• Anonym (rädd)

panik.. Bultar på halsen!

Har panik nu. Gråter
    Det bultar, rycker och pulserar på markerade område. (dock inte i takt med hjärtat, men syns med blotta ögat) Spontant tänkte jag att det är ryckningar i senan (?) men så googlade jag och kom såklart in på denna sida http://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Aortaaneurysm/Symptom/  och är nu livrädd...... 

"Vid pulsåderbråck i bröstkorgsområdet (thorakalt aneurysm) kan man bli hes och uppleva en pulserande känsla i halsen. Vanligtvis har man dock inga besvär eller känningar alls förrän kärlet brister."

• Svar på tråden panik.. Bultar på halsen!
  • Anonym (rädd)

När man säger "en pulserande känsla i halsen" vid pulsåderbråck, menar man då i takt med hjärtslagen? 

• Anonym (..)

Men fy vilken oro.. Kontakta sjukvården så du vet om de är ofarligt eller inte!

• Anonym (råger)

Pulsådern ligger INNE i kroppen inte synligt i halsen
    Det du markerat är muskel/sena

• accept

Det är din egen puls du känner

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • accept

Och hade det varit ett aunerysm hade du inte suttit på FL och skrivit kan jag säga, När du ändå är i farten. Så googla aortaaunerysm.

• Anonym (rädd)
    Anonym (råger) skrev 2013-12-13 06:54:40 följande:
    Pulsådern ligger INNE i kroppen inte synligt i halsen
    Det du markerat är muskel/sena
    Ja, visst är det så? Förstår givetvis att pulsådern inte går så ytligt... men på mig bultar/rycker/pulserar det där i senan/muskeln och jag blev rädd då jag läste att bråck kan visa sig genom en pulserande känsla i halsen. Har även en tryckkänsla i huvudet och det rycker fortfarande... :(
    accept skrev 2013-12-13 06:56:14 följande:
    Det är din egen puls du känner
    Nej det är det inte :) Jag skrev att det inte är i takt med hjärtat.
    accept skrev 2013-12-13 06:57:38 följande:
    Och hade det varit ett aunerysm hade du inte suttit på FL och skrivit kan jag säga, När du ändå är i farten. Så googla aortaaunerysm.
    Hm, jo det hade jag väl kunnat? De flesta tycks inte känna av bråcket alls förrän det är försent, och de som faktiskt känner av det har just en pulserande känsla i halsen. Om du läst vad jag skrev hade du sett att det var precis det jag googlat. Men tack ändå :)

• accept

Brustet aunerysm och pang, du är död inom några sekunder. Hoppas verkligen inte du åkte in med detta. Men vad var det?

• HWR

Det är ju en sena som pilarna pekar på..absolut inte pulsådern!
    Ta de lugnt ts, det låter som muskelryckningar. Drick vatten, ta en magnesium, slappna av.

• Anonym (rädd)
    accept skrev 2013-12-13 19:04:41 följande:
    Brustet aunerysm och pang, du är död inom några sekunder. Hoppas verkligen inte du åkte in med detta. Men vad var det?
    Men haha, det var ju DU som sa att jag skulle googla aortaaneurysm. :)  Mitt symtom har inget med att göra. Det var inte ens det jag undrade över, du ville bara göra dig lite lustig på min bekostnad.
  • Anonym (rädd)
    HWR skrev 2013-12-13 19:08:23 följande:
    Det är ju en sena som pilarna pekar på..absolut inte pulsådern!
    Ta de lugnt ts, det låter som muskelryckningar. Drick vatten, ta en magnesium, slappna av.
    Ja, jag har intalat mig att det är någon form av muskel/senryckning. Det är precis vid den sena/muskel som går på halsen, och jag funderar på om det kan vara pga oro och liknande. Hemskt otäckt känns det i alla fall.
  • Li8001

Det är ned all sannolikhet nervryckningar / sendragningar (att jämföras med ryckningar vid ögat som säkert de flesta upplevt). Drick vatten och försök att koppla av, det ger med sig. Troligtvis spänner du dig, kanske pga oro, och det gör inte det hela bättre.

• Anonym (rädd)
    Li8001 skrev 2013-12-13 19:17:31 följande:
    Det är ned all sannolikhet nervryckningar / sendragningar (att jämföras med ryckningar vid ögat som säkert de flesta upplevt). Drick vatten och försök att koppla av, det ger med sig. Troligtvis spänner du dig, kanske pga oro, och det gör inte det hela bättre.
    Ja jag försöker tänka så! :) Och eftersom det inte alls pulserar i takt med hjärtslagen så borde det väl inte ens kunna vara nåt farligare än ryckningar i muskler?
  • Li8001

Ta du det hela med ro. Imorgon, efter en natts vila kommer det att ha gett med sig, om inte tidigare. Men jag tror du skulle tjäna på att slappna av och försöka fokusera på något annat så ger det med sig.

• HWR
    Anonym (rädd) skrev 2013-12-13 19:13:34 följande:
    Ja, jag har intalat mig att det är någon form av muskel/senryckning. Det är precis vid den sena/muskel som går på halsen, och jag funderar på om det kan vara pga oro och liknande. Hemskt otäckt känns det i alla fall.
    Oro har ju en tandens att sätta sig i musklerna..man spänner sig, får ryckningar. Och sen stressar man upp sig ännu mer. Jag vet, jag har varit med om det maaaassor med gånger :)

Ta det bara lugnt och sluta googla ;) Imorgon känns det säkert bättre!
  • Anonym (Ssk)
    accept skrev 2013-12-13 19:04:41 följande:

Haha. Du gjorde min kväll med dina inlägg:). "Och pang";).

Inte riktigt att du lugnar denna person, dessvärre.:(

Men kan inte annat än skratta åt det du skrivit. Klockrent:)
  • BBB131

har exakt samma känsla. gått tre dagar nu. vissa stunder bättre vissa sämre. när jag fick det första gången tänkte jag direkt på nervryckningen man kan få under ögonlock. känns som det.

har ditt gått över?

Svar på tråden panik.. Bultar på halsen!