• Jenniefager

Vattenmelon och cola-light?

Har hört att man INTE ska äta vattenmeloner eller drick lightprodukter när man är gravid. Men gäller det bara i större mängder eller över huvud taget??

• Svar på tråden Vattenmelon och cola-light?
  • Arcanjo

Varför får man inte äta vattenmeloner?

• Aiwendil

Hoppas jag inte stämmer för jag älskar just de båda sakerna...

• Mickis74

Aldrig hört att det skulle vara farligt överhuvudtaget.

• Jenniefager

Det hoppas jag inte! Jag älskar vattenmeloner OCH cola-light! Men jag hörde det av någon, så jag tänkte bara höra...

• Flutterby

Jag fick en lista av BM (det är samma som hos livsmedelsverket) och hon sa håll dig till den o lyssna inte på annat som folk säger! Varken melon eller cola light är med på den.

• Kattis E

Det enda jag hört om vattenmelon är att de blir dåliga nästan direkt efter att man delat dem. En arbetskamrat till mig blev mycket dålig i magsjuka, eftersom hon var gravid då så sökte hon upp en läkare. Hon fick berätta allt hon ätit och när hon nämde vattenmelon så kunde han med största säkerhet konstatera att magsjukan berodde på den. Man kanske är extra känslig under en graviditet när det gäller alla dessa bakterier. Men något direkt svar på funderingen har jag inte :)

• Morfen

Jag älskar vattenmelon och har definitivt blivit beroende av det under graviditeten. Eftersom det bara är jag härhemma som äter vattenmelon så har jag inte köpt en hel utan bara klyftvis från affären. (har varit till affären varje dag nästan) då vet man att man fått en fräsch.
    Har svårt att tänka mig att man lätt får magsjuka av dålig vattemelon dock, det som händer är ju att den jäser och smakar konsigt.. men då äter man den väl inte??

Tänk på att det är rötmånad och även om det inte varit så varmt så är det ändå mer bakterier pga högre luftfuktighet. Var framförallt försiktiga med malet kött och mjölk- och majonnäsprodukter.

• Bea78

Jag åt vattenmelon igår som legad dlead i kylskåpet i 2 dar..mår fortfarande superbra.
    Vattenmelon är ju sååå gott, allra helst de få dagar som det är varmt ute. Riktigt läskande!

/Bea v.32+0

• MaDdO

Jag tokkäkade vattenmelon när jag väntade sonen och han mår prima! Vad gller light produkter så är det väl för sötningsmedlet som används, men varför det är farligt vet jag inte, om det nu alls är det!

• Shyme

Lukta på vattenmelonen, den luktar som dåligt kött när den blir dålig, så jag tror nog att man märker det.. Dessutom tror jag det är bättre att köpa hel och dela själv och förvara i kylskåp. Man vet ju inte hur länge den legat delat i butiken.

• gluttan

Alltså det hoppas jag inte...kan äta en hel på en dag och älskar den frukten!!

• Scraptroll

När det gäller light-produkter så består sötningsmedlet av aspartam vilket (om man äter o stora mängder och ofta hela sitt liv typ) kan framkalla cancer...men om det är farligt just under graviditeten vet jag inte.

• Miss Daisy

Man kan äta vattenmelon när man är gravid. Däremot ska man vara försiktig om den redan är uppskuren, vare sig man är gravid eller inte. En vattenmelon blir snabbt dålig, kan hända över en natt. Har själv den trevliga erfarenheten av att ha blivit matförgiftad av vattenmelon så jag är hemskt försiktig nu.

Svar på tråden Vattenmelon och cola-light?