exakt tre månader innan, utan senast tre månader innan man vill sluta.
  • Anonym (jullan)
    frippe1964 skrev 2013-12-11 20:15:00 följande:
    Säg upp dig meddetsamma, och ge chefen maximal chans att lyckas med nyrekryteringen.
    Jovisst vore det schysst - eller inte då chefens jul blir förstörd - men risken är att jag då får 3 veckor då jag inte har någon inkomst....
  • Margaux

a. säg upp dig så snart som möjligt
    b. sänd epost och lägg samtidigt in ett brev till chefen daterat med önskat "uppsägningsdatum"

Svar på tråden Jag vill säga upp mig under julledigheten, chefen är ledig då! Från vilket datum räknas min uppsägning?