• SaraR

Egen Företagare

Hej, 

Jag och min man har planerat att skaffa barn. Jag är delägare i ett aktiebolag som vi har startat i 6 månader. Det går runt men jag kan inte lyfta min riktiga lön fullt ut.

Jag undrar om hur räknas min föräldrapenning om jag får barn? 

Mvh
    Sareh

• Svar på tråden Egen Företagare
  • Försäkringskassan

Hej

När man har ett aktiebolag så räknas man som anställd. Då baseras din inkomst på det du faktiskt tjänar och lyfter som lön. Har du ca 15000 i månadslön så räknar vi på följande sett.

15000 * 12 = 180 000 * 0,97* 0,8/365= 382 kr. 

382 kr blir då dagsersättningen man har rätt till vid föräldrapenning. Sedan dras det skatt på det. 

Du kan läsa mer på länken nedan:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld/

Hälsningar
    Stella, handläggare

• SaraR

Hej, 

Tack för att ni svarar på sådana frågor, man blir alltid förvirrad i infodjungeln och får aldrig klarhet på sina frågor. Nu undrar jag om två olika alternative:

1- Om jag inte kan lyfta lön överhuvudtaget fram tills jag föder barnet?

2- Om jag får möjlighet att lyfta full lön under några månader innan barnet föds? 

Mvh
    Sareh

• Försäkringskassan

Hej

Om du inte lyfter någon lön från egna företaget så får du ersättning enligt grundnivå på 225 kr/ dag. (det dras skatt på det)
    Om din inkomst kan anses vara stadigvarande så får du räkna in det i din SGI. Om du inte hinner ha inkomsten i 6 månader så tittar man på avsikten till samma inkomst efter det att du varit föräldraledig.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden Egen Företagare