• Anonym (Orolig mamma)

Rädsla för att mitt barn och min nya inte drar jämnt

Jag har träffat en man. Han har inga barn sedan tidigare men jag har en femårig son som är väldigt krävande. Min nya är inte jättevan vid barn, eller så har han det inte i sig helt enkelt. Han är lite avvaktande och gör sig inte till. Min son däremot blir väldigt till sig när vi ses allihop, och gör allt möjligt för att min nya ska ge honom uppmärksamhet. Det blir liksom lite jobbigt då sonen efter ett tag blir ganska "störig" och min nya blir i obekväm. Jag är såklart jätteglad för att min son visar intresse och en vilja att lära känna/bli omtyckt av min nya, men det vore lättare om han var sig själv. Nu är jag rädd att min nya inte ska tycka om min son. Hur viktigt är det egentligen och kan jag som mamma/partner göra något för att underlätta denna situation?

• Svar på tråden Rädsla för att mitt barn och min nya inte drar jämnt
  • Nöjd man

Försök att vara i situationer där din son naturligt kan vara aktiv och din nya inte behöver känna sig obekväm.

Ta te x en promenad i skogen där man kan göra en massa roliga saker, ta med lite picknick så blir det extra trevligt. Om det är snö så ut och åk pulka/skidor/skridskor.

Spela något spel eller se en film tillsammans, laga mat alla tre, hitta på ett gemensamt projekt som ni alla tre kan göra. 

• Anonym (tid)

Jag tror att det är viktigt att prata med din nya partner och säga att det är okej att han känner sig avvaktande och lite obekväm. Det kan vara väldigt jobbigt att vänja sig vid att ha ett barn långa perioder, speciellt om det är ett intensivt barn. För mig var det som att luften gick ur mig ibland i början. Är man inte van vid barn så vet man faktiskt inte vad det innebär att ha barn eller träffa någon som har barn, låt det ta tid och låt han få¨utrymme att känna att din älskade son är skitjobbig ibland....

Sen tycker jag förslagen nöjd man gav var bra förslag. I ett längre skede kan det också hjälpa att din nya partner och barnet får göra något själva tillsammans. 

• Anonym (987)

5-åringar är ju ofta intresserade av nya saker. Finns det något som din nya man är duktig på och som han skulle kunna lära ut till din son? Tex skridskoåkning, någon sport, bygga modeller, matlagning, fiske. Det skulle kunna ge dem möjligheten till ett eget band mellan sig. Det är ju bra om det är en situation där mannen känner sig bekväm och där han i sin takt tar med din son, istället för att det är mannen som blir insläppt i ditt och sonens liv.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack så mycket för vettiga tankar och förslag. Ska fundera på något lämpligt vi kan göra tillsammans. Kanske det löser sig med tiden.

Svar på tråden Rädsla för att mitt barn och min nya inte drar jämnt