• genes

Hur ska jag göra ?

Jag vet inte hur jag ska göra för att ändra min dotters sov rutiner, hon är 6 månader nu och det började när hon var 4 månader hon somnar mellan 21-23 på kvällen och då tror man ju att hon sover för natten men icke så nicke hon vaknar kanske vid 00-01 igen jätte pigg och vill inte somna om (har försökt det också) och är vaken till ungefär 04 och sen sover hon för natten och vaknar inte förrens vid 11- 12, jag har försökt väcka henne tidigare och hålla henne igång, men det blir samma rutin ändå på kvällen, och det gör ju också att rutinerna med mat  inte blir som det borde, när hon väl har vaknat vid 12 är hon vaken ungefär 3 timmar sen sover hon igen ungefär i 2 timmar  sen sover hon kanske 1 gång till mellan 17-21 och sover 1 timme ungefär, Någon annan som har haft det så här ? Hur gjorde ni ? eller det kommer med tiden ? tacksam för svar 

• Svar på tråden Hur ska jag göra ?
  • Dixie

Jag skulle försökt hålla henne vaken från sovstunden 17-21, det känns lite sent att vila på, för att sedan kunna somna för natten igen.

• Whitetrash86

Eftersom jag är helt emot att tvinga små barn att vara vakna eller sova, så skulle jag låta det vara. Och JA, dottern var alltid vaken mellan 01-05 varje natt. Så jag vet hur det är, men eftersom jag bara hade henne så var det inget som tvingade upp mig 07 på morgonen heller.

Det kommer rätta tills med åldern, ev. om ni ändrar på något i dagsschemat. Tex. börjar på dagis osv. Annars är väl mitt tips att försöka hålla barnet vaken under kvällen, alltså inte sova mellan 17-21. Och nej, det kommer inte lösa sig efter första eller andra dagen, räkna med att det kommer ta minst 1 vecka innan dom nya rutinerna sitter.

Svar på tråden Hur ska jag göra ?