• Anonym (ts)

tecken på understimulerat barn..

Hur vet man att ett barn är understimulerat? Har läst runt lite på detta forum och ibland skriver några att "ett sånt litet barn KAN INTE bli understimulerat" ... men är det verkligen så? Kan mitt barn på 8 månader vara hemma i huset 2 veckor i streck och endast träffa mamma och pappa? Om ja, får det några andra men av detta? När krävs mer stimulering och vad finns för tecken på understimulans? Och nej; jag har inga planer på att vara hemma och se vad som (om något) händer.

• Svar på tråden tecken på understimulerat barn..
  • Fosfor

Om ni umgås med barnet under de två veckorna och inte har parveln inlåst ensam i en garderob finns det ingen risk för understimulering.

Barn stimuleras av att människor finns i närheten, pratar med dem och tja, finns.

• Anonym (ts)
    Fosfor skrev 2013-12-11 23:27:17 följande:
    Om ni umgås med barnet under de två veckorna och inte har parveln inlåst ensam i en garderob finns det ingen risk för understimulering. Barn stimuleras av att människor finns i närheten, pratar med dem och tja, finns.

Så du menar att man i princip kan vara inne i ett hus/lägenhet i månader (?) Sålänge mamma och pappa finns närvarande och pratar, leker mm?
  • Pallas
    Anonym (ts) skrev 2013-12-12 08:05:24 följande:

Så du menar att man i princip kan vara inne i ett hus/lägenhet i månader (?) Sålänge mamma och pappa finns närvarande och pratar, leker mm?
    Ja. Finns säkert undantag, men i allmänhet är det gissningsvis ett långt större problem med överstimulerade bebisar än tvärt om.
  • Anonym (ts)
    Pallas skrev 2013-12-12 08:07:31 följande:
    Ja. Finns säkert undantag, men i allmänhet är det gissningsvis ett långt större problem med överstimulerade bebisar än tvärt om.

Men då ser man ju ingenting av omvärlden? Är det så klokt?
  • LillGris
    Anonym (ts) skrev 2013-12-12 08:21:36 följande:
    Men då ser man ju ingenting av omvärlden? Är det så klokt?

Det är väl skillnad i ålder, en åttamånaders behöver inte se särskilt mycket av världen, den behöver mamma och pappa, lite mys och lek hemma. En treåring behöver mer, plus att man antagligen skulle bli galen och ha ihjäl ungen om man bara satt hemma i en månad utan att gå ut.
  • Anonym (ts)
    LillGris skrev 2013-12-12 08:24:58 följande:
    Det är väl skillnad i ålder, en åttamånaders behöver inte se särskilt mycket av världen, den behöver mamma och pappa, lite mys och lek hemma. En treåring behöver mer, plus att man antagligen skulle bli galen och ha ihjäl ungen om man bara satt hemma i en månad utan att gå ut.

Så NÄR ökar behovet av att se andra ansikten och något mer än hemmets 4 väggar? Vid 1år? 2år? 5år?
  • LillGris
    Anonym (ts) skrev 2013-12-12 08:44:52 följande:
    Så NÄR ökar behovet av att se andra ansikten och något mer än hemmets 4 väggar? Vid 1år? 2år? 5år?

När barnet visar att det inte duger längre? Jag vet inte. Jag vet bara att när sonen var åtta månader kunde vi utan problem vara hemma en helg, nu är han två och blir hysterisk om vi inte går ut en sväng varje dag.
  • Anonym (ts)
    LillGris skrev 2013-12-12 08:53:12 följande:
    När barnet visar att det inte duger längre? Jag vet inte. Jag vet bara att när sonen var åtta månader kunde vi utan problem vara hemma en helg, nu är han två och blir hysterisk om vi inte går ut en sväng varje dag.

Ok för en jag känner lite är inne med sin bebis lätt 2 veckor utan att gå ut, eller ha besök. Men då är inte det något att bry sig om.
  • Lady Namárië
    Anonym (ts) skrev 2013-12-12 08:58:10 följande:

Ok för en jag känner lite är inne med sin bebis lätt 2 veckor utan att gå ut, eller ha besök. Men då är inte det något att bry sig om.
    Haha, nej, det är inget du behöver lägga dig i. Kring åtta månader har de flesta bebisar dessutom en period med separationsångest och blyghet och då kan det kännas extra viktigt med närhet till föräldrarna och en trygg miljö.

Inte sjutton behöver ett så litet barn "stimuleras" utanför hemmet! Man läser, pratar, leker, gosar osv och det räcker alldeles utmärkt. Sedan är det klart att barn mår bra av frisk utomhusluft, men det är liksom inte livsnödvändigt det heller.
    So say we all
  • Anonym (ts)
    Lady Namárië skrev 2013-12-12 09:05:52 följande:
    Haha, nej, det är inget du behöver lägga dig i. Kring åtta månader har de flesta bebisar dessutom en period med separationsångest och blyghet och då kan det kännas extra viktigt med närhet till föräldrarna och en trygg miljö. Inte sjutton behöver ett så litet barn "stimuleras" utanför hemmet! Man läser, pratar, leker, gosar osv och det räcker alldeles utmärkt. Sedan är det klart att barn mår bra av frisk utomhusluft, men det är liksom inte livsnödvändigt det heller.
    So say we all

Verkade kanske som att jag menade"ring sociala myndigheterna" men jag menade och tänkte mer om jag skulle prata med henne om att inte lämna hemmet på flera veckor. Kanske tycker hon att det är jobbigt att ta sig ut? Krävande med bebis och eventuellt orolig..... vad vet jag.
  • LillGris
    Anonym (ts) skrev 2013-12-12 09:11:06 följande:
    Verkade kanske som att jag menade"ring sociala myndigheterna" men jag menade och tänkte mer om jag skulle prata med henne om att inte lämna hemmet på flera veckor. Kanske tycker hon att det är jobbigt att ta sig ut? Krävande med bebis och eventuellt orolig..... vad vet jag.

Alltså jag tänker att för barnet är det ju lugnt men om en vuxen inte vill gå utanför dörren på flera vckor hade jag nog undrat hur hon mådde. Gå hon inte ens ut för att handla?
  • Anonym (ts)
    LillGris skrev 2013-12-12 09:17:28 följande:
    Alltså jag tänker att för barnet är det ju lugnt men om en vuxen inte vill gå utanför dörren på flera vckor hade jag nog undrat hur hon mådde. Gå hon inte ens ut för att handla?

Nja.... Hennes man brukar oftast handla på vardagar tror jag och sen handlar dom ihop på helgerna. Men jag förstår inte att hon inte ens tar en promenad på dagarna. Dygnet är ju trots allt rätt många timmar....
  • LillGris
    Anonym (ts) skrev 2013-12-12 09:27:40 följande:
    Nja.... Hennes man brukar oftast handla på vardagar tror jag och sen handlar dom ihop på helgerna. Men jag förstår inte att hon inte ens tar en promenad på dagarna. Dygnet är ju trots allt rätt många timmar....

Nej.. Det hade nog gjort mig mer fundersam. Som sagt, för barnet är det inga problem, men jag hade nog undrat om mamman mår riktigt bra.
Svar på tråden tecken på understimulerat barn..