• Philippa

Alkohol på julbordet?

Jag anser att alkohol har inget på julbordet att göra om det finns barn med, vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkohol på julbordet?
  • La Lola

Såklart är det ok även om barn är närvarande.
    Så länge man inte har alkoholproblem. De flesta kan hantera alkohol.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Skarpa

Ja, även om det är barn närvarande. Förutsatt att man dricker vettigt (vilket jag tror att de flesta gör) och att barnen inte påverkas negativt.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • puss
    Skarpa skrev 2013-12-12 12:52:04 följande:
    Ja, även om det är barn närvarande. Förutsatt att man dricker vettigt (vilket jag tror att de flesta gör) och att barnen inte påverkas negativt.

när man dricker försämras omdömet. om barn påverkas negativt måste utgå vrån barnens upplevelse, och ite från vad den omtöcknade vuxna tycker.
    *puss puss puss puss*
  • Fridayyy

Det är ju ok om man dricker nån snaps eller liknande. Det är ju inte önskvärt att nån blir full eller berusad.

• Skarpa
    puss skrev 2013-12-12 12:53:47 följande:

när man dricker försämras omdömet. om barn påverkas negativt måste utgå vrån barnens upplevelse, och ite från vad den omtöcknade vuxna tycker.
    Jag har inte skrivit något om vems tyckande och omdöme som skall avgöra huruvida barnen påverkas negativt. Jag håller med om att det är barnets perspektiv som måste styra.
    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • SuzR

Alltid samma diskussion på fl varje år vid samma tidpunkt. Jaaa vi ska ha alkohol barn i samma rum, jag är inte gravid längre så äntligen kan jag dricka vin:)

• puss
    Skarpa skrev 2013-12-12 13:00:54 följande:
    Jag har inte skrivit något om vems tyckande och omdöme som skall avgöra huruvida barnen påverkas negativt. Jag håller med om att det är barnets perspektiv som måste styra.

har inte påstått att du skrivit nåt om det heller.

jag har inte skrivit nåt om bajs.
    *puss puss puss puss*
  • bitte67

Fanns inget alternativ för mig. Vi ska inte ha alkohol på julbordet, har aldrig haft och kommer troligen aldrig att ha. Det har inget med barnen att göra utan helt enkelt att ingen är sugen på alkoholhaltiga drycker. Ingen i familjen gillar snaps, öl eller vin är inte gott till julmaten, vi föredrar must eller mjölk. 

• La Lola
    bitte67 skrev 2013-12-12 13:17:32 följande:
    Fanns inget alternativ för mig. Vi ska inte ha alkohol på julbordet, har aldrig haft och kommer troligen aldrig att ha. Det har inget med barnen att göra utan helt enkelt att ingen är sugen på alkoholhaltiga drycker. Ingen i familjen gillar snaps, öl eller vin är inte gott till julmaten, vi föredrar must eller mjölk. 
    Alltså..vi har inte heller alkohol på vårt julbord (för att alla ändå föredrar julmust) men frågan går ju utmärkt att svara på iaf....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • DenNamnbitne

Ja det är okej. Julen är ett av mycket få tillfällen då vi ofta har någon form av alkohol. Julöl brukar vi ha och ibland har farmor med sig brännvin.

Svar på tråden Alkohol på julbordet?