• Erfdgt

Gravid och feber?

Om man är gravid och får feber (i samband med en förkylning) ska man ringa BM eller VC då?

Jag är i v.26-27 och har varit förkyld sedan söndag. Nu har febern stigit från ca 38 till 39,5 och går inte ner mer än till ca 39 med alvedon.

Bör jag ringa imorgon? Det ska väl egentligen inte vara någon fara?

• Svar på tråden Gravid och feber?
  • NenneLo

Jag skulle ringa, men så är oro mitt mellannamn, haha. Annars hör med sjukvårdsupplysningen.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • HJ81

Jag svarar mest för att jag är nyfiken på vad du får för andra svar men jag skulle själv inte komma på tanken att ringa för feber. Men så kanske jag är lite föör lugn också. Är själv gravid och sjuk just nu, kanske därför jag är intresserad av andras åsikter.

• Erfdgt

Nej, jag hade inte en tanke på det heller.. Tills jag gjorde misstaget och googlade ;)

• NenneLo

Ringde du?

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Erfdgt

Jag hade sån tur att min BM ringde imorse med några provsvar (som såg bra ut), så jag passade på att fråga då. Det var ingen fara, så länge inte febern stack iväg ännu mer, mitt allmäntillstånd blev sämre eller att den höga febern skulle hålla i sig under flera dagar. Febern har dock gått ner under dagen :)

• gudrunberit

Jag har oförklarlig feber som kommer varannan dag ungefär. Läkaren har tagit en hel del prover men de hittar inget "fel". Jag får med andra ord gå med febern graviditeten ut, känns sådär, inte bara för att bebisen kanske inte mår bra av det men det är rejält påfrestande! Hursom verkar inte läkarna vara brydda av det, så jag skulle inte oroa mig om jag var du :)

• gudrunberit

Ska tillägga att jag är i v 25 och haft såhär hela graviditeten. Hade det även i förra graviditeten och min son tog inte skada.

• Erfdgt

Men fy, det låter ju jättejobbigt för dig :( Jag har haft hjärtklappning genom hela den hör graviditeten och det har gjort/gör mig orkeslös och yr osv. Kan tänka mig att ha feber i stort sett konstant kan påverka på ungefär samma sätt. Tycker synd om dig och hoppas att det ska ge med sig ändå!

• gudrunberit

Tack, det är tufft och påverkar allmäntillståndet även då febern gått ner, känns som en influensa är intågande mest hela tiden. Tur att man ser ett slut på det. Konstigt ändå att inte få det diagnostiserat! Som bm sa, det kan ju faktiskt vara en infektion i kroppen någonstans som är upphov till febern och då är det inte bra att den är obehandlad. Men läkaren tycker att det bara är att gilla läget ????. Hoppas att du slipper yrseln, det är också riktigt påfrestande!

Svar på tråden Gravid och feber?