• Äldre 12 Dec 12:02
    7526 visningar
    3 svar
    3
    7526

    idag blev min dotter kallad ”jävla hora” i skolan

    IDAG BLEV MIN DOTTER KALLAD ”JÄVLA HORA” OCH ”JÄVLA FITTA” I SKOLAN.


    Det är I N T E okay!


    Det bara brann i huvudet på mig. Jag på riktigt övervägde att göra en polisanmälan, eller vad man man nu gör, för att på A L L V A R visa att det är helt O A C E P T A B E L T att prata så här. Det är till och med olagligt.
    Det läskiga var att min dotter inte var förvånad över att den här killen hade kallat henne hora och fitta. ”Han gör så när han är arg det får man acceptera”, sa hon.
    ”Det känns inte särskilt kul” sa hon också och jag hörde henne förklara för sin bror i TV soffan, när han undrade vad orden betydde, att det är så fula ord man säger när man vill göra någon riktigt illa, så det gör ont i hjärtat.
    Efter samtal med skolan fick jag höra att hon gått i mellan i ett bråk och den kille som inte upplevt att han fått stöd, hade reagerat med att kränka henne och en tjej till med de här orden.
    Vid ett annat tillfälle när ett av mina barn gick på dagis upptäckte vi att barnen successivt föll in i ett dåligt mönster med ett språk som kändes oroväckande. Nu pratar vi om en 5-åring som hotade mitt barn att ta en yxa och hugga så blodet sprutade. Mitt barn hade mardrömmar i veckor. Andra saker som kom upp var fula ord och svordomar. Då krävdes en insats från både föräldrar och personal på dagis för att få till en ändring men när alla jobbade tillsammans gick det snabbt över.
    På skolan jobbar de aktivt med barnen. Vad är okay, vad är inte okay? Jag tror att vi föräldrar också behöver vara med i diskussionen och prata med våra barn. Det är bra att skolan stöttar och tar detta på yttersta allvar, med en åtgärdsplan där det bl.a ingår att man ska be om ursäkt och kunna uppvisa ett ändrat beteende. Men räcker det? Vad gör man om det är ett återkommande beteende som fortgår?
    Jag tänker på vad som hänt om det varit på en arbetsplats bland oss vuxna?
    I brottsbalken kan man läsa sig till att en liknande förolämpning  i tex ett fikarum kan leda till både böter och t.o.m fängelse i högst 6 månader (konkreta exempel som tex jävla hora, jävla bög tas upp som kommentar)
    Det är allas vårt gemensamma ansvar att prata med våra barn och sätta tydliga ramar för vad som är okay och inte.
    Det är I N T E okay, det är A L D R I G okay och under I N G A omständigheter ska en 10-årig flicka eller vuxen kvinna behöva acceptera att någon skriker ”jävla hora”!
    www.annakarins.com
  • Svar på tråden idag blev min dotter kallad ”jävla hora” i skolan
  • Äldre 12 Dec 12:15
    #1

    Det är hemskt.. Men tyvärr vanlig förekommande! Jag har säkert blivit kallad de 5 ggr under skoltiden! Är idag 24 så inte nu på några år!

    Det är ett skällsord som sägs fast man inte tänker på vad det betyder tror jag!

  • Äldre 9 Aug 23:49
    #2

    din barn e fan cp..

  • Äldre 26 Dec 21:43
    #3

    För fan lägg av med sånt man kallar för helvete inte ett barn cp när den inte är cp. Du borde för helvete fatta att man inte kallar någon sådär.

    Förlåt för att jag svär men jag blir uprörd när där står sånt.

    Tips :Ts byt skola polisanäl det. För det är lärarens rättighet att se till så att inte barnet blir kallad fula saker.

    Lycka till

Svar på tråden idag blev min dotter kallad ”jävla hora” i skolan