• Koolikook

Fyraåringen mer skärpt än tioåringen?

Jag har en bonusson på tio år som jag är lite orolig för... Han har alltid haft svårt för namn, skilja på han/hon och om han ska återberätta något så blir det väldigt rörigt. Han har läs- och skrivsvårigheter och vill helst inte läsa alls. Han har svårt att sitta still också, så jag funderar över ADHD eller ADD.

Idag blev det så tydligt när vi vid matbordet pratade om vår bostadsadress. Vi har bott här i sex år men tioåringen kunde inte adressen. Inte ens siffran på huset (ett ental) eller området. Fyraåringen kan det utan problem. Sen pratade vi om frukten apelsin men tioåringen kom inte på att frukten hette så. Han sa ananas, citron och mandarin innan han sa apelsin. Det är som att han är konstant disträ men oftast kan han inte svaret alls, som tex adressen. Han vet fortfarande inte vad hans kusiner heter, som han leker med en gång i månaden. Han glömmer bort mellan gångerna. Så vad fastrarna och farbröderna heter är ju helt kört. Fyraåringen vet allt detta.

Tioåringen tävlar gärna med fyraåringen i allt möjligt och retar gärna fyraåringen när han inte kan lika mkt. Jag försöker poängtera att det skiljer sex år mellan dem men antingen förstår han inte det eller så bryr han sig inte om det.

Om de tittar på film så sitter fyraåringen stilla genom hela, eller nästan hela, medan tioåringen hamnar på golvet eller upp och ner eller hur som helst.

Bör vi vara oroliga och göra någon utredning? Vad kan det vara??

• Svar på tråden Fyraåringen mer skärpt än tioåringen?
  • lykantrophona

Ja... det låter lite märkligt. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just adhd. En tioåring bör väl kunna komma ihåg namnet på människor han träffar så pass regelbundet.

Med tanke på hans svårigheter att komma ihåg saker, hur går det i skolan?

• jordgubbe0812

Jag undrar också hur det går i skolan? 

Att komma på synonymer istället för det rätta ordet, är ganska vanligt för de som t.ex har dyslexi. Det ni kan göra för att minska det problemet är att själva vara noga med att namnge saker ofta. "Kan du hämta fruktskålen?". kan varieras med "Kan du hämta skålen med apelsinerna" osv.

Det finns en ganska klar koppling mellan språkproblem och ADHD. ADHD har ett antal dignoskriterier och det är ganska enkelt att själv bedömma om barnet verkar vara i riskgruppen. Googla och sett dig med din man (och kanske bonusson) och gå egenom dessa.

Min knappa 2-åring behandlar små barn och stora barn olika. 10-åringen måste förstå att han i regel enkelt bör vinna över en 4-åring. Om inte, borde det vara så grava problem att varken skolan eller ni kunnat blunda för det långt tidigare. Jag skulle gissa att han istället skriker efter att få vinna och få beröm. Jag skulle föreslå att ge honom det nästa gång. Prata om hur roligt det känns att vinna men att man som bra kompis inte retar den som förlorar.

Jag skulle förslå att du funderar på enskilda delar, innan du tar beslut om utredning.
    - Arbetsminne. Kan han hämta 5 saker, eller kommer han tillbaka med 3. Kan ha räkna i huvudet eller behöver han se talen framför sig.
    - Snabbhet. Gör han något snabbt (med hygglig kvalitet)?
    - Logiskt tänkande. Hur är han på att lägga pussel, räkna, spela spel taktiskt osv.
    - Språkförståelse? Kan han hänga med i historia ni läser? Förstår han rimligt antal ord osv?
    - Faktakunskaper? Kan han månaderna, planeterna, gubbarna i star wards,

• Koolikook

Tack för alla tips!

I skolan går det inte så bra med svenska och allt där man behöver läsa, han har extrahjälp. Jag tyckte att han skulle utredas för dyslexi redan i tvåan men de har ännu inte gjort det. (Skolinspektionen har även gett skolan påbackning på detta rent allmänt.) Det går bättre med bild och matte. Han har haft lärare som inte riktigt tagit tag i problemet, men nu äntligen verkar han fått en ny som är bättre. Han tycker det är roligare nu. 

Läsa tex, det gör han inte om man inte ber honom att läsa högt för oss. Han bläddrar massor i tidningar och böcker, men läser inte orden som står. Han KAN ju läsa (knackigt o hackigt) men det känns som att han inte har förstått syftet med läsningen. Jag försöker locka med att det är ju spännande och roligt att veta vad det står och jag läser många böcker själv och jag läser högt varje dag för barnen.

- Ska testa arbetsminnet nästa gång han är hos oss.
     - Jag tycker inte han gör något snabbt, förutom att äta mat. :) Han är tex den långsammaste påklädaren jag någonsin sett.
     - Pussel gillar han inte, men han är helt okej vad gäller matte. Gillar lego o dataspel. Inget mattegeni men han klarar sig utan problem.
     - Jag tror att han hänger med när andra läser, detta har de testat i skolan och då hade han god förståelse.
     - Faktakunskaper, nej, han har inte koll på månader, klockan, osv. Han märker ofta inte om han själv säger fel, häromdagen sa han att han var 8 år istället för 10, och märkte det liksom inte själv. Hans syrra var visserligen snabb med att rätta honom så kanske hade han kommit på det själv om han hade fått lite mer tid. Det tog väääldigt lång tid för honom att kunna sin egen födelsedag, och då fick jag ge honom lite tricks/knep för att komma ihåg det. Det var inte förrän han fyllde 9 som han var säker på det. När alla andra i familjen fyller vet han inte, förutom möjligen mammans födelsedag.

Han är väldigt känslosam också. Gråter väldigt lätt om han gör illa sig eller om någon inte vill leka med honom osv. Detta har de även uppmärksammat i skolan (både elever och lärare) och han har varit en easy target för andra barn vad gäller att slå och reta honom. Han har dock 2-3 bra vänner. Han är jätterädd för att slå sig, sportar inte och vågade inte cykla förrän han var 9 år (men nu älskar han det). 

Han är väldigt högljudd i lekar. Skriker, gormar, väsnas, morrar, pangpangar osv, med hög volym. Men han är inte aggressiv, han är snäll.

Jag har i flera år tyckt att han ska ta omega3 (och kanske t.o.m. specialkost) och nu tycker även hans lärare det  (omega3) så äntligen får han det både hos mamman och hos oss. Jag har också försökt göra vissa saker för att underlätta hans vardag för honom, som att ha haft lappar med bilder på vad han ska komma ihåg att göra på morgonen; byta kalsonger, strumpor, släcka lampan, dra upp rullgardinen, ställa tillbaka frukostsakerna, borsta tänderna, låsa dörren osv. En bild för varje grej, och så sitter bilderna uppe i olika rum i huset. Men efter några gånger glömmer han ju att titta på bilderna så då är det oftast flera saker som missas ändå, fast det är säkerligen saker som alla andra tioåringar också missar.. Jag har också tyckt att det är viktigt att han har ganska rent och o-rörigt i sitt rum. Om det nu är rörigt i hans huvud så behöver det ju inte vara det i hans rum...

Jag tycker att han är speciell helt enkelt... Skulle ju underlätta om man visste vad.

• jordgubbe0812

Jag tycker absolut du ska utreda honom. På vissa orter är det lång kö så vänta inte tills ni fått en helt ohållbar situation.  Vi har just testat vår 5-åring som fått diagnosen ADHD. BUP gjorde under den utredningen ett intelligenstest så vi har fått svaren uppdelade i unifär de områderna ni skriver ovan. Ni behöver inte veta sakerna innan, BUP testar ju och är experter, men ju bättre koll man har som förälder, ju lättare är det ju att beskriva problemet så att de gör rätt tester inom rätt områden. 

Rent generellt så jag läst (men har ingen vetenskaplig källa) att det är vanligt att barn med npf-problematik har väldigt varierad intelligens.

Min dotter passar in på mycket av det du skriver. Hon vet att 5 fingar gammal, men säger lika gärna 4 år om någon frågar, alt åldern på den som frågar om vederbörande säger sin egen ålder. Hon kan dock sin address, fast vi nyligen flyttat. Hon har en språkförsening och pratar obegripligt om man inte vet vad hon pratar om. Och hon lyckas kombinera hyperaktivitet med motsvarande förmåga att vara disträ. Hon är märkbart långsam i aktiviteter (vilket även BUP noterade). BUP har skrivit att hon behöver särskilt stöd, och åtminståne vår förskola lyssnar mer på läkare än föräldrar....

Vilken hjälp får han för de språkproblem han har? Vi har regelbunden logopedkontakt och gör övningar hemma. Vad gäller dyslexi så tycker jag att ni verkligen ska ligga på för utredning. Kolla om det går att skriva egenremiss till logoped.  Vi är inte riktigt i den åldern ännu. Men jag har uppfattat att det är vanligt att många är hjälpta av att läsa i bok samtidigt som de lyssnar på ljudbok och på så sätt öva upp lästetempot.  Här hemma försöker vi följa bornholmsmodellen för att öva upp språkliga medvetenheten innan det är dags för läsinlärning. Men den är nog lite väl basic om han redan kan läsa.

• Dimisi

Det låter som att han har det riktigt kämpigt. Självklart bör han få så mycket stöd som möjligt nu direkt, så att han kan utvecklas så långt det går, och då brukar en utredning vara en fördel. Då blir det tydligt exakt var man ska sätta in kraften.

• ereois

Nu är inte jag lärare, även om jag arbetar inom skolans värld, men man lär sig mycket genom att lyssna på konversationer på fikarasten...

Funderar på om pojken kan tänkas ha ADHD alt ADD. Av det du skriver tycker jag det låter mer troligt att han har någon form av svårighet med arbetsminnet, korttidsminnet och långtidsminnet och han orkar inte fokusera längre perioder pga detta. Vore jag er skulle jag kräva att skolan gjorde ett ITPA-test på honom för att ta reda på hur det står till med det hela, om det inte är gjort vill säga (och är det inte gjort så är det i mitt tycke snudd på skandal, när pojken inte kommer ihåg sin hemadress...). Beroende på vad resultatet blir av det, så kan man gå vidare på olika sätt, ett sätt kan vara BUP, ett annat kan vara att skolan kontaktar specialpedagogiska myndigheten för att få hjälp, lättare att motivera att logoped kopplas in mm mm mm.

www.hogrefe.se/Global/ITPA_pedagogisk_utredning.pdf kan du läsa i protokollet vad som mäts genom ITPA.

Svar på tråden Fyraåringen mer skärpt än tioåringen?