ganskabra skrev 2013-12-12 20:15:58 följande:
Det var just sånt här jag ville åt, matematiska tankar. För i teorin borde man ju kunna få fram exakta siffror som du har fått här tex, men det fungerar ju inte alltid i praktiken, eller fungerar och fungerar.. man ska väl ge fan i det helt
enkelt.Om jag vill gå ner 25 kg under ett år och inte äta/träna extremt på något vis utan vill ha en långsam viktnedgång så skulle det betyda att jag måste gå ner 0,5 kg i veckan helt jämt under ett år vilket absolut kan gå även om det blir tufft att hålla samma viktnedgång, men ändå... 0,5 kg i veckan hur ska jag äta, hur ska jag träna? Om man nu bara räknar mat och aktiv träning, låtsas som att man när man inte äter eller tränar ligger i sängen och hela kroppen är på "spar"
Ja, i teorin. Helt rätt. Saken är ju bara att förbränningen minskar exponentiellt (avtar mer och mer) ju längre tid man ligger på ett underskott - kroppen är liksom inte dum. Allt som kostar energi gör den sig av med; energi gör den allt för att behålla.
Lär man kroppen att den med ett jämnt flöde får rätt näring för de fysiska förhållanden man har så ökas förbränningen. Det är precis vad Clara gjort - hon ger kroppen vad den behöver och det belönas med välmående. Viktminskningen blir heller inte jobbig för huvudet eftersom man lär hjärnan att inte triggas av socker - den behöver det ju inte.
För att gå ned 0.5kg i veckan - vilket är en PERFEKT minskning i så många aspekter - ska man ligga på ett veckounderskott på ungefär 4-5000 kcal (med felmarginal). Detta betyder ungefär 6-700 kcal per dag. Det är inte mer än två bullar eller en chokladkaka! En timmes löpning, 2.5h prommenad, ett svettigt 1h-pass på gymmet.
Delar vi på det så är det en bulle och en dryg timmes prommenad.
Ät mer kött (protein) än potatis/pasta, ät hellre smågodis än choklad/chips när du unnar dig, ät frukt till mellanmål (vilket för övrigt smakar som många godisar efterapar), planera måltiderna i förväg. Undvik vrålhunger och tung mättnad.
Sök en motionsform du faller för. Kanske är det dans, prommenad, gym, simmning, löpning, ridning, crossfit, boxning, klättring, inlines, skidåkning, aerobics, långfärdsskridskor, .... Börja med det som är kul - då fortsätter du. Träning S K A vara kul!
Jag föll för step up och aerobics. Sedan följdes det av gym, löpning, dans, klättring, inlines och långfärdsskridskor. Idag har jag egna pass i funktionell styrka och ska på lördag utbildas i Sh'bam - en dansklass waaaay out of my comfort zone. Jag har lärt mig att utmana mig själv, att jag är stark, min blyghet är borta och jag älskar att lära mig nya saker. Min kropp som jag brukade hata är så fantastisk - den svarar så bra på det jag utsätter den för och den kan fan formas precis såsom jag säger åt den! Visst hänger tuttarna (fetma är bra för tuttar. Not.) men med snygga underkläder känner JAG mig sexig - något jag bara kunde drömma om som fet.