Anonym (bonusson) skrev 2013-12-13 22:05:41 följande:
Din input är otroligt värdefull för mig, tack!
Den relation du beskriver med din pappa och din pappas fru låter väldigt lik vår. Jag tror att min bonusson också känner sig sviken av sin far, och jag kan förstå det, samtidigt som jag tycker att det är lite "orättvist" gentemot min man. Jag känner honom och hans fel och brister, men vet också hur mycket han försöker och hur mycket han älskar sina barn.
Han valde bort att flytta till min stad, i stället har jag flyttat till hans och till samma område som hans barn, just för att det skulle vara lättare för deras relation.
Du skriver mycket klokt om att man är på väg "bort" vid 22 års ålder, och så är det säkert också.
Kan du ge några exempel på vad du och din pappa bråkar om? (om du inte tycker det är för privat, förstås!).
Igen, tack för ditt svar!
Glad att mitt inlägg gav något!
När det gäller känslor så kan man nog inte tänka rättvist eller orättvist, känslor är vad de är oavsett hur någon annan ser på saken eller hur bakgrunden ser ut. Jag tror att känslan av att ha blivit sviken av sina föräldrar grå ganska djupt i själen. man är så utlämnad till sina föräldrar, i viss utsträckning så finns man ju till bara på deras villkor och när de villkoren blir till ens nackdel så känns det.
Det som jag har svårt för i min relation till min pappa är att han liksom bytte ut mig mot sin fru och hennes familj. Han flyttade från mig och bodde istället med henne och hennes barn. Jag förlorade min far, de fick min far. Detta fortsätter nu också då min pappa och hans fru finns till väldigt mycket för hennes barn och barnbarn men nästan aldrig har tid (eller lust?) att umgås med eller hjälpa mig och min familj. Återigen är jag utbytt mot en annan familj som han tycker är viktigare. Jag tror att den här känslan av ha blivit bortvald, vägd och befunnen för lätt, inte värd att stanna hos, inte värd att lägga tid på den svider trots att jag är vuxen nu och har egen familj. Den sitter liksom i roten på mig.
Jag tror inte att min pappa alls skulle se detta från min synvinkel. Vi har diskuterat detta många gånger och jag tror att både han och hans fru anser att jag är barnslig och jus orättvis i hur jag ser på det här. Men eftersom det handlar om just känslor så går det inte att titta på det logiskt utan jag reagerar känslomässigt på nåt som sårade mig och fortfarande sårar mig än idag.
Min pappas fru är en person som jag inte skulle ha så stort utbyte av oavsett var jag träffade henne. Om hon inte var gift med min pappa skulle jag ju inte umgås med henne. Nu är jag lite tvungen att göra det eftersom hon ingår i mitt pappakit. Det är sällsynt att min pappa träffar mig och min familj utan henne. Han har nog väldigt svårt att förstå att jag inte tycker att hon är så fantastisk som han tycker att hon är. Och jag kanske skulle tycka annorlunda om henne om hon inte var så förknippad med sveket som jag upplever från min pappa.
Om du vill din bonusson väl och vill förbättra er relation så skulle jag tänka att ge hon hans pappa såsom han vill ha sin pappa. Att de får egen tid, att han blir lite bekräftad av sin far att han är viktigt, att du inte tar hans plats i sin pappas liv.
Eller så handlar det bara om att han är vuxen och inte har så stort behov av er just nu och då kan ni väl bara vänta och se tiden an att han kommer tillbaka till en mer vuxen relation med er.