• Anonym (Finnen)

Mirakelkur mot äcklig finnig hy?

Jag har aldrig haft problem med hyn förens för två år sedan. Jag är finnig och har kvisslor i pannan, hyn känns även som ett smörpaket just i pannan. Jag har lika på bröstet och ryggen och jag håller på att bli tokig på detta. Jag har aldrig äcklats så mycket av mig själv som nu för det har pågått så lång tid.

Jag har testat olika krämer och tvåler, jag har försökt bara med vatten tvätt men det blir aldrig bra. Försökt stressa ner om det skulle vara det men inte ens det hjälper. Vissa perioder klämt andra inte.

Har jag en dag utan en nyupptäckt finne/kvissla är en bra dag!

Någon som snälla har någon mirakelkur? Det är inte ordentliga acne så vill inte gå till läkaren heller med risk att bli nekad hjälp.

• Svar på tråden Mirakelkur mot äcklig finnig hy?
  • Knota

Vad det något i ditt liv som förändrades för två år sedan?

• Anonym (Finnen)
    Knota skrev 2013-12-13 12:31:24 följande:
    Vad det något i ditt liv som förändrades för två år sedan?
    Det är just ingenting :/
    Hade finnar på bröstet under graviditet för 5 år sedan, annars bra hud.
  • Adut 27

Kör på en hudvård för normal/fet hy, ha inte lugg. När du balsamerar håret så gör du det innan du tvålar in dig så det inte är balsamrester kvar på ryggen.

Inget överdrivande tvättande, är du ledig så räcker det med en dag. Inte en massa masker och skrubbande.
    Kläm inte!

Kan rekommendera dermalogica, helt fantastisk hudvård.

Sen, äter du p piller? Isf byt till Yasmine. Det är ett p piller som rekommenderas när man har problem med finnar.

• rosyposy

Har du kollat med någon läkare?

Mitt ex fick mängder av stora äckliga finnar när han var typ 30. Han fick antibiotika utskrivet vilket hjälpte.

• Adut 27

Sen kan jag tillägga att jag sökte för finnarna på VC och fick tetralysal JUST för att jag mådde dåligt över det. (Man måste överdriva så de skriver ut) ;)
    Funkar skitbra, och ta inte nån kräm som är receptskriven utan kör på tabletter så att du samtidigt kan komma igång med en vettig hudvård med tvätt,ansiktsvatten och kräm.

• Anonym (fin hy nu!)

Jag blev av med mina finnar när jag slutade med gluten, mjölkprodukter och drog ner på kolhydrater, särskilt socker. Har lidit av finnar i 15 år.

• jazzan

Vet du vad- det ÄR dyrt, men en sak som faktiskt funkar mot dålig hy/ finnar med mera är Proactive. För en gångs skull en reklam som stämmer ;).

Innehåller saker som gör att kanske inte ska tok- sola mitt i behandling (aha syror), men nu är det ju vinter :).

Testa det, funkar faktiskt.

• isolande

Hade finnhy som ung och provade ALLT, men roaccutan var det enda som funkade. Nu när jag har enstaka finnutbrott samt rocacea är Epi Duo den absolut bästa krämen! Se till att få det utskrivet, antibiotikafri!

• Fjärilslarv

Jag har inte finnar, men jag har kvisslor i ansiktet lite här och var.
    det som har funkat för mig är ha L300 gelwash (för normal/kombinerad hud), L300 ansiktsvatten (för normal/kombinerad hud) och så lumene dag/nattkräm 2ggr om dagen och så peela 2 ggr i veckan då en av dagstvättarna byts ut mot ansiktspeeling.

• Rocktrollet

Jag fick acne i ansiktet, på ryggen, armarna och lite på bröstet i vuxen ålder och har testat typ allt förutom roaccutan, dvs. apotekets grejer, dyrare märken, antibiotika, p-piller som är till mot just acne.

Men det som faktiskt fungerat bäst är helt enkelt olivolja (!)
    Smörjer in mig på kvällen och sen blöter jag ner en frottéhandduk i hett vatten som jag sedan skrubbar med.
    Ingen mirakelkur som verkar över natten men i längden har det funkat.

Svar på tråden Mirakelkur mot äcklig finnig hy?