• Anonym (Om jobb)

Arbete

Hej! Jag har ett arbete som gör att jag kommer att behöva arbeta ca 1-4 timmar per dag. I praktiken säkerligen kvällstid eller helg. Hos min arbetsgivare löser vi det så att jag räknar samman timmarna i slutet av månaden och rapporterar att jag arbetat det antal heldagar som jag gjort aktuell månad.tex kanske det blir att jag rapporterar en hel dag vissa veckor, andra veckor kanske fler heldagar. Vår eonomi vill ej att jag rapporterar annat än heldagar av adminskäl. Hur gör jag? Jag vet aldrig i förväg hur mkt det blir? Vi tjänar bra så jag behöver inte ta ut mer än fem dagar i veckan. Är ett alternativ att ta ut onadag-söndag varje vecka och sedan gör jag som jag vill ifall jag arbetar månd-tisd elller ej. Skulle det ngn vecka bli mer arbete än två heldagar så får jag korrigera det? Eller vad rekommenderar ni? Tack för svar! Undrar även hur långt innan man behöver ansöka. Jag vet ej hur länge jag ska vara hemma.

• Svar på tråden Arbete
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan ansöka om föräldrapenning i efterhand. Om du ansöker i förväg så behöver du meddela oss innan den 20:e varje månad hur du har arbetat så att vi kan ta bort föräldrapenningen för den tiden.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Arbete