Tack för alla tips!
I skolan går det inte så bra med svenska och allt där man behöver läsa, han har extrahjälp. Jag tyckte att han skulle utredas för dyslexi redan i tvåan men de har ännu inte gjort det. (Skolinspektionen har även gett skolan påbackning på detta rent allmänt.) Det går bättre med bild och matte. Han har haft lärare som inte riktigt tagit tag i problemet, men nu äntligen verkar han fått en ny som är bättre. Han tycker det är roligare nu.
Läsa tex, det gör han inte om man inte ber honom att läsa högt för oss. Han bläddrar massor i tidningar och böcker, men läser inte orden som står. Han KAN ju läsa (knackigt o hackigt) men det känns som att han inte har förstått syftet med läsningen. Jag försöker locka med att det är ju spännande och roligt att veta vad det står och jag läser många böcker själv och jag läser högt varje dag för barnen.
- Ska testa arbetsminnet nästa gång han är hos oss.
- Jag tycker inte han gör något snabbt, förutom att äta mat. :) Han är tex den långsammaste påklädaren jag någonsin sett.
- Pussel gillar han inte, men han är helt okej vad gäller matte. Gillar lego o dataspel. Inget mattegeni men han klarar sig utan problem.
- Jag tror att han hänger med när andra läser, detta har de testat i skolan och då hade han god förståelse.
- Faktakunskaper, nej, han har inte koll på månader, klockan, osv. Han märker ofta inte om han själv säger fel, häromdagen sa han att han var 8 år istället för 10, och märkte det liksom inte själv. Hans syrra var visserligen snabb med att rätta honom så kanske hade han kommit på det själv om han hade fått lite mer tid. Det tog väääldigt lång tid för honom att kunna sin egen födelsedag, och då fick jag ge honom lite tricks/knep för att komma ihåg det. Det var inte förrän han fyllde 9 som han var säker på det. När alla andra i familjen fyller vet han inte, förutom möjligen mammans födelsedag.
Han är väldigt känslosam också. Gråter väldigt lätt om han gör illa sig eller om någon inte vill leka med honom osv. Detta har de även uppmärksammat i skolan (både elever och lärare) och han har varit en easy target för andra barn vad gäller att slå och reta honom. Han har dock 2-3 bra vänner. Han är jätterädd för att slå sig, sportar inte och vågade inte cykla förrän han var 9 år (men nu älskar han det).
Han är väldigt högljudd i lekar. Skriker, gormar, väsnas, morrar, pangpangar osv, med hög volym. Men han är inte aggressiv, han är snäll.
Jag har i flera år tyckt att han ska ta omega3 (och kanske t.o.m. specialkost) och nu tycker även hans lärare det (omega3) så äntligen får han det både hos mamman och hos oss. Jag har också försökt göra vissa saker för att underlätta hans vardag för honom, som att ha haft lappar med bilder på vad han ska komma ihåg att göra på morgonen; byta kalsonger, strumpor, släcka lampan, dra upp rullgardinen, ställa tillbaka frukostsakerna, borsta tänderna, låsa dörren osv. En bild för varje grej, och så sitter bilderna uppe i olika rum i huset. Men efter några gånger glömmer han ju att titta på bilderna så då är det oftast flera saker som missas ändå, fast det är säkerligen saker som alla andra tioåringar också missar.. Jag har också tyckt att det är viktigt att han har ganska rent och o-rörigt i sitt rum. Om det nu är rörigt i hans huvud så behöver det ju inte vara det i hans rum...
Jag tycker att han är speciell helt enkelt... Skulle ju underlätta om man visste vad.