Äggkartonger i plast - bu eller bra?
Vad tycker ni om äggkartongerna i plast?
Vad tycker ni om äggkartongerna i plast?
Kanonbra
Suger. Inte särskillt miljövänligt. De skyddar inte äggen bättre. Det är jobbiga att öppna (en del sitter som berg!) Och det är inte ekoägg i dem.....
BU, jag vill inte ha plastskit!
Slipper dem som tur är med KRAV äggen..
Aldrig ens sett lådor av plast i vår ica butik :o
Skulle själv faktiskt föredra de i plast, men jag brukar klippa bort rader i kartongen vart eftersom. Har otroligt lite plats i kylskåpet. Försöker jag det med plastvarianterna flyger små plastssplitter :s
Bu
Minst tre ägg sitter fast så hårt att de går sönder när man ska ta ur dom
BU! Av skäl som redan getts här. Dåligt för miljön. Men sen blir det ju aldrig ett val eftersom ekoäggen säljs i kartong.
Kartong är ett bra material som skyddar äggen från att ta åt sig smak från sådant som luktar i kylen.
Hur plasförpackningar fungerar vet jag inget om, men att ha kvar äggen i kartongen är iaf bättre än att flytta över dem i specialhållare i dörren.
Kartong som återanvänds är klart bäst för miljön! Köper mina ägg i hela flak på lanthandeln, där kan jag lämna tillbaks flaken, som skickas tillbaks till gården för "påfyllning". Plats är inget problem, eftersom ägg inte behöver förvaras i kylen.
Behöver inte förvaras i kylskåp, nej, men de får en ökad hållbarhetstid på minst en månad längre än bäst-före-märkningen om man gör så.
(Bäst-före-märkningen gäller för rumstemperatur, men i Sverige är det vanligast med en obruten kylkedja fram till slutkonsument och då håller äggen mycket längre än märkningen)
Behöver inte förvaras i kylskåp, nej, men de får en ökad hållbarhetstid på minst en månad längre än bäst-före-märkningen om man gör så.
(Bäst-före-märkningen gäller för rumstemperatur, men i Sverige är det vanligast med en obruten kylkedja fram till slutkonsument och då håller äggen mycket längre än märkningen)