• minafinastebarn

Elavtal.. Binda? Rörligt? Fast??

Elavtal.. dags att binda sig vidare eller byta och jag fattar NADA!!!!
    Har just nu Vattenfall.. Upp till 15 000kwh/år och villa.

Ska man binda, ha rörligt eller mixat avtal???
    Kan nån rekommendera mig nånting? Jag vet inte alls vad jag ska besluta på.
    Vill ju förstås komma billigt undan, antar att Vattenfall är ett dyrare "märke" eller vad man ska säga... Snälla nån?

• Svar på tråden Elavtal.. Binda? Rörligt? Fast??
  • Birgitta2

Om man nu bor i hus, vilket jag antar att du gör, skulle jag rekommendera att ha sommaren rörlig och vintertid fast. Vi i Lund kan välja ett sånt avtal. Men det är inte fel att först gå in på elskling.se och kolla priser och jämföra. Jag bor i lägenhet och har inte uppvärmningskostnader, så för mig är det ganska egalt.

• minafinastebarn

Har inte hittat sånt alternativ.. att man kan ha rörligt på sommaren o fast på vintern.

Vet du vilket företag som har så?

• Birgitta2
    minafinastebarn skrev 2013-12-12 14:55:05 följande:

Har inte hittat sånt alternativ.. att man kan ha rörligt på sommaren o fast på vintern.

Vet du vilket företag som har så?

Lunds Energi har det. Och vad jag har förstått kan man välja vilket elbolag man vill var i landet man än bor.
  • Gladskit

Använd elskling.se eller elpriskollen.se så att du får ett hum om de olika alternativ som finns och vad de kostar.
    Det viktigaste är inte vad man väljer, utan ATT man väljer för att sitta med ett tillsvidareavtal (=icke-val) är det absolut dyraste.

Sen måste du komma fram till vad som passar din familj och er ekonomi bäst. Låser du elpriset så vet du vad det kommer kosta per kWh under en period framöver vilket vissa tycker är skönt. Kör du på rörligt så kan du kanske känna att du betalar lite för mycket sommartid men å andra sidan riskerar du inga överraskningar under vintern då elpriset kan stiga ganska rejält.

Vi körde rörligt första året. Sen valde vi att binda mitt i sommaren då elpriset var lågt, och då säkrade vi kommande år på det viset. Att binda vintertid brukar vara lite dyrare generellt sett.

Sen finns även en massa val och tillägg man kan göra som kostar några öre, som vattenkraft, lokalt producerad el mm.

När vi hade rörligt så hade vi Kraft & Kultur som hade ett väldigt bra erbjudande då. Idag har vi DinEl/Göteborgs Energi. Men dessa har jag inte letat upp på egen hand utan dem har jag fått upp som alternativ när vi använt just elpriskollen och elskling. Annars är det en ren djungel detta!!

• Dexter dot com

Man brukar säga att rörligt alltid lönar sig i längden men då bör man ha sån ekonomi att kunna ta tuffa dyra vintermånader. Jag hatar överaskningar och har bundit på 5 år och vet då vad jag har att vänta mig.

• Gladskit
    Dexter dot com skrev 2013-12-12 15:24:46 följande:
    Man brukar säga att rörligt alltid lönar sig i längden men då bör man ha sån ekonomi att kunna ta tuffa dyra vintermånader. Jag hatar överaskningar och har bundit på 5 år och vet då vad jag har att vänta mig.
  • Familjen Fri

Se på bundet-rörligt som en försäkringsfråga. Du försäkrar dig mot att priset stiger till en väldigt hög nivå, vilket är en möjlighet - speciellt med den dåliga driftshistorik av de svenska kärnkraftverken. Som med alla försäkringar betalar du ett premium på priset och högst troligtvis kommer du inte att tjäna på det - men du är försäkrad mot att elpriset stiger till väldigt höga nivåer.

På lång sikt är rörligt rätt val men det kan innebära att vissa år blir väldigt jobbiga.

• Mokidoki

Jag kan verkligen rekommendera Storuman Energi och deras Elmixen. Då har du bundet på vintern och rörligt på sommaren, du binder dig bara ett år i taget om du inte vill binda upp på tre år hos ett bolag som du vill testa först och du kan själv styra hur mycket fast effekt du vill ha med mera.
    Jag bor i villa och har fått ner mina elkostnader rejält med detta avtal Glad
    Lycka till!

• zZzZz

Vi har telge energi, fast vinter och rörligt vår-sommar till våran villa :) 

• Jill 79

Har vattenfall. Vilket märke somnär dyrast beror helt på var du bor. Har rörligt men vintersäkrar(binder) på vintern, som automatiskt blir rörligt på våren igen. Jag kollade på elskling och påpekade för vattenfall att det låg betysligt högre en flera andra för mig. Voila, så fick jag lite lägre. Det är alltid värt att ptuta lite. Säger de nej är det ju bara att byta. Det är superlätt att anväda elskling till jämförelser.

• Jill 79

Precis så. Du väljer från vilken månad det fasta ska börja. November eller december, sen går det automatiskt tillbaka till rörligt i april itan att du behöver tänka på att göra nåt. Förra vintern kanske jag förlorade på det då det rörliga låg mestadels under mitt bundna pris men det skyddar mot de gånger elpriset tokhöjs som det görs vissa vintrar.

• Mattias på Elpriskollen

Börja med att titta på någon prisjämförelsesajt, till exempel statliga Energimarknadsinspektionens www.elpriskollen.se. Där ser du vem som är billigast inom varje avtalsform. På frågan om du ska välja fast eller rörligt brukar vi svara att du ska utgå från din egen ekonomi. Har du små margialer kanske det kan vara skönt med fast avtal där du vet vad elen kommer att kosta varje månad. Sedan ska du alltid fråga efer jämförpriser. Då ingår alla fasta och rörliga avgifter. På Elpriskollen visar vi bara jämförpriser.

Här berättar jag lite mer om just jämförpriser
    ">

• Gladskit
    minafinastebarn skrev 2013-12-19 16:05:31 följande:
    Är det många som kör med rörligt avtal?

Vi gjorde första vintern. Men förra året och inför i år så valde vi att låsa. Jag räknade på det och utifrån vad nivån på det rörliga priset legat på så hamnade vi några ören högre per kWh när vi valde att binda avtalet.
    Och det tyckte jag var en skön försäkring mot ett par eventuellt dyra vintrar där även det rörliga priset kan skjuta i höjden. Det är rätt skönt att veta vad elen kommer kosta ett år framöver.
  • kaffeamanda

Vi har bundit oss i 10 år. Skellefteåkraft vindel. Man fick betala in en summa, tror att det var runt 1500. Vi har lite högre elpris just nu men vi räknar med att priset går upp och då kommer det att löna sig i längden. Tror tyvärr att man inte kan ansluta sig till det nu men det är värt att kolla upp. Då får du både relativt lågt pris + miljövänlig el.

Svar på tråden Elavtal.. Binda? Rörligt? Fast??