Hjälp! Kackerlacka!?
Vi har i Linköping just nu väldigt mycket kackerlackor och detta blev jag uppmärksammad om för några veckor sedan då en bekant, som bor i samma bostadsområde som oss, hittade och fotade en kackerlacka i sitt hem.Hur som helst;
Jag, min man och våra tvillingar bor i en 2a på andra våningen. Idag såg jag att det låg något på golvet i vardagsrummet så jag böjde mig ner för att se vad det var. Jag tittade endast på krypet i någon sekund men hann registrera att det utan tvekan såg ut som en kackerlacka. Såg den i "profil" och den hade den där typiska lutningen på kroppen och var ca 4 cm lång. Jag sprang och väckte maken som låg och sov. Han hoppade upp ur sängen och dödade den. Tyvärr inspekterade han den inte heller då han var yrvaken och inte är något större fan av insekter. Efteråt gick maken lite lätt igenom lägenheten men lyckligtvis hittade han inte fler. Jag satte mig vid datorn och läste på om de små jäklarna och ringde sedan vår hyresvärd som sa att vi skulle återkomma på måndag ifall att vi hittar fler under helgen.
Jag är en ganska orädd person och har inget emot insekter generellt. Dock har jag tyvärr 2 fobier varav den ena gäller maskar och den andra är just skadedjur i hemmet. Jag har sedan jag hittade krypet vid 17-tiden inte alls kunnat slappna av. Det "kryper" hela tiden på kroppen och jag tvivlar starkt på att jag kommer att lyckas få någon sömn i natt. ( Jo, jag vet att de är helt ofarliga och jag skrattar åt mig själv över hur patetisk jag är som är livrädd för en liten insekt. Men tyvärr så är sällan fobier logiska och de är inte alltid så lätta att bli av med. )
Jag är så sur på mig själv att jag inte tog mig en redig titt på den för nu sitter jag självklart här och är tveksam. Var det verkligen en kackerlacka eller var det någon annan insekt??
Krypet satt blickstilla under hela tiden, från att jag upptäckte den tills att maken tog död på den. Är inte kackerlackor äckligt snabba och typ omöjliga att fånga?
Jag läste att de kackerlackor som vanligtvis finns i Sverige endast är 1-1,5 cm långa, den jag hittade var iallafall 4 cm..
Dessutom, vad fan gjorde den i vardagsrummet? De söker sig ju till miljöer som är mörka, fuktiga och har mat, så som kök och badrum.
Dock så vore det mest logiskt om det faktiskt var en kackerlacka då det som sagt är gott om det i staden. Vi har nästintill aldrig fönster eller balkongdörr öppen pga våra katter och har nästan aldrig fått in insekter i lägenheten- inte ens på sommaren. Men även om en stor kackerlacksliknandeskalbagge lyckats ta sig in i lägenheten, det är ju för fan december?!
Imorgon blir det iallafall att storstäda och gå skallgång för att se om vi faktiskt har blivit hem för de små kräken... Läste att de kan orsaka astma så de är verkligen inte välkomna nära mina nyfödda prematur barn!
Finns det någon här som har haft problem med kackerlackor och har lite tips och råd, eller kanske till och med en skalbagge-expert som kan lugna mig lite?

Tips? Råd? Tankar?