• Sunding

utomkvedshavandeskap

Jag skulle nästan kunna skriva en bok av min händelse...
    Jag åkte först till gynmottagningen 21/11 då jag misstänkte missfall, han gjorde ett vul å hittade inge foster. Så jag fick ta blodprov. 25:e november skulle jag ge blod igen för att kolla hur hcg låg, så han ringde senare på eftermiddagen å berättade att den hade dubblats sen den 21:a. 26:e november åkte jag tillbaka till gyn då det var konstaterat missfall, då han gjorde ett nytt vul. fostret var borta från kroppen sa gynläkaren å jag fick piller som hjälpte kroppen med resterna. Värdena hade dubblerats för de va nånting som va kvar som fortfarande producerade hormonet. Sagt å gjort, åkte hem å åt dom tabletterna. Fick lite blödningar men inte mycket å ingen smärta.
    En vecka senare tisdags kväll 3/12 så fick jag extremt ont i magen, svimfärdig å vit i ansiktet när jag stod upp, var tvungen att åka till akuten. Låg där i 6 timmar å dom kunde inte hitta orsaken så dom skickade mig till gynakuten på Danderyd. Där var jag i ca 2 timmar å sedan skickade dom mig på akut operation då det visade sig att jag hade 1,5 liter blod i magen för jag hade ett 9 veckors foster i äggledaren som hade spruckit :(
    Så nu ligger jag hemma med sjukskrivning å ska anmäla gynläkaren som gjorde feldiagnos. Hemskt!!!
    Så nu har jag en klump i magen. Trygg-Hansa betalar inte ut något då jag har fel försäkring, det täcker varken hemförsäkring eller olycksfall. Jag vet ännu inte om försäkringskassan betalar min sjukskrivning, då jag bara är timvikarie. Mitt ända hopp är att patientförsäkringen accepterar min anmäla om vårdskada å betalar ut alla mina utlägg, sveda å värk plus organförlust!!!

Någon annan som har varit med om samma hemska sak?

• Svar på tråden utomkvedshavandeskap
  • Zunshin3

Åh fy sjutton vilken resa du haft :(
    Jag hade ett utomkvedshavandeskap i maj i år. Hade ingen misstanke om att jag kunde vara gravid. Började småblöda lite vid tiden då jag skulle ha min äl + två veckor framåt och upplevde svag magsmärta men inget som jag tänkte speciellt mycket på. På fredagen åkte jag och min sambo till hans föräldrar och hälsade på och på lördagkväll började jag blöda lite mera och smärtan i magen blev stundtals värre men lugnade sig. Ringde och pratade med 1177 för att höra om dem trodde det kunde vara utomkveds för jag hade sökt massor på internet vid det läget men dem ska bara att jag kunde åka in om jag ville. Tänkte att jag svänger in på gynakuten i Danderyd på söndagen när vi ändå är på väg hem. Så började vi resan på söndagförmiddag med att åka tåg till stockholm och väl där gick vi till en affär nere vid tunnelbanan för att köpa något att äta. Inne i affären fick jag sjukt ont i magen och sa till sambon att vi måste åka in på en gång! Han kom då på att han måste ladda på sl-kortet först så han sprang och gjorde det medan jag tog med mig våran tvåårige son i vagen mot tunnelbanan. Väl framme vid spärrarna hade inte sambon hunnit ikapp oss och jag fick ännu ondare i magen och höll på att svimma så jag var tvungen att sätta mig ner mot väggen. Efter ca 5 minuter kom äntligen min sambo och jag var knappt kontaktbar så han tillkallade personal som hjälpte oss att ringa efter ambulans. Dock försvann smärtan och alla symtom lagom till när ambulansen kom så jag kände mig jätte löjlig som hade tillkallat ambulans. Men dem var snälla och körde in mig till gynakuten i Danderyd och så fick jag ligga där i ca 3 timmar innan nästa smärtattack kom och jag skrek att jag behöver hjälp nu, fick smärtstillande men det hjälpte ju inte så blev det äntligen min tur och då var jag nästan borta igen så dem fick sätta mig i en rullstol och köra mig till ett undersökningsrum. Väl där inne skulle dem fråga ut mig men jag kunde knappt varken se eller höra, allt var suddigt. Men jag försökte förklara hur jag upplevde det jag gick igenom. Sen från ingenstans spydde jag rakt över golvet pga smärtan och då tyckte dem att det var dags att undersöka mig. Efter en snabb till konstaterade dem utomkveds och att jag hade blod i buken. Blev förflyttad och opererad några timmar senare. I mitt fall hade jag 500 eller 800 ml i buken och dem opererade bort min vänstra äggledare.

Jösses vilket inlägg det blev men ville bara skriva av mig om att du inte är ensam :)

• Sunding

Det var också en tråkig historia.
    Dom tog bort min vänstra äggledare.
    Så nu försöker jag byta gynläkare å får du reda på att jag måste byta mottagning, så då måste jag börja om på noll. Berätta allt, känns som att man då river upp gamla sår.

• Anonym (undrande)

halloj! löste det sig med sjukskrivningen? Jag fick reda på att en bekant till mig hade fått ca 50 tusen för sitt utomkveds.. men glömde totalt bort att fråga vilket försäkringsbolag hon hade.. 

Kan man få någon slags ersättning trots att man inte har haft en livförsäkring??

• Anonym (Jättefarligt!!)

Vad tråkigt! Tack å lov du klarade livhanken! Kan ju va livshotande. Har du en äggledare kvar? Så du kan bli gravid ändå? Usch vad hemskt......

• Sunding

Ja, jag har en äggledare kvar.

Lyckades byta mottagning till en annan ort. Fick underbar hjälp där! Fick göra äggledarspolning, massa blodprov och sedan åkte mannen in för spermaprov så vi skulle få provrörshjälp. Detta hände i februari.

MEN 28 mars plussade jag, utan att vi hade fått tid för provrörsbefrukting haha. Så vi hade turen att bli gravid igen på egen hand. Är nu i vecka 13+2 och superlycklig!

Men min anmälan avslogs. Så jag överklagade och väntar fortfarande på besked.

Svar på tråden utomkvedshavandeskap