• Svar på tråden Äggkartonger i plast - bu eller bra?
  • Aniiee

Suger. Inte särskillt miljövänligt. De skyddar inte äggen bättre. Det är jobbiga att öppna (en del sitter som berg!) Och det är inte ekoägg i dem.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • ApanApansson

BU, jag vill inte ha plastskit!
    Slipper dem som tur är med KRAV äggen..

• Lindsey Egot the only one

Bu

Minst tre ägg sitter fast så hårt att de går sönder när man ska ta ur dom

• Cherry Cupcake
    Aniiee skrev 2013-12-13 22:36:50 följande:
    Suger. Inte särskillt miljövänligt. De skyddar inte äggen bättre. Det är jobbiga att öppna (en del sitter som berg!) Och det är inte ekoägg i dem.....
  • 3bairns

BU! Av skäl som redan getts här. Dåligt för miljön. Men sen blir det ju aldrig ett val eftersom ekoäggen säljs i kartong.

• Maria 164

Kartong är ett bra material som skyddar äggen från att ta åt sig smak från sådant som luktar i kylen.

Hur plasförpackningar fungerar vet jag inget om, men att ha kvar äggen i kartongen är iaf bättre än att flytta över dem i specialhållare i dörren.

• amia01

Kartong som återanvänds är klart bäst för miljön! Köper mina ägg i hela flak på lanthandeln, där kan jag lämna tillbaks flaken, som skickas tillbaks till gården för "påfyllning". Plats är inget problem, eftersom ägg inte behöver förvaras i kylen.

• Maria 164

Behöver inte förvaras i kylskåp, nej, men de får en ökad hållbarhetstid på minst en månad längre än bäst-före-märkningen om man gör så.

(Bäst-före-märkningen gäller för rumstemperatur, men i Sverige är det vanligast med en obruten kylkedja fram till slutkonsument och då håller äggen mycket längre än märkningen)

• amia01
    Maria 164 skrev 2013-12-16 15:04:52 följande:

Behöver inte förvaras i kylskåp, nej, men de får en ökad hållbarhetstid på minst en månad längre än bäst-före-märkningen om man gör så.

(Bäst-före-märkningen gäller för rumstemperatur, men i Sverige är det vanligast med en obruten kylkedja fram till slutkonsument och då håller äggen mycket längre än märkningen)

I de flesta butiker där jag handlar förvaras äggen i rumstemperatur, liksom i vårt skafferi. Hållbarheten är inget problem eftersom dom sällan blir liggande mer än ett par veckor.
    Lite OT, men ägg som inte tvättas eller skadas har i princip oändlig hållbarhet i rumstemperatur. Det som händer är att de kan torka ihop, men surna gör de först om skalets skyddande skikt tvättas bort eller skadas på annat sätt.
  • Tobby
    amia01 skrev 2013-12-16 17:30:51 följande:

I de flesta butiker där jag handlar förvaras äggen i rumstemperatur, liksom i vårt skafferi. Hållbarheten är inget problem eftersom dom sällan blir liggande mer än ett par veckor.
    Lite OT, men ägg som inte tvättas eller skadas har i princip oändlig hållbarhet i rumstemperatur. Det som händer är att de kan torka ihop, men surna gör de först om skalets skyddande skikt tvättas bort eller skadas på annat sätt.
    Här är då äggen i kylen i alla affärer
Svar på tråden Äggkartonger i plast - bu eller bra?