• Angelica80

Utomkvedes havandeskap.......

Kan väl berätta min historia här med d. Inget roligt dock...
    Fick veta att jag var gravid den 25e jan. Trodde inte jag var de men gjorde ett test för säkerhets skull. o det var positivt. Men hade då haft mellanblödningar/bruna flytningar hela december o januari. Till o från. Inte alls mkt blod. bara lite.. Brösten ömmade o magen värkte typ som växtvärk. Var på vul den 31 jan. Då såg de inget alls. De trodde då det var tidig graviditet. Den 1 feb åkte jag in till gyn akut. hade så ont i magen o upp i ändtarmen.. De kollade men såg inget som var fel. O såg inget "foster" heller. De trodde oxå att jag var väldigt tidigt gravid. De tog blodprov o kollade hcg. Det var 2110. Tog nytt prov den 3e. De hade bara ökat till 2340. Det BORDE fördubblats. men sålänge det inte stannar helt eller minska så är det inget missfall o visar att graviditeten "lever". Sen på kvällen den 3e hade jag ont i magen. Ringde gyn. De sa att började jag blöda mkt eller fick jätteont skulle jag åka in direkt.
    Men hade inte "jätteont" så avvaktade. O nu den 4e stod jag o skulle laga mat. Fick såna kramper upp i ändtarmen som spred sig framåt. Kunde inte gå, ligga, sitta. bara stå framåtlutad. Min pojkvän körde in mig akut. Satt/låg skrikande in till akuten som tog 15 min. De tog in mig, gjorde vul, såg fortfarande inget.. La mig på kava/gava. Tog nytt hcg prov. hade bara ökat till 2470. De avvaktade till den 5e. Gjorde nytt vul. Såg fortfarande inget. mer än att jag hade lite vätska/blod bakom livmodern mot bukhinnan. De bestämde sig för att det måste vara utomkvedshavandeskap. Att graviditeten fastnat i äggledaren på väg till livmodern. Så de beslutade att ge mig en spruta som hette nåt konstigt.. Som då sulle göra så att graviditeten avbröts. Jag började stortjuta. Dels av sorg, dels av smärta.. Kl 15:12 gav de mig sprutan. den 5/2. Det kändes jävligt tungt alltså.... Fy fan... Började blöda lite mer... Men smärtan var ok... Sen idag tog de nytt hcg. Det steg fortfarande. Vilket oroar mig mig.. För det ska ju stanna o minska nu =( Ska ner imorrn bitti igen o ta hcg prov. Stiger de fortfarande då o inte minskar så får de gå in med titthål o kolla *snyft* Orkar inte...
    Så får se imorrn då...
    Men jag råder alla som har haft/känt likadant som jag att kräva att ni får ta ett blodprov o kolla hcg o sen kolla av det efter 2 dygn igen. Har det inte fördubblats då är risken stor att man har utomkvedes. Hade önskat att jag fick göra det tidigare.. Då hade jag kanske sluppit så mkt smärta o förväntningar.. De vet inte riktigt vilken vecka jag var i men blev troligtvis gravid i början på dec sa barnmorskan då alla småblödningar började.. Vilket innebär att jag skulle va i över vecka 10 nu då..
    Men jag önskar er alla lycka till o hoppas att era graviditeter är normala. Själv får jag se framåt och hoppas att jag blir gravid så snart som möjligt igen och att nästa graviditet går bra.
    Lycka till...

Ps.. Nån som haft utomkvedes som blivit gravid snabbt efter?? kan ni berätta lite isf hur snart efter ni blev gravida o hur det gått???
    Tacksam för svar på det.. Vill ju bli gravid snarast igen =/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-06 16:28:59:
    Jag byter nu användarnamn till Jela L pga olika orsaker. Så vet ni vart jag tog vägen

• Svar på tråden Utomkvedes havandeskap.......
  • Julifru

Beklagar verkligen!!
    Har själv haft 2 st utomkvedshavandeskap
    Kram Anna

• Angelica80

Julifru: Tack så mkt vännen. Får man fråga.. Hur lång tid det tog efter du hade det innan du blev gravid igen? Eller ni kanske inte försökte direkt efter? Usch. är rädd för att jag ska få det nästa gång med. För risken e ju större om man fått de innan... Beklagar verkligen för dig oxå...

• Michas

Ledsen att höra att det verkligen var utomkveds..

Tänkte det när jag läste din andra tråd, men som vanlig "svensson" så kan man ju inte veta.. Har man "enbart" haft ett utomkveds så är ändå chanserna för att bli gravid igen på normalt vis väldigt stora. Låter dock som att du fått metotrexat (cellgifter), så de lär ju få gå ur kroppen först..

Värme och frivilliga kramar ! Hoppas att det går vägen nästa gång för er !
    / Micha

PS. HCG halten kan öka under 1-2 dygn efter sprutintaget. Det tar lite tid innan det agerar på riktigt och halten sänks. Hoppas att du slipper operation och att det snart är över

• Angelica80

Michas: Tack så mkt för ditt inlägg. Det värmde. Jo så hette det. metotrexat.. Jag var nere nu i morse o tog ett nytt hcg. Jag hoppas det har sjunkt väldigt mkt idag. För ska ner till gynläkare kl 14:30 idag. Men är fastande ifall det behövs nån operation.. Jag hoppas verkligen inte det.. Vill bara att det ska va över. Kan inte hjälpa det men är så ledsen inombords.... Även att det liksom inte ens var ett "barn" i magen. men det var ju så efterlängtat.
    Jobbar du inom vården? Du verkar vara kunnig.
    Menade du med et du skrev att "Låter dock som att du fått metotrexat (cellgifter), så de lär ju få gå ur kroppen först.. " med att man ska vänta med att försöka bli gravid tills metotrexat är ute urt kroppen eller att hcg ska va nere på 0??? Och hur vet man isf om cellgifterna är ute ur kroppen?
    Förlåt för alla frågor.. Jag brukar försöka komma ihåg o fråga barnmorska o läkare allt men när man kommer dit så svamlar man bort sig så =/
    Har du själv fått utomkveds oxå?
    Många kramar tillbaka. /Jela

• Michas

Hej Jela,

Förstår att du är ledsen.. Det är helt okej att du frågar. Ska svara så gott jag kan.

Nej, jag jobbar inte inom vården, men efter mina tre utomkveds så har jag tyvärr fått kött på benen. Har behandlats både med operation, metotrexat och utan behandling.

Ditt hcg borde ha sänks ganska kraftigt nu ett par dagar efter sprutan. Om allt går som det ska så kommer hcg-värdet att halveras ungefär var 48 : e timme tills det blivit totalt negativt. Sjunker det inte som det ska så kan du få antingen ännu en metotrexat-spruta eller en titthålsoperation.

Det jag menar med att "det måste gå ut ur kroppen först" är att cellgifterna måste gå ut ur kroppen. Läkarna säger lite olika om det här, men de flesta råder en till att vänta 3 månader innan man försöker igen.

Eftersom bebisen från början enbart består av celler, och metotrexat är ett cellgift, så kan det bli missbildningar på bebisen alt. missfall om man försöker för tidigt efter en sådan behandling.

Det kommer nog att ta ca två veckor innan ditt hcg sjunkit till noll. Du får fråga läkarna hur länge du bör vänta innan ni försöker igen.

Du kan också fråga läkarna om du kan få en konstraströntgen innan ni börjar försöka igen. Det är en slags "spolning" som visar om äggledarna fungerar som de ska. Samtidigt som de spolar äggledarna så blir de också rensade. Det kan göra så att det fungerar bättre nästa gång.

Varma kramar
    / Micha

• Angelica80

Micha: Tack för ditt jättelånga svar. I onsdags skulle jag ju till gyn 14:30. När kl var ca 1340 fick jag grymt ont igen. Stod bara o gallskrek. Så killen o mamma körde in mig o vi åkte till gyn. Fick träffa läkare direkt som undersökte mig. Hcg hade bara sjunkt till ca 2500 från 2700. Så inte så mkt. Så de bestämde sig för att operera. O det blev som tur var med titthål. Kunde haft otur så de hade behövt öppna buken. De såg iaf att jag hade fått blod & vätska i bukhålan. Så allt hade åkt dit ist för ut ur kroppen =( Satan va ont jag hade!!! Fick ligga från kl halv 3- ca 8 på kvällen fullproppad med smärtstillande som de tryckte i mig ca var 20e min. Ketogan eller nåt hette det. Sen blev de operation.. Vaknade vid 23-24 tiden på onsdagskvällen. Mådde nåt fruktansvärt.. Usch.. Låg kvar tills torsdag em. Mår fortfarande sådär. Ont i magen/ryggen. Men bättre än innan. De hade iaf öppnat upp vänster äggledare som de låg i. men de hade inte sytt ihop den igen eftersom de säger att om det går att använda så är det bättre den läker själv än att man syr den. Så hoppas den läker ihop bra nu då.

O VÄLDIGT tacksam blev jag för tipset om att kontraströntga. Det ska jag verkligen be dem om.
    Min läkare sa att jag skulle vänta en månad iaf innan jag skulle försöka igen. Alla säger så olika. =/
    O just de ja. Mitt hcg låg på 4 eller 500 igår. kommer inte ihåg exakt. Men de har ju sjunkt mkt iaf. Positivt.
    Gjorde det ont att kontraströntga äggledarna?
    O måste man öppnas igen då?

Beklagar dina 3 utomkveds =((
    Har du fått nåt barn efter de 3?
    Hoppas det!
    Och önskar dig all lycka i framtiden. och är väldigt tacksam för dina svar ska du veta. Varma kramar tbx.

• Angelica80

Micha:_ Läste först nu på din pres. o gratulerar STORT till din graviditet!!!

• greta67

Hej!
    Har också haft 2 utomkveds. Man har plockat bort bägge mina äggledare!
    Så jag lider med dig och önskar lycka till!
    Själv blev jag gravid efter första X-et ca 4 månader.

• Angelica80

greta67: Fy va hemskt att höra =( Stackars dig... Men hur gör ni nu då? Ska de ta o plocka ägg från dig o sen befrukta/sätta in dom? Va jobbigt det mås5te kännas. Tack för ditt medlidande o jag lider verkligen med dig oxå. Stora Kramar!

• greta67

Hej!
    Ja det är IVF som gäller.
    Har fått en dotter för 4 år sedan och ska efter sommarn göra ett tredje försök till syskon.

Det finns alltid hjälp att få!
    Var rädd om dig!
    Kram

• Angelica80

Okej. Kul att höra att du har en underbar dotter!! Hoppas det går vägen för er nu då! Håller tummarna* Kramar

• tesslita

Angelica:
    hejsan läste ditt inlägg.
    verkligen hemskt det där., beklagar.
    har själv ett utomkvedshavandeskap bakom mig i mars förra året.
    mitt utomkveds slutade med en titthålsoperation, men slapp ta bort någon av äggledarna.

blev gravid igen i augusti.
    och är nu i vecka 28.
    så det kan gå bra att bli gravid igen.
    var själv livrädd för att få utomkvedshavandeskap igen men det gick bra.

önskar dig all lycka till att bli gravid igen!
    *massor med kramar*

• Anonym (ivf:are)

Jag och min gubbe kan inte få barn men vi lyckades med det omöjliga. Vi fick ett plus. Efter 2 dagar fick vi veta att det var X men jag fick ändå vänta 1v innan op. Sen fick jag 3 sånna sprutor och av dom fick jag herpes i munnen som gjorde att jag fick svamp där. Sen lite blödning i magen och fula sår av alla blodprov innan det blev op igen. Nu hardet gått 2 år och jag håller på med hormoner. Det var nog de värsta 2 månaaderna jag nånsin upplevt...

• Miss Tattoo

jag har varit med om exakt samma som dej kunnde skrivit det där själv ..jobbigt.
    ja fick cellgifter som gjorde att graviditeten avbröts ...i sprut form ...fick inte bli gravid på minst 3 månader efter det ...man kan få missbildningar m.m av cellgifterna på fostret finns en risk.

opererades aldrig.

Hoppas ni snart får erat kärleksbarn .

Kram

• Sofia27

Hejhej!

Jag hade ett X i nov-02 som man trodde skulle gå tillbaka av sig själv. Äggledaren sprack, det blev en akut operation och jag miste min vänstra äggledare. Fyra månader senare blev jag gravid igen och jag gjorde ett vul så fort jag testat positivt för att kolla så att allt såg rätt ut.

Födde en frisk liten tjej i okt-03 och blev gravid igen i sept-04. Krävde ett tidigt vul igen och även den graviditeten gick som den skulle och nu har jag två små döttrar

Min läkare sa till mig att jag kunde "köra på som vanligt" så fort jag mådde bättre, men jag gick bara igenom en vanlig operation (med ett sk bikinisnitt som vid kejsarsnitt).

Lycka till i framtiden!
    *kram*

• Angelica80

Anonym (ivf:are): Stackare =( Hoppas ni kommer kunna få ett barn tillslut. Kramar =)

tesslita: Tack så mkt. Skönt att höra att det gick bra. Hoppas det kommer gå bra för mig med. Kramar om*

lejonet M:Tråkigt att höra att du var med om samma. Va glad för att du slapp opereras =/ Jag har haft så fruktansvärt ont efter operationen. Kom hem igår em o natten tills idag var grymt jobbig. Trots smärtstillande o sömntabletter vaknade jag åtskilliga ggr. Men idag har jag vart uppe o försökt röra på mig ordentligt. O tack för dina lyckönskningar. Varma kramar*

Sofia27: Okej. Usch då. Samma skit som mig typ då =/ Men va glad jag blir att du fått barn efter detta.- Grattis. Stora kramar!

• mammasmulan

Hejsan!
    Ja...jag har haft ett "X" föpr några år sedan...ganska många faktiskt... det var innan jag fick mitt mellersta barn... Jag blev gravid oerhört snabbt efter det..
    Men jag visste inte DÅ att jag var gravid...trodde bara att mensen var försenad... Anledningen till att jag sökte var att jag hade SKITONT när jag skulle försöka kissa... Jag fullkomligt skrek! Reste mig upp & klöste på väggarna...
    När jag kom in konstaterades att jag var gravid... Men de sövde ner mig efter några diskussioneer sins emellan... & när jag vaknade upp berättade de att de "tagit bort ett "X"... de fick ta bort det genom ett titthål intill naveln...eftersom det inte gick vaginalt...
    Någon spruta minns jag faktiskt inte...men det var ju ett tag sedan... Däremot minns jag att de sa att de INTE behövde ta bort den äggledaren... Sååå--- jag blev snabbt gravid med pojken...faktiskt... kanske bara ett par månader efteråt...

• Angelica80

mammasmulan: Va bra att det gick bra =) Jag fick ju sprutan för att jag skulle slippa opereras.. O av sprutan skulle de ju ommit ut av sig självt.. Men icke.. men blev ju operation iaf.. Så surt. Då hade man ju sluppit sprutan med cellgifter.. Helt i onödan =(

Kul att du blev gravid så snart efter. Verkart som jag måst6e vänta 3 mån innan jag får bli gravid pga sprutan. Ska ringa o fråga dem det på måndag.
    Kramar

Svar på tråden Utomkvedes havandeskap.......