• Dracarys

Aktuella babyboxar

Tipsa om aktuella babyboxar! Bra/dåliga? Värda resan till affären? Blir man påprackad / uppringd av en massa teleförsäljare?

Vi var och hämtade www.babybox.se/ idag på Babyproffsen. Lådan innehöll:
    1 blöja
    1 liten handduk
    1 provflaska handdesinfektion
    1 provflaska mjällschampo
    1 haklapp
    3 plastskedar
    1 paket trosskydd
    1 paket våtservetter
    1 paket AA-batterier (öööh?)
    Och så en massa utgångna erbjudanden på olika tidningar och baby-prenumerationer.

Sedan vi beställde lådan har vi blivit uppringda av ca 5 telehoror (sorry, telefonförsäljare) som har försökt sälja allt från prenumerationer till försäkringar.

Allt som allt tyckte jag att babyboxen var ganska usel. Det kändes inte direkt som att det var någonting till barnet i den... och 1 blöja liksom? Visst, den var gratis, men... det man verkligen ville ha i lådan hade man kunnat köpa för kanske 50 spänn.

• Svar på tråden Aktuella babyboxar
  • Cinnicon

Hämtade en från apotekshruppen Baby to be. Innehöll: nappflaska, napp, badskum till baby, två tidningar , pysventil. Helt ok. Blev uppringd igår från trygghansa att man kunde få gratis möte och snacka om försäkring.

• Allinrep

Jag har hämtat de två ni redan nämnt (från Babyproffsen och Apoteksgruppen) och var inte särskilt imponerad. Massvis med reklam via e-post, men som tur är kan man avregistrera sig från det mesta. Trygghansa är de enda som har ringt, lät dem ha sitt gratismöte hemma hos oss och sen slängde vi papprena igen - det var intressant att lära sig mer om försäkringar men jag har aldrig gillat konceptet ändå.

Något annat att kolla på är välkomstpaketen från Goboken. Det finns flera olika att välja på - just nu finns det 2 olika för gravida och 4 olika för nyfödda, dvs man måste välja en av 6 paket som passar bäst. Sen måste man komma ihåg att avbryta prenumerationen innan man måste betala för nästa paket (om man inte vill fortsätta få böcker varje månad).
    Kommer inte ihåg vilket paket jag valde, men det innehöll det här:
    - Tygbok utan ord, färgglada bilder
    - Stor tygboll med små tyghantag längs en kant
    - "Barnets första ord", en bilderbok med djurbilder
    - "Rim och ramsor", en stor bilderbok med några klassiker och några kassa rim som ser översatta ut (Mary had a little lamb på svenska?!)
    - "Sjukdom - en handbok för småbarnsföräldrar", 60 sidor av information jag inte har vågat läsa
    - "Att leva tillsammans med barn - med ömsesidig respekt", 60 sidor om uppfostran
    - "Kost och näring - goda matvanor för små magar", 60 sidor om mat för barn upp till 2 år, inkl några recept

Sammanfattningsvis är jag nöjd med handledningsböckerna om mat och uppfostran, men barnsakerna känns lite kassa och om jag läser för mycket om sjukdomar blir jag hypokondriker.

Väntar första barnet 20 januari 2014.
Svar på tråden Aktuella babyboxar