• Anonym (Lucia)

Bonusbarn och luciafirande

Hej! Jag är tillsammans med en kille som har två barn sen innan. vi har även ett barn ihop.
    Han är jättenoga med att tala om att vi är en familj och jag ska hjälpa till med det ena och det andra med hans barn. Passa när han jobbar, lägga, hämta på dagis, köpa saker mm. Imon har de luciafirande (vilket han sa till mig idag) som min sambo ska gå på, men han har inte frågat om jag och vår gemensamma son ska med.
    Ifrågasatte det innan och blev lite irriterad då blev han arg och sa att han inte tänkte ta mer diskussioner idag (vi tjafsade i morses med). Sen sa han att han inte hade tänkt på att fråga mig.
    Sa till honom att det är jävligt konstigt att jag ska hjälpa till med allt annat men när det gäller såna saker så kommer han inte ens på tanken att ta med mig och då tyckte han att jag var jättelöjlig.
    Det är även andra gånger som jag inte känt mig delaktig i saker som de gör och som har med deras liv att göra...

Går andra på sina bonusbarns luciafirande, sommaravslutningar mm? Blir jag arg/besviken i onödan för att han inte kollat med mig?

• Svar på tråden Bonusbarn och luciafirande
  • Lillusen

Min sambo har gått på mina barns tillställningar. Ibland har jag sagt till men oftast, om det är något han vet som ska komma så frågar han när det är. Annars så läste han veckobrev och sånt och såg oftast själv.

• Lillusen

Men när jag tänker efter så kom det oftast upp genom att vi pratade om det med barnen vid middagsbordet t.ex.

• slutatsnusa

om det funkar så går jag självklart på bonusens olika grejer
    skulle kännas konstigt att inte li tillfrågad
    å andra sidan är det ju sånt som man pratar om hemma barnet berättar osv 
    och du som hämtar och lämnar kanske borde sett nåt anslag på dagis eller haft med info hem i form av lapp eller går all info ut via nätet?
    ellr borde du inte tagit för givet att du skulle hänga med
    eller känner du att du vill bli tillfrågad?

• vampyria2

Kan det vara så att han känner att det är svårt att ta upp frågan med hanns ex?  Jag har alltid tänkt att det kan vara svårt för dem så jag brukar faktiskt bjuda in sonens bonusmamma på såna här saker så att de vet att det är okej för mig om hon vill följa med.
    Jag tror att det är många som tjafsar om såna här saker, kollar man på nätet så är det ganska vanligt att det är så att bioföräldern absolut inte vill ha med bonusmamma/pappan på sånt här, hur ska du tex din respektive göra? Han kan ju faktiskt inte bjuda med dig om det är så att barnens mamma inte vill det, då måste det att det blir lungt för barnen och ingen tryckt stämning viktigare än att du får gå med.
    Har du en bra kontakt med mamman, känner hon att du är en del av barnens liv, ställer hon några krav på dig osv, det handlar ju lite om hur hon ser på dig, kanske din man inte kan göra något åt saken och därför inte har frågat dig?

• vampyria2
    vampyria2 skrev 2013-12-12 23:54:51 följande:
    Kan det vara så att han känner att det är svårt att ta upp frågan med hanns ex?  Jag har alltid tänkt att det kan vara svårt för dem så jag brukar faktiskt bjuda in sonens bonusmamma på såna här saker så att de vet att det är okej för mig om hon vill följa med.
    Jag tror att det är många som tjafsar om såna här saker, kollar man på nätet så är det ganska vanligt att det är så att bioföräldern absolut inte vill ha med bonusmamma/pappan på sånt här, hur ska du tex din respektive göra? Han kan ju faktiskt inte bjuda med dig om det är så att barnens mamma inte vill det, då måste det att det blir lungt för barnen och ingen tryckt stämning viktigare än att du får gå med.
    Har du en bra kontakt med mamman, känner hon att du är en del av barnens liv, ställer hon några krav på dig osv, det handlar ju lite om hur hon ser på dig, kanske din man inte kan göra något åt saken och därför inte har frågat dig?
    Tusan vad rörigt jag skrev, förstår du ändå vad jag menar eller :p
  • Anonym (Liv)

Hos oss är lokalerna så små att det bara får komma två vuxna per barn. Kan det vara något sådant som ligger bakom? Annars är det märkligt att du bara ska räknas när det gäller skyldigheter och inte när det är något firande n

• Anonym (Lucia)
    slutatsnusa skrev 2013-12-12 23:51:41 följande:

om det funkar så går jag självklart på bonusens olika grejer
    skulle kännas konstigt att inte li tillfrågad
    å andra sidan är det ju sånt som man pratar om hemma barnet berättar osv 
    och du som hämtar och lämnar kanske borde sett nåt anslag på dagis eller haft med info hem i form av lapp eller går all info ut via nätet?
    ellr borde du inte tagit för givet att du skulle hänga med
    eller känner du att du vill bli tillfrågad?

Har inte lämnat och hämtat på ett tag nu så har inte sett nåt. Känner att jag vill bli tillfrågad. Kan ju inte ta för givet att jag ska få följa med när det gäller hans barn. Men han säger ju att vi är en familj gällande allt annat så förstår inte hur han tänker...
  • Anonym (Lucia)
    vampyria2 skrev 2013-12-12 23:54:51 följande:

Han har inte ens frågat henne.. Jag och mamman har ingen bra kontakt. Min sambo och hon hade ett förhållande under tiden som vi var tillsammans så vill inte ha med henne att göra.. Däremot vill jag va med när det händer saker runt barnen.
  • Anonym (Lucia)
    Anonym (Liv) skrev 2013-12-12 23:55:45 följande:

Hos oss är lokalerna så små att det bara får komma två vuxna per barn. Kan det vara något sådant som ligger bakom? Annars är det märkligt att du bara ska räknas när det gäller skyldigheter och inte när det är något firande n

Nej det finns inga såna regler. Precis. Allt annat som ska göras ska jag vara inblandad i men inte sånt här.
Svar på tråden Bonusbarn och luciafirande