• L33t

Hyra ut mer än hälften av sin lägenhet

Har en hyresrätt och har tänkt skaffa mig en inneboende.

Är det ens lagligt att hyra ut mer än hälften av lägenheten till en inneboende?

Har en 2:a på 57:kvm och vill hyra ut vardagsrummet (inkl balkong). Vardagsrummet är på ca 30:kvm (inkl inglasad balkong som inte är ink i de 30:kvm, men som ingår) och mitt sovrum är på ca 10:kvm. Resten som hall, kök och badrum delar vi på, vilket är 17:kvm.

* 5100kr i månaden / 57:kvm ~ 89kr: kvm

* 89kr:kvm * 30:kvm = 2670kr

* 89kr kvm * 17kvm delat på två personer = 756 kr

Eventuell hyresgästs hyra 2670kr + 756kr = 3426 kr

* Sedan ~ 7% påslag för möblering och 500kr / 2 = 250kr månaden för el.

* Påslag ~7% [3426kr * 7%] = 3666kr

* 250kr mån för El, 3666kr + 250 = 3916kr.

Ren hyra för ev inneboende 3916kr där El är inkl.

* Är 3916kr en skälig hyra?
    * Har jag räknat rätt?
    *Kan jag ta mer i hyra pga Balkongen?

* Får man ens hyra ut mer än hälften av sin lägenhet?

• Svar på tråden Hyra ut mer än hälften av sin lägenhet
  • Philippa

Det är bara din hyresvärd som kan svara på dina frågor. En del säger nej till uthyrning och en del säger ja.

• L33t

Inneboende får man ha, det har hyresvärden inget att säga till om..

Philippa skrev 2013-12-12 10:52:59 följande:
    Det är bara din hyresvärd som kan svara på dina frågor. En del säger nej till uthyrning och en del säger ja.

• Philippa
    L33t skrev 2013-12-12 11:01:26 följande:
    Inneboende får man ha, det har hyresvärden inget att säga till om..

Jag svarade på din sista fråga i TS.....
  • Purpurbräcka

Det där har jag också funderat på. Jag har bott i en lägenhet med tre sovrum, varav två hyrdes ut (gemensamt vardagsrum). Det kändes inte som att det var något fel med det, men i efterhand har jag undrat om det egentligen var helt lagligt. Kanske finns det någon jurist hos Hyresgästföreningen som vet?

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • L33t

Men det ska inte vara något problem då ni delat på boytan. Lite osäker är jag om man får hyra ut en större del av lägenheten och därmed ta mer betalt gentemot kvadratmeter i pris. Tror jag fått för mig att alla i hushållet måste ha lika stort eller betala ca lika?

Purpurbräcka skrev 2013-12-12 15:12:24 följande:
    Det där har jag också funderat på. Jag har bott i en lägenhet med tre sovrum, varav två hyrdes ut (gemensamt vardagsrum). Det kändes inte som att det var något fel med det, men i efterhand har jag undrat om det egentligen var helt lagligt. Kanske finns det någon jurist hos Hyresgästföreningen som vet?

Svar på tråden Hyra ut mer än hälften av sin lägenhet