• regnskogen

Hjälp mig att hitta en rutin!

Hej! 

Min lilla pojke har precis fyllt 6 månader och jag tycker personligen att det börjar bli dags med lite vardagliga rutiner. Jag funderar lite kring detta med mat och gröt, hur många gånger som han kan äta det. Jag har ett exempel som jag tänkte fråga er om det är OK för min son att äta, kom gärna med era åsikter om vad ni tänker och tycker! 

06.00 - välling

09.00 - gröt, frukt och lite vatten.

09.30 - vilostund

12.00 - en liten burk med puré, te x palsternacka, potatis med majs, osv. Till det får han ersättning om han inte blir mätt.

15.00 - En tredjedel stor burk med mat. T ex ris med kyckling, spagetti och köttfärssås osv. till efterrätt får han lite frukt och ev. lite ersättning

18.00 Välling och godnatt! 

Vad tycker ni? Är det för mycket? Är det för lite? Min son började med gröt och pureer när han var 4 månader, så han äter ganska mycket burkmat nu för tiden. Och om han vaknar under natten, får han ersättning.

• Svar på tråden Hjälp mig att hitta en rutin!
  • EllisBell

Mycket gluten. Ett 6-månaders barn behöver fortfarande den näring som finns i bröstmjölk/ersättning. Hade jag varit du hade jag bytt välling morgon och kväll mot Nan (om du inte ammar). Generellt låter det även som mycket mat för en liten mage men alla barn är ju olika.

• EllisBell

Oj, läste snabbt. Ser nu att han får ersättning på natten mm. Men fortfarande bör du fundera över att backa lite med vällingen och ge ersättning tex på morgonen istället. Han får ju gröt strax efter som är samma som välling fast i "fast" form.

• Natulcien

Jag håller med ovanstående.

Att ge först välling och sen gröt där på morgonen låter inget vidare. Det är ju samma mat, fast i olika form. Blir ju väldigt näringfattigt med så mycket välling och gröt.

Jag skulle inte ge en liten 6 månader mer än max en poriton av gröt/välling eftersom det normalt sett endast är smakporitoner som gäller då egentligen.
    Du riskerar att överdosera gluten.

Byt ut morgonvällingen mot ersättning istället. Det är mycket mer näringsrikt. Och byt helst ut vällingen mot ersättning även på kvällen.

Han äter ju extremt mycket mat för att vara 6 månader. Egentligen borde han ha mer ersättning/bröstmjölk. Kanske bättre att ge enbart ersättning även kl.15 också...?

• La Lola

Håller med ovanstående.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pigglet

väldigt mycket mat i en ålder då det rekommenderas endast någon tesked.
    Ge mer ersättning.

• regnskogen

Tack för alla tips!

Min bm, säger att lukas inte behöver så mycket näring från ersättningen då man kan ta bort nattmålen och Man kan även.börja försiktigt att byta ut ersättningen mot mat. Men jag får kika vidare på Det där :) tack ändå!

• regnskogen

Tack för alla tips!

Min bm, säger att lukas inte behöver så mycket näring från ersättningen då man kan ta bort nattmålen och Man kan även.börja försiktigt att byta ut ersättningen mot mat. Men jag får kika vidare på Det där :) tack ändå!

• La Lola
    regnskogen skrev 2013-12-14 12:25:22 följande:
    Tack för alla tips!

BVC-sköterskan påstår detta? Men hjälp. Be henne läsa lite kostrekommendationer.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • pigglet

Vaddå - klart han behöver näring? Varför skulle han behöver mindre näring när han blir 6 månader?
    De rekommendationer som bvc ska ge är livsmedelsverkets. http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/#smakport
    Alltså att från 6 månader börjar man ge någon tesked puré/gröt/välling, sedan ökar man sakta. Vid 8 månader byta ut något mål, vid 10-12 månader byta ut i princip alla mål. Under hela den tiden ska ersättning/bröstmjölk vara det man ger i övrigt.

• regnskogen

Jag började med smakportioner när han var 4 månader, för att jag inte ammar honom. Nu när han är sex månader, så har jag lyckats byta ut ett ersättningsmål mot gröt.

Tycker ni detta låter bättre då:

06.00 - ersättning

09.00 gröt, frukt och lite vatten.

09.30 vilostund

12.00 ersättning.

15.00 middag, efterrätt och 90 ml ersättning.

18.00 ersättning och godnatt! 

Låter detta bättre? För när lillkillen äter middag så äter han inte så mycket. Jag ger honom ungefär 2-4 iskuber till middag, så han har inte riktigt börjat äta en stor portion än. 

När han är 8 månader har jag tänkt att han ska få äta en middag, utan ersättning (byter ut det mot vatten), och så. Jag får fråga runt lite till mina vänner och så, för alla säger så olika så jag nästan får ångest på hur jag ska göra...

• Natulcien
    regnskogen skrev 2013-12-14 18:47:17 följande:

Jag började med smakportioner när han var 4 månader, för att jag inte ammar honom. Nu när han är sex månader, så har jag lyckats byta ut ett ersättningsmål mot gröt.

Tycker ni detta låter bättre då:

06.00 - ersättning

09.00 gröt, frukt och lite vatten.

09.30 vilostund

12.00 ersättning.

15.00 middag, efterrätt och 90 ml ersättning.

18.00 ersättning och godnatt! 

Låter detta bättre? För när lillkillen äter middag så äter han inte så mycket. Jag ger honom ungefär 2-4 iskuber till middag, så han har inte riktigt börjat äta en stor portion än. 

När han är 8 månader har jag tänkt att han ska få äta en middag, utan ersättning (byter ut det mot vatten), och så. Jag får fråga runt lite till mina vänner och så, för alla säger så olika så jag nästan får ångest på hur jag ska göra...

Det där låter mycket bättre! Glad
Svar på tråden Hjälp mig att hitta en rutin!