• Anonym (sorgsen..)

Min sambo mår så dåligt över "min" ekonomi att jag funderar på att lämna honom för hans skull trots att vi har en nyfödd..

Min sambo har länge mått dåligt över att "behöva dra hela lasset själv" vad gäller hushållsekonomin, när jag var gravid så blev jag sjukskriven och fick tyvärr då den lägsta sjukpenningen vilket inte är många kronor.. Och även om vi inte har så mycket räkningar, och min sambo tjänar bra med pengar så har han ändå sen dess mått väldigt dåligt över detta säger han.. Tycker det känns som att han får dra hela lasset själv, även om våran totala summa tillsammans gott o väl räcker till räkningar, mat, nöjen och sparande..

Nu har vårat barn kommit och jag får även en ganska dålig föräldrapenning även om den är bättre än sjukpenningen, men jag kan inte ta ut 7 dagar i veckan då min sambo tar ut vissa dagar (på lediga dagar för att få extra pengar) så jag kan inte ta ut 7 dagar i veckan som jag kanske skulle ha behövt göra för att iallafall boosta min del av inkomsten litegrann.

Det stämmer att jag inte kan bidra så mycket, men jag gör det jag kan.. Har alltid betalat halva maten osv till exempel, och har sagt att när jag betat av en del av de "egna" räkningarna jag har så ska jag ta över vatten och elräkningen.

Han verkar iallafall må extremt dåligt över detta, jag får så ofta höra att han mår så dåligt och känner så stressad över att allt ansvar på ligger på honom.. Och nu känner jag att det bästa kanske vore om vi flyttade ifrån varandra, trots att vi har ett barn som bara är 1 månad gammal.. Det skulle innebära att jag skulle behöva söka socbidrag och flytta till en 2a under tiden jag är föräldraledig, tills jag kan börja jobba igen och liten kan gå på dagis men det känns nästan som ett bättre alternativ än att bo "fint" i ett hus som inte är mitt och ständigt få höra saker som får mig att känna mig som en blodigel.. Men det känns ju förjävligt för mitt barns skull..

Vad anser ni? Jag är både trött på att han mår så dåligt och tycker samtidigt synd om honom eftersom det verkar göra han så stressad till den grad att han blir deprimerad men jag står ju med händerna bakbundna just nu, jag måste ju ta hand om min son så jag kan ju inte jobba för tillfället och kan inte trolla..

Lägger aldrig en krona på mig själv kan tilläggas, inte en endaste.. Allt jag får in går oavkortat till hushållet och till saker åt den lilla, men det är som sagt inte tillräckligt mycket..

• Svar på tråden Min sambo mår så dåligt över "min" ekonomi att jag funderar på att lämna honom för hans skull trots att vi har en nyfödd..
  • Anonym (Mannen)

Sicken jävla idiot! Han måste väl fatta att han får försörja sin familj när du vart sjuk och föräldraledig.

• Anonym (ekonomi)

Varför hade du dålig sjukpenning - hade du inte jobb?

Varför har du dålig fp?

Du måste fundera över framtiden. Kan du söka jobb? Kan mannen vara hemma i stället?

• Anonym (sorgsen..)

Det är absolut hans barn.. Och tydligen tar jag "inte med mig honom någonstans" enligt min sambo, men det är en annan historia.

Jo jag jobbade som timvikarie innan jag blev sjukskriven, när jag och min sambo flyttade ihop blev det dock sämre med jobb då det blev stort avstånd till mina arbeten men det var något vi räknade med då, det var alltså okej för han just då och ett gemensamt beslut att jag inte skulle kunna jobba lika mycket - på så sätt blev även min sjukpenning och föräldrapenning påverkad i slutändan eftersom det räknas på dom senaste 6 månaderna bakåt vid tillfälle.

Jag skulle kunna jobba men det tycker inte min sambo är värt, då han anser att han förlorar för mycket på att vara hemma och att vi inte har råd med det - även fast vi faktiskt skulle det eftersom det jag skulle tjäna skulle täcka upp en del men vi kanske inte skulle kunna amortera lika mycket på huset som han gör idag och eventuellt få prioritera om litegrann men det skulle absolut gå.. Det kanske inte skulle hjälpa till något extremt ekonomiskt pga inkomstbortfallet från hans lön men han skulle åtminstone kunna njuta av att vara hemma osv.. men det vill han inte höra på..

Ena dagen kan han säga saker som att "såhär bra ekonomiskt har man aldrig haft det", för att nästa säga saker så som ovan.. Att han mår dåligt över att behöva dra lasset själv osv, jag antar att det är pressen av att utan hans lön skulle det inte gå runt - han anser sig inte kunna vara hemma o vara sjuk osv om han har ont i ryggen..

Jag vet inte vad det skulle hjälpa om jag flyttade, kostnaderna för huset osv kvarstår ju, samma kostnader som han hade innan jag kom in i bilden, men det känns som att han tycker att jag är "problemet" ..

• ApanApansson

Så du är inte hemma och tar hand om ERT GEMENSAMMA barn då eller? Fy vad otrevligt han beter sig!

• Anonym (:O)

Du har inte valt att bli sjukskriven. Ni båda valde att skaffa barn. Varför betalar du inte procentuellt av vad du får in? Vi säger att du får in 30% och han 70%, då ska du även stå för 30% av summan för alla räkningar, hyra osv.

Pengar är inte allt. Men ni verkar faktiskt inte ha några egentliga problem. Du skriver att ni har så ni klarar er och att din man tjänar bra.

Varför söka bidrag när din man faktiskt kan försörja dig?

Är pengar verkligen mer värt för honom än att hans flickvän och barn bor tillsammans med honom?

Jag förstår helt ärligt inte. Jag hade kunnat förstå om ni hade stora skulder som drogs av och ni levde på under existensminimum. Då hade jag kunnat förstå.

• Oförstånd

"men jag kan inte ta ut 7 dagar i veckan då min sambo tar ut vissa dagar (på lediga dagar för att få extra pengar) så jag kan inte ta ut 7 dagar i veckan som jag kanske skulle ha behövt göra för att iallafall boosta min del av inkomsten litegrann."

Men då kanske han ska sluta ta ut av den föräldrapenning som finns, så du kan maxa din del av inkomsten åtminstone.

Märklig karl må jag säga...

• Anonym (ekonomi)
    Oförstånd skrev 2013-12-14 21:12:13 följande:
    "men jag kan inte ta ut 7 dagar i veckan då min sambo tar ut vissa dagar (på lediga dagar för att få extra pengar) så jag kan inte ta ut 7 dagar i veckan som jag kanske skulle ha behövt göra för att iallafall boosta min del av inkomsten litegrann."

Men då kanske han ska sluta ta ut av den föräldrapenning som finns, så du kan maxa din del av inkomsten åtminstone.

Nej, han är inte märklig. Han har insett vilken börda rent ekonomiskt han har tagit på sig.
  • Anonym (:O)
    Oförstånd skrev 2013-12-14 21:12:13 följande:

Jag tänkte också på det. Ja, det här är synnerligen märkligt.

Ni har pengar till nöjen till och med läser jag nu i din trådstart. Har ni pengar till nöjen till och med så borde det inte vara något problem. Du är ingen igel, du är mamma till hans barn.
Svar på tråden Min sambo mår så dåligt över "min" ekonomi att jag funderar på att lämna honom för hans skull trots att vi har en nyfödd..