• henytt

barnpension, hjälp!!!

Min 12 åriga sons Pappa dog i vintras. Hade ingen direkt inkomst därav grundbeloppet i efterlevandestöd. Ingen barnpension! Idag 1483 :-. Detta skall täcka undehållet så Jag får in pengarna på mitt konto. Nu till frågan. Pappan arbetade en tid i danmark och där betalar man istället ut ett Engångsbelopp på 50 000 :- istället för att göra månatliga utbetalningar. Sonen har fått en del pengar efter dödsfallet som är överförmyndarspärrade, Men dessa 50' dkk kommer in på mitt konto. Jag tänkte först att jag ska sätta in dom på det spärrade kontot. Men tänkte sen att det kan vara en chans för oss att göra något Vi annars inte har råd med. ( hans högsta önskan att åka till new york ) Ni kunniga, är detta rätt??? Ge mig era åsikter.

• Svar på tråden barnpension, hjälp!!!
  • Vanity

Hejsan! Mitt barns pappa är också död, dock är han under 12 år så han får barnpension fortfarande. Men alla "andra pengar" som kommit in har jag deklarerat för överförmyndarnämnden direkt,  för att vara på den säkra sidan och inte riskera att bli anklagad för något. Så jag tror du bör göra det också med dom där 50 dkkn, sen kan ändå överförmyndarnämnden godkänna att ni får göra något för pengarna så länge det är något för barnet (eller för barnets skull) och kvitton ska kunna uppvisas på allt. Men mitt råd är att prata med överförmyndarnämnden innan du rör pengarna, lycka till! Glad

• henytt

Tack! Får jag fråga, har du använt pengar och till vad? Dom som redan är där rör jag absolut aldrig. Men däremot dessa som Eg ska gå till att täcka för utgifter under uppväxten. .

• Vanity

Själva barnpensionen ser jag som underhåll, så det går åt varje månad till boende,mat, kläder osv. Men pengar som Kom in från första början efter pappans bortgång (som arv tex) det har jag inte behövt använda än, då barnet fortfarande är så litet ( 6 år nu)  och det kommer ju även i framtiden att komma in mer eftersom att barnet ärver även sina farföräldrar i pappans ställe. Men när barnet blir äldre och ev vill ha dator lr annat som kan kosta en del så kommer jag använda dessa pengar. Jag är förmyndare över pengarna och har själv fått välja hur och var (tex fonder) pengarna ska förvaltas, men överförmyndarnämnden har ändå "kontrollen" och jag måste gå via dom för att deklarera exakt vad pengarna i såfall ska användas till osv sen när jag väl kommer behöva dom. Det som däremot är ganska sjukt är att man inte kan få tex bostadsbidrag om ens minderåriga barn har arv på kontot, även fast det är pengar som föräldern aldrig kan röra och barnet får dom först när han/hon blir myndig så räknas det ändå som att man som förälder har dessa pengar!

Svar på tråden barnpension, hjälp!!!